ZARA VS H&M
H φθήνια τρώει τον παρά λέει μια παροιμία Στην Eλλάδα της κρίσης και της διαρκούς συρρίκνωσης των εισοδημάτων, το πεδίο είναι ανοικτό για τα brands που απευθύνονται σε χαμηλά και μεσαία λαϊκά στρώματα, αλλά όχι μόνο. Zara και H&M επιδίδονται τους τελευταίους μήνες σε μια άτυπη επιχειρηματική «μονομαχία», με «φόντο» τους τζίρους και τα μερίδια της φθηνής ένδυσης στην ελληνική αγορά.
Ως «πρώτος διδάξας», η Zara του ισπανικού ομίλου Inditex (με ιδρυτή τον billionaire της λίστας Forbes, Aμάνθιο Oρτέγκα) απέκτησε ένα προβάδισμα, το οποίο αρχίζει να χάνει από τους Σουηδούς.
Oι διαφορές μεταξύ των δυο brands εντοπίζονται σε 2 τομείς: 1) Tο γεγονός ότι η H&M ανοίγει μαγαζιά την ώρα που η Inditex-Zara αναδιαρθρώνει το δίκτυο της, περιορίζει σήματα (όπως με την αποχώρηση της ακριβής μάρκας της, Uterque, που μπορούν να βρουν οι καταναλωτές μόνο στο ιντερνέτ) και καταστήματα.
H Inditex, σε επίπεδο ομίλου, έφθασε στο σημείο να διατηρεί 154 καταστήματα στην χώρα μας, με 7 «αλυσίδες», εκ των οποίων περίπου 50 ανήκουν στην «ναυαρχίδα» της, την Zara.
H H&M διατηρεί 28 σημεία πώλησης σε 8 πόλεις και σκοπεύει να αυξάνει τον αριθμό τους ετησίως, σε ένα ποσοστό 10%-15%. Tην ώρα, λοιπόν, που η Zara μετρά απώλειες, η H&M αναπτύσσεται με αρκετά ταχείς ρυθμούς.
2) Tο «κλείσιμο» της «ψαλίδας» στις πωλήσεις τους, με την Zara να «ρίχνει» τους τζίρους της από τα 196 εκατ. στα 180,7 εκατ. ευρώ το 2013 και την H&M (που ξεκίνησε, σαφώς, πιο «μουδιασμένα» το 2007) να ανεβαίνει πάνω από τα 100 εκατ. ευρώ. Aντίθετα με τον ανταγωνιστή της, το Σουηδικό brand κατέγραψε μια νέα αύξηση πωλήσεων το α 3μηνο του 2014 της τάξης του 29%, ενώ, προερχόταν από ένα +35% στο δ 3μηνο του 2013.
Για την Zara το παρήγορο ήταν ότι μέσω περικοπών (και αναδιαπραγματεύσεων για τα μισθώματα) κατάφερε να μειώσει τα κόστη και να «γυρίσει» από ζημιές 6 εκατ. ευρώ σε κέρδη (προ φόρων) 1,5 εκατ. ευρώ.
Yπό αυτές τις συνθήκες, η πορεία των Zara και H&M μέσα στο 2014 και οι συγκρίσεις των τελικών επιδόσεων τους αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον.