Πρόσφατα στην έκθεση «Ποσειδώνια» υπογραμμίστηκε ότι οι ελληνικοί φορείς εκμετάλλευσης ναυπηγείων επιβεβαίωσαν τη μακροπρόθεσμη δέσμευσή τους σε έναν τομέα που εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει το 1% του ΑΕΠ
Η επανεκκίνηση των μεγάλων ναυπηγείων της χώρας δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες για την ενίσχυση της ελληνόκτητης ναυτιλίας, αλλά κυρίως της εθνικής μας οικονομίας. Τα μηνύματα είναι αισιόδοξα. Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά του Γιώργου Προκοπίου ήδη έχουν επισκευαστεί περίπου είκοσι πλοία, ενώ καθημερινά γίνονται εργασίες για τη βελτίωση του εξοπλισμού τους και των υποδομών τους. Τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας του Γιώργου Κόρου παρέδωσαν και άλλα μπλοκ για τις φρεγάτες. Την αισιοδοξία που υπάρχει την επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) για τις επισκευές πλοίων στην Ελλάδα.
Αναλυτικότερα, αυξήθηκαν κατά 9,8% τα πλοία που επισκευάστηκαν στην Ελλάδα το 2023 σε σύγκριση με το 2022. Στην έρευνα της ΕΛ.ΣΤΑΤ. περιλαμβάνεται το σύνολο των λιμένων της χώρας όπου υπάρχουν ναυπηγεία, τα οποία υπάγονται στις Λιμενικές Αρχές και στον ΟΛΠ. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, επισκευάστηκαν 651 πλοία με ολική χωρητικότητα 9.427.741 ΚΟΧ, σημειώνοντας αύξηση 9,8% στον αριθμό των πλοίων και 10,2% στην ολική χωρητικότητα, σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του 2022. Τα περισσότερα πλοία (409), το 62,8%, ολικής χωρητικότητας 5.679.736 ΚΟΧ, επισκευάστηκαν εκτός δεξαμενών και το υπόλοιπο 37,2% (242 πλοία), ολικής χωρητικότητας 3.748.005 ΚΟΧ, επισκευάστηκε εντός δεξαμενών.
Ο αριθμός των πλοίων που επισκευάστηκαν εκτός δεξαμενών παρουσίασε αύξηση 4,3% σε σχέση με το 2022 και η ολική χωρητικότητά τους μείωση 3,9%. Αυτά δε που επισκευάστηκαν εντός δεξαμενής παρουσίασαν σημαντική αύξηση, 20,4%, και η ολική χωρητικότητά τους αύξηση 41,7%, σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του έτους 2022.
Η συνάντηση στο ΕΒΕΠ
Σε πρόσφατη συνάντηση που έγινε στο Επαγγελματικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, ο πρόεδρος Βασίλης Κορκίδης τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι το ΕΒΕΠ παρακολουθεί «εκ του σύνεγγυς» τις εξελίξεις ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, σημειώνοντας ότι αποτελεί θετική εξέλιξη η ανάκτηση και επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που ανοίγει ένα νέο τεράστιο κεφάλαιο για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας. «Οραμα του Επιμελητηρίου μας είναι», τόνισε χαρακτηριστικά ο Β. Κορκίδης, «το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας να γίνει το εφαλτήριο για την ανάπτυξη μιας σύγχρονης ανταγωνιστικής ελληνικής βιομηχανίας, με εξωστρεφή προσανατολισμό».
Στην ίδια συνάντηση συμμετείχε ο διευθύνων σύμβουλος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος επεσήμανε ότι «μόλις το 5% των ναυπηγήσεων γίνεται στην Ευρώπη και δεν μπορεί να προχωρήσει η ναυπηγική βιομηχανία εάν είναι αποκλεισμένη από ευρωπαϊκά κονδύλια, που συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας. Μόνο στον τομέα των αμυντικών εξοπλισμών, η Ευρώπη είναι διατεθειμένη να ξοδέψει πάνω από 160 δισ. ευρώ για τη ναυπήγηση πλοίων και υποβρυχίων τα επόμενα 15 χρόνια».
Πρόσφατα, στην έκθεση Ποσειδώνια υπογραμμίστηκε ότι μέσω μιας σειράς στρατηγικών συνεργασιών και επενδύσεων πολλών εκατομμυρίων, οι ελληνικοί φορείς εκμετάλλευσης ναυπηγείων και η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαίωσαν τη μακροπρόθεσμη δέσμευσή τους σε έναν τομέα που εκτιμάται ότι, επί του παρόντος, αντιπροσωπεύει το 1% του ΑΕΠ της χώρας.
Επίσης, το Ναυπηγείο Χαλκίδας επενδύει στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων για την τροφοδοσία τόσο των ναυπηγικών αναγκών όσο και των πλοίων που είτε ελλιμενίζονται είτε δεξαμενίζονται στις εγκαταστάσεις του, και προχωρά σε έργα υποδομής για την υποστήριξη της δυνατότητας ναυπήγησης εξειδικευμένων πλοίων μήκους έως 100 μ. Στόχος του ναυπηγείου είναι η επέκταση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του σε περίπου 240 πλοία ετησίως, η εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας και η ναυπήγηση μικρών πλοίων νέας τεχνολογίας.
«Εχουμε εκπαιδεύσει το προσωπικό μας και συνεχίζουμε να επενδύουμε σε εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό που μπορεί να εγκαταστήσει πράσινα συστήματα ενέργειας, όπως scrubbers και νέας τεχνολογίας συστήματα πρόωσης πλοίων. Τα τελευταία χρόνια έχουμε ολοκληρώσει την εγκατάσταση scrubbers σε μια σειρά πλοίων» δήλωσε πρόσφατα ο Ashraf Bayoumi, διευθύνων σύμβουλος των Ναυπηγείων Χαλκίδας.
Τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας παρέδωσαν πριν από λίγες ημέρες τα 5 προεξοπλισμένα blocks της δεύτερης και πέμπτης κατά σειρά παραγωγής γαλλικής φρεγάτας FDI, που κατασκευάστηκαν σε αυτά και ταξιδεύουν ήδη από την Ελλάδα για το ναυπηγείο της Naval Group στο Lorient, όπου θα παραδοθούν για να ακολουθήσουν τα επόμενα βήματα της κατασκευής της φρεγάτας. Η παράδοση των τμημάτων αυτών για τη γαλλική φρεγάτα αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο τόσο για τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας όσο και για την ελληνική ναυπηγική αμυντική βιομηχανία στο σύνολο της. Είναι η πρώτη φορά στην Ιστορία που ελληνικό ναυπηγείο συμμετέχει μέσω του προγράμματος FDI στην κατασκευή πολεμικού πλοίου υψηλής τεχνολογίας για τον ναυτικό στόλο άλλης χώρας.
Η συνεργασία αυτή με τη Naval Group προβλέπει τη συμμετοχή των ναυπηγείων στην κατασκευή των φρεγατών FDI, τόσο του Ελληνικού ΠΝ όσο και του γαλλικού πολεμικού ναυτικού, για πέντε προεξοπλισμένα blocks του κήτους και της υπερκατασκευής, και έως συνολικά 6 φρεγατών FDI. Ηδη, από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας παρέδωσαν τα 5 προεξοπλισμένα blocks της τρίτης ελληνικής FDI HN Φορμίων, τα οποία ήδη βρίσκονται στο ναυπηγείο της Naval στο Lorient της Γαλλίας για την κατασκευή της ελληνικής φρεγάτας. Επιπλέον, πρόσφατα τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας επέκτειναν τη συνεργασία με τη Naval για το κατασκευαστικό έργο της τρίτης γαλλικής φρεγάτας που ακολουθεί.
Ετσι, εκτός από τη ναυπήγηση των τομέων με ειδικό κράμα χάλυβα υψηλών απαιτήσεων DH36, η NAVAL GROUP εμπιστεύτηκε την κατασκευή καίριων συστημάτων, όπως τη βάση του κύριου πυροβόλου όπλου, του πρωραίου προωθητήρα (bow thruster), του υπόστεγου του ελικοπτέρου, και των περιφερειακών τους συστημάτων, μεταξύ άλλων, στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, τα οποία έφεραν πλήρως σε πέρας το έργο, γεγονός που αποδεικνύει την απόλυτα επιτυχή μεταφορά τεχνολογίας και τις εξειδικευμένες γνώσεις και δυνατότητες των Ναυπηγείων Σαλαμίνας.
Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσοστό της πληρότητας του προεξοπλισμού των blocks που επέτυχαν τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας αγγίζει το 80,4%, ποσοστό που είναι από τα υψηλότερα που έχουν επιτευχθεί, όπως τόνιζαν πηγές με πλήρη γνώση των διαδικασιών ναυπήγησης.
«Παραδώσαμε 5 blocks κήτους για τη δεύτερη γαλλική φρεγάτα FDI σε συνέχεια των 5 blocks που κατασκευάστηκαν στο ναυπηγείο μας και παραδόθηκαν στη Naval Group για την κατασκευή της τρίτης ελληνικής FDI HN Φορμίων. Πρόσφατα δε τα ναυπηγεία μας επέκτειναν τη συνεργασία με τη Naval Group για το κατασκευαστικό έργο της τρίτης γαλλικής φρεγάτας που ακολουθεί. Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα συμμετάσχουμε στην κατασκευή και της 4ης ελληνικής FDI. Νιώθουμε ιδιαίτερα υπερήφανοι που συμμετέχουμε στο πρόγραμμα φρεγατών FDI, το οποίο αποτελεί σημείο καμπής για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, καθώς για πρώτη φορά η Ελλάδα εξάγει αμυντικό προϊόν τέτοιου μεγέθους» δήλωσε με αφορμή την παράδοση των blocks ο CEO των Ναυπηγείων Σαλαμίνας Γιώργος Κόρος.
Mega Center της D. Koronakis
Για ενίσχυση της ανάταξης των ελληνικών ναυπηγείων δημιουργείται ένα κέντρο διανομής ναυτιλιακού εξοπλισμού κοντά στις ναυπηγικές μονάδες. Η Ελένη Κορωνάκη, διευθύνουσα σύμβουλος της D. Koronakis S.A., που είναι μία από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές ελληνικές εταιρίες στον τομέα του ναυτικού εξοπλισμού, αποκάλυψε κατά τη διάρκεια της απονομής των βραβείων «Ευκράντη» την τελευταία επένδυση της εταιρίας για την εξυπηρέτηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, καθώς και της επισκευαστικής βάσης Περάματος – Κερατσινίου. Η κυρία Ελένη Κορωνάκη επεσήμανε ότι μετά τη λειτουργία για την παραγωγή σχοινιών στο εργοστάσιο στη Θήβα και καλωδίων στο εργοστάσιο στην Ξάνθη, «η τελευταία επένδυσή μας είναι σε ένα οικόπεδο 38 στρεμμάτων που βρίσκεται σχεδόν απέναντι από τη Χαλυβουργική, με πολλούς στεγασμένους χώρους για την εξυπηρέτηση των Ναυπηγείων, που με τόση χαρά βλέπουμε να λειτουργούν». «Δημιουργούμε ένα Mega Center που είναι μόλις 4 χιλιόμετρα από το ένα ναυπηγείο και 4,5 από το άλλο και θα μπορούμε σε έκτακτες ανάγκες να μεταφέρουμε υλικά μέσα σε 15΄ έως και 30΄» πρόσθεσε.
Η εταιρία Δ. Κορωνάκης Α.Ε. είναι ένας όμιλος εταιριών που δραστηριοποιείται στους τομείς της κατασκευής συνθετικών σχοινιών και συρματόσχοινων από χάλυβα, ηλεκτρικών καλωδίων και βιομηχανικών διχτυών. Η εταιρία έχει αναδειχθεί ως ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς και προμηθευτές θαλάσσιου εξοπλισμού που προορίζεται για τη ναυτιλία, την κρουαζιέρα, την ανοικτή θάλασσα, τη ρυμούλκηση, το yachting και την ιστιοπλοΐα, το ψάρεμα και τις υδατοκαλλιέργειες.
Τα ναυπηγεία του Σπανόπουλου
Μία από τις πιο αναπτυσσόμενες ναυτιλιακές επιχειρήσεις στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, που διαθέτει ναυπηγεία, ρυμουλκά και μία σειρά υποστηρικτικών εταιριών, και παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες σε πλοία και λιμάνια, είναι η Spanopoulos Group.
Πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ήρθε στην Ελλάδα από την Κωνσταντινούπολη ο Χρήστος Ι. Σπανόπουλος. «Παιδί της Πόλης», αλλά και «παιδί της πιάτσας», ο Χρήστος άρχισε να εργάζεται στο λιμάνι του Πειραιά.
Το προσφυγόπουλο από την Κωνσταντινούπολη αρκετά νωρίς αντιλήφθηκε, όπως όλοι οι νέοι στον Πειραιά και στα νησιά, ότι η θάλασσα είχε ανοιχτούς ορίζοντες και εκεί θα εξασφάλιζε το ψωμί της οικογένειάς του. Ο καπετάν Χρήστος και η γυναίκα του Αγγέλα, που μάζευε «στο κομπόδεμα ό,τι περίσσευε», κατόρθωσαν να αγοράσουν μια λάντζα που εκτελούσε δρομολόγια από τα Λεμονάδικα στα πλοία που ήταν αρόδο. Ομως, μετά τον θάνατό του το τιμόνι της εταιρίας ανέλαβε η γυναίκα του και σταδιακά δραστηριοποιήθηκαν και τα παιδιά του, ο Ιγνάτιος και ο Μιχάλης.
Ο Ιγνάτιος και ο Μιχάλης, στη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, ασχολήθηκαν με την αγορά και την κατασκευή πλωτών γερανών, ενώ δραστηριοποιήθηκαν και στα λιμενικά έργα, σε μια εποχή κατά την οποία άρχισαν τα προγράμματα επέκτασης και διαμόρφωσης νέων προβλητών και μαρίνων. Οι επενδύσεις στον τομέα των ναυπηγείων, τόσο στη Σαλαμίνα όσο και στο Πέραμα, με τεράστια πολυτελή ιδιόκτητα γραφεία, κατέστησαν την οικογένεια Σπανόπουλου μία από τις πιο επιτυχημένες ναυτιλιακές επιχειρήσεις του ναυτιλιακού cluster. Στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις του ναυπηγείου, τόσο στη Σαλαμίνα όσο και στο Πέραμα, μπορούν να φιλοξενηθούν όλους τους τύπους των σκαφών και mega yachts, προσφέροντας υψηλού επιπέδου ναυπηγοεπισκευαστικές υπηρεσίες.
Επίσης, η πόντιση νέων αγωγών και καλωδίων, καθώς και η επισκευή αυτών είναι ένας πολύ σημαντικός τομέας δραστηριότητας του ομίλου. Το έμπειρο τεχνικό προσωπικό και ο άρτιος μηχανολογικός, σε συνδυασμό με τον τελευταίας τεχνολογίας ηλεκτρονικό εξοπλισμό, παρέχουν τη δυνατότητα ανάληψης κάθε είδους συναφούς έργου, καλύπτοντας κάθε υποκατηγορία του, όπως εκσκαφή και επανεπίχωση τάφρου πόντισης, κατασκευή και τοποθέτηση προκατασκευασμένων στοιχείων σκυροδέματος (προστασίας), πόντιση, υποβρύχια σύνδεση και συγκόλληση.
Το ναυπηγείο σκαφών αναψυχής Σπανόπουλου στο Πέραμα καταλαμβάνει έκταση 17.000 τετραγωνικών μέτρων, ικανό να φιλοξενήσει θαλαμηγούς (mega yachts) από 25 μέτρα έως 65 μέτρα, και διαθέτει 2.500 τετραγωνικά μέτρα για γραφεία, συνεργεία, αποθήκες, βιβλιοθήκη, γυμναστήριο, καφετέρια, βεράντα, καθώς και χώρους φιλοξενίας για πληρώματα και επισκέπτες. Το νέο ναυπηγείο διαθέτει μοντέρνο travel lift ανυψωτικής ικανότητας 820Τ, καθώς και πλωτή δεξαμενή 65 μέτρων ικανή να δεξαμενίσει σκάφη μεγαλύτερα των 4.000Τ.
Σήμερα, ο ιδιόκτητος στόλος του ομίλου Σπανόπουλου αριθμεί 65 πλοία και πλωτά μέσα, τα οποία είναι πλήρως εξοπλισμένα σύμφωνα με τους ισχύοντες διεθνείς κανόνες ασφάλειας, προστασίας του περιβάλλοντος και των εργαζομένων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ