Η Ελλάδα είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους τουρίστες με τροχόσπιτα, ωστόσο, η έλλειψη κατάλληλων υποδομών και νομοθεσίας φαίνεται να περιορίζει την ανάπτυξη αυτού του πολλά υποσχόμενου τομέα.
Παρά την αυξημένη ζήτηση από ξένους επισκέπτες, η χώρα μας χάνει σημαντικές ευκαιρίες τόσο σε αριθμό τουριστών όσο και σε έσοδα.
Αύξηση επισκεπτών αλλά και χαμένες ευκαιρίες
Φέτος αναμένεται μια ελαφρά αύξηση στον αριθμό των ξένων τροχόσπιτων που επισκέπτονται την Ελλάδα, σε σύγκριση με το 2023, όταν και σημειώθηκε άνοδος 30%. Παρά αυτήν την αύξηση, ο κλάδος συνεχίζει να μην αποδίδει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, κυρίως λόγω της έλλειψης υποδομών όπως τα camper stops. Ο Αντώνης Ζαμπέτας, ειδικός στον τομέα του κάμπινγκ, τονίζει, μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, πως η χώρα μας χάνει σημαντικά έσοδα, άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ ετησίως, εξαιτίας αυτής της ανεπάρκειας.
Η απουσία Camper Stops και η ευρωπαϊκή εμπειρία
Τα camper stops είναι βασικοί χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης για αυτοκινούμενα και ρυμουλκούμενα τροχόσπιτα. Σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου υπάρχουν περίπου 26.000 τέτοιοι χώροι, στην Ελλάδα δεν υπάρχει κανένας επίσημα καταγεγραμμένος στους διεθνείς καταλόγους. Αυτοί οι χώροι προσφέρουν βασικές υπηρεσίες, όπως παροχή νερού και απόρριψη λυμάτων, και είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του κλάδου.
Ο κ. Ζαμπέτας επισημαίνει ότι σε χώρες όπως η Ισπανία, τουρίστες από τη Γερμανία και την Ολλανδία διαχειμάζουν από τον Οκτώβριο έως τον Μάιο, ξοδεύοντας σημαντικά ποσά στην τοπική οικονομία. Εάν η Ελλάδα μπορούσε να προσελκύσει ακόμη και ένα μικρό ποσοστό αυτών των τουριστών, τα οφέλη για την εθνική οικονομία θα ήταν τεράστια.
Οι πιέσεις της ζήτησης και οι αναπτυξιακές προοπτικές
Το ενδιαφέρον για την Ελλάδα ως προορισμό για τουρίστες με τροχόσπιτα είναι υψηλό, με τον αριθμό των επισκεπτών από την Τουρκία να έχει αυξηθεί κατά 40% φέτος, ενώ αυξημένες παρουσίες καταγράφονται επίσης από χώρες όπως η Τσεχία, η Ουγγαρία και η Πολωνία. Ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα, περιοχές όπως η Χαλκιδική και η Πιερία συγκεντρώνουν μεγάλο ποσοστό αυτών των επισκεπτών.
Ο Ζαμπέτας υπογραμμίζει ότι το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο ανήκει στην κατηγορία Μ1 Ι.Χ. αυτοκινήτων και μπορεί να σταθμεύσει οπουδήποτε, αλλά χρειάζεται ειδικούς χώρους για να καλύψει τις ανάγκες των τουριστών. Χωρίς κατάλληλους χώρους, οι επισκέπτες είναι αναγκασμένοι να καταφεύγουν σε αυτοσχέδιες λύσεις, συχνά σε μη κατάλληλες περιοχές, κάτι που βλάπτει τόσο το περιβάλλον όσο και την εικόνα της χώρας.
Παρά τα προβλήματα, υπάρχουν επενδυτές που ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν camper stops στην Ελλάδα, αλλά αντιμετωπίζουν γραφειοκρατικά εμπόδια. Ο κ. Ζαμπέτας έχει ήδη ετοιμάσει ένα επιχειρηματικό πλάνο βασισμένο στην εμπειρία του από τη Διεθνή Έκθεση Τροχόσπιτων στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, το οποίο είναι έτοιμος να παρουσιάσει στις αρμόδιες αρχές.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με στοιχεία του European Caravan Federation, υπάρχουν 2,9 εκατομμύρια αυτοκινούμενα τροχόσπιτα και 3,9 εκατομμύρια ρυμουλκούμενα. Ο συνολικός τζίρος της αγοράς ανήλθε το 2022 στα 120 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο ελληνικό ΑΕΠ. Με την κατάλληλη πολιτική και νομοθετική στήριξη, η Ελλάδα θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά τα έσοδα από τον τουρισμό και να προσεγγίσει τον στόχο του 12μηνου τουρισμού.