Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν καταφέρει να επανέλθουν δυναμικά στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς tankers, ανακτώντας την πρώτη θέση στη λίστα των αγοραστών. Μετά από μια περίοδο έντονων πωλήσεων παλαιών πλοίων σε υψηλές τιμές, οι Έλληνες εφοπλιστές στρέφουν το βλέμμα τους στη δευτερογενή αγορά, κυνηγώντας ευκαιρίες για να ενισχύσουν τους στόλους τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers, οι Έλληνες έχουν αποκτήσει 40 δεξαμενόπλοια το επτάμηνο του 2024, καλύπτοντας το 14% της συνολικής δραστηριότητας στην αγορά. Αυτό αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, όταν απέκτησαν 34 πλοία, καταλαμβάνοντας το 8,9% της αγοράς. Αυτή η άνοδος τους φέρνει ξανά στην πρώτη θέση των αγοραστών, ξεπερνώντας τις ναυτιλιακές εταιρείες από την Κίνα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Παράλληλα, οι Έλληνες παραμένουν στην κορυφή και στις πωλήσεις πλοίων, αν και ο όγκος των συναλλαγών είναι μειωμένος. Το 2024, οι ελληνικές ναυτιλιακές πούλησαν 44 δεξαμενόπλοια, σημειώνοντας πτώση 53% σε σχέση με τα 93 πλοία που είχαν πουλήσει την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Η μείωση αυτή οφείλεται σε έναν γενικότερο περιορισμό των παγκόσμιων συμφωνιών, με τις συνολικές αγοραπωλησίες να υποχωρούν κατά 25% φέτος.
Ένας από τους λόγους αυτής της μείωσης είναι η υποχώρηση του ενδιαφέροντος από εταιρείες με έδρα σε χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία, η Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Αυτές οι εταιρείες είχαν κυριαρχήσει στην αγορά κατά τη διάρκεια του 2022 και 2023, αγοράζοντας κάθε διαθέσιμο παλαιό tanker για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Το 2024, ωστόσο, η δραστηριότητά τους έχει μειωθεί αισθητά.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως οι υψηλές τιμές στη δευτερογενή αγορά tankers παίζουν επίσης ρόλο στην υποχώρηση των αγοραπωλησιών. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Ρουμελιώτη από την Xclusiv Shipbrokers, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων όλων των μεγεθών και ηλικιών έχουν αυξηθεί από 1% έως 25% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2023, γεγονός που αποτρέπει αρκετούς αγοραστές από το να προβούν σε νέες αγορές.