Η αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών πλοίων βρίσκεται σε άνθηση τους τελευταίους μήνες, με τις τιμές πώλησης να εκτοξεύονται σε πρωτοφανή ύψη.
Η τάση αυτή οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων, όπως είναι η άνοδος της ναυλαγοράς από τις αρχές του έτους, λόγω της οποίας οι πλοιοκτήτες ωθούνται να εκμεταλλευτούν την ευνοϊκή συγκυρία και να πουλήσουν τα πλοία τους σε υψηλές τιμές.
Παράλληλα, η αύξηση του κόστους κατασκευής νεότευκτων πλοίων έχει αποθαρρύνει τους πλοιοκτήτες από το να υποβάλουν νέες παραγγελίες.
Ο συνδυασμός αυτών των δύο παραγόντων έχει οδηγήσει σε περιορισμένη προσφορά μεταχειρισμένων πλοίων στην αγορά, ενισχύοντας περαιτέρω τις τιμές.
Σύμφωνα με ανάλυση της Maritime Strategies International (MSI), το μέσο κόστος αγοράς ενός πλοίου Capesize 5 ετών εκτινάχθηκε στα 60 εκατομμύρια δολάρια τον Μάιο του 2024, σημειώνοντας αύξηση 20% από την αρχή του έτους. Η τιμή αυτή αγγίζει τα υψηλότερα επίπεδα από το 2010.
Ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε πλοία μεγαλύτερης ηλικίας. Πλοία 10 ετών πωλούνται 63% ακριβότερα από τον μέσο όρο των τελευταίων 14 ετών, ενώ η αντίστοιχη αύξηση για πλοία 15 ετών φτάνει στο 68%.
Παρά την άνοδο, οι αναλυτές διερωτώνται εάν οι τρέχουσες τιμές αντικατοπτρίζουν την πραγματική αξία των πλοίων ή αν έχει δημιουργηθεί “φούσκα”. Ορισμένοι εκτιμούν ότι οι τιμές πώλησης είναι υπερτιμημένες κατά 25% έως 50% σε σχέση με τα προσδοκώμενα έσοδα από τους ναύλους.
Παρ’ όλα αυτά, η MSI προβλέπει ότι οι τιμές των νεότευκτων πλοίων θα παραμείνουν υψηλές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, στηρίζοντας και τις τιμές στην αγορά μεταχειρισμένων.