Τι σημαίνουν τα «ακαταλαβίστικα» ακρωνύμια – Από τον «τσέο» ή, πιο ορθά, CEO, στον COO και τον… θυρωρό CDO
Πολλές φορές, διαβάζοντας οικονομικά νέα, οι αναγνώστες βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν κατακλυσμό από ακρωνύμια που αφορούν τις ανώτατες διοικητικές θέσεις στελεχών στις μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Μεταξύ των όρων που δίνουν και παίρνουν είναι CEO, COO, CFO, CMO. Τα ακρωνύμια αυτά, αν και ακούγονται οικεία, πολλές φορές παραμένουν αινιγματικά. Η εξάπλωση του μάρκετινγκ και η τάση για σύντμηση έχουν κατακλύσει την επιχειρηματική γλώσσα με όρους οι οποίοι συνήθως είναι ακαταλαβίστικοι για το ευρύ κοινό.
Η «DEALnews» επεξηγεί αυτά τα «ακαταλαβίστικα» πολλές φορές ακρωνύμια, για να κατανοήσει κάθε αναγνώστης «ποιος είναι και τι ρόλο έχει» στην ιεραρχία μιας επιχείρησης. Διότι, πίσω από τους όρους αυτούς, υπάρχουν άνθρωποι με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και ρόλους που καθορίζουν την πορεία μιας εταιρίας.
Σε αυτό το άρθρο αναλύονται και επεξηγούνται οι πιο συνηθισμένοι τίτλοι των ανώτατων στελεχών, αποκρυπτογραφώντας τις αρμοδιότητές τους και θα προσπαθώντας να γίνει κατανοητή η σημασία τους για την εύρυθμη λειτουργία μιας επιχείρησης. Από τον διευθύνοντα σύμβουλο (CEO) που ορίζει τη στρατηγική της εταιρίας μέχρι τον χρηματοοικονομικό διευθυντή (CFO) που διαχειρίζεται τα οικονομικά, αποκαλύπτονται οι ρόλοι τους οποίους οι άνθρωποι διαδραματίζουν πίσω από τα ακρωνύμια.
Τι σημαίνουν τα αρχικά των στελεχών και όχι μόνο
CEO: Ο διευθύνων σύμβουλος, ή Chief Executive Officer, είναι ένας από τους λίγους όρους που είναι οικείος στο ευρύ κοινό. Αλλωστε, ποιος δεν θυμάται βουλευτίνα μεγάλου κόμματος που πρόφερε τον όρο ως «Τσέο». Οπως υποδηλώνει και ο τίτλος του, είναι ο κορυφαίος εκτελεστικός της εταιρίας. Είναι το πρόσωπο που ορίζει τη μακροπρόθεσμη στρατηγική της επιχείρησης, λαμβάνει τις σημαντικότερες αποφάσεις και εκπροσωπεί την εταιρία προς τα έξω. Ο CEO είναι υπεύθυνος για την επιτυχία ή την αποτυχία της εταιρίας και συχνά αποτελεί το πρόσωπο που συνδέεται περισσότερο με την εικόνα της.
COO: Ο επιχειρησιακός σύμβουλος (Chief Operating Officer) είναι ένα ανώτερο στέλεχος ή στέλεχος C-suite που επιβλέπει τις υπάρχουσες λειτουργίες μιας εταιρίας και βρίσκει τρόπους να τις κάνει να λειτουργούν όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτα. Ο COO αναφέρεται απευθείας στον διευθύνοντα σύμβουλο (CEO) και είναι δεύτερος στην αλυσίδα διοίκησης σε μια επιχείρηση.
CFO: Ο οικονομικός σύμβουλος (Chief Financial Officer) είναι ο λογιστής της εταιρίας, ο οποίος κάποιες φορές εκτελεί και χρέη ταμία. Σε πολλές εταιρίες θεωρείται το δεύτερο πιο σημαντικό στέλεχος, αφού κρατά τα λογιστικά βιβλία, ειδικά στις μέρες μας που οι εταιρίες φορολογούνται με 70% φόρους από το πρώτο ευρώ.
CIO: Είναι ο διευθυντής Συστημάτων Πληροφορικής και είναι αρμόδιος για την εσωτερική πολιτική πληροφοριακών συστημάτων μιας επιχείρησης, και ιδιαίτερα με την άφιξη του διαδικτύου ενίοτε είναι υπεύθυνος για της υποδομές e-business της εταιρίας.
CHRO (Chief Human Resources Officer): Υπεύθυνος για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
CTO (Chief Technology Officer): Αποτελεί το δεύτερο ή το τρίτο σημαντικότερο πρόσωπο σε οποιαδήποτε εταιρία τεχνολογίας. Είναι υπεύθυνος για την έρευνα και την ανάπτυξη και, ενδεχομένως, για τα νέα σχέδια κάποιου προϊόντος.
CSO (Chief Security Officer): Είναι ο υπεύθυνος για την ασφάλεια των επικοινωνιών της εταιρίας και των συστημάτων των επιχειρήσεων. Επίσης, είναι υπεύθυνος για τις πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης.
CCO (Chief Compliance Officer): Είναι ο υπεύθυνος να εξασφαλίζει ότι μια εταιρία και οι εργαζόμενοί της είναι σύμφωνοι με τους κανονισμούς της κυβέρνησης και των εσωτερικών πολιτικών.
CKO (Chief Knowledge Officer): Eίναι υπεύθυνος για τη διαχείριση της γνώσης ενός οργανισμού.
CDO (Chief Door Officer): Είναι ο υπεύθυνος στην είσοδο μιας εταιρίας, δηλαδή ο θυρωρός.
Ο ρόλος τους
Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο της λειτουργίας μιας επιχείρησης, τα στελέχη που «κρύβονται» πίσω από τα ακρωνύμια δεν εργάζονται απομονωμένα. Αντίθετα, πρέπει και οφείλουν να συνεργάζονται στενά μεταξύ τους, για να επιτύχουν τους στόχους της εταιρίας. Αλλωστε, στους μοντέρνους καιρούς των αρχών του 21ου αιώνα, η αποτελεσματική επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ τους είναι απαραίτητες για την επιτυχία κάθε επιχείρησης.
Ειδικά στο σημερινό, παγκοσμιοποιημένο επιχειρηματικό περιβάλλον, ο ρόλος των ανώτατων και μη στελεχών έχει αποκτήσει πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. Οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, καλούνται να ανταποκριθούν σε μία σειρά από προκλήσεις, όπως ο έντονος ανταγωνισμός, η ταχεία τεχνολογική εξέλιξη και οι αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών. Σε αυτό το πλαίσιο, τα ανώτατα στελέχη καλούνται να ηγηθούν με όραμα και να λάβουν αποφάσεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον των οργανισμών τους.
Οι CEO, COO, CFO και τα άλλα ανώτατα στελέχη πρέπει να διαθέτουν ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων, όπως στρατηγική σκέψη, ηγετικές ικανότητες, προσαρμοστικότητα και βαθιά κατανόηση των διεθνών αγορών. Πρέπει να είναι σε θέση να αναλύουν σύνθετα δεδομένα, να εντοπίζουν νέες ευκαιρίες και να διαχειρίζονται κρίσεις.
Σε τελική ανάλυση, τα ανώτατα στελέχη μοιάζουν πλέον να αποτελούν τους «αρχιτέκτονες» του σύγχρονου επιχειρηματικού κόσμου. Οι αποφάσεις που λαμβάνουν έχουν σημαντικό αντίκτυπο όχι μόνο στις επιχειρήσεις τους, αλλά και στην κοινωνία ευρύτερα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ