Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει την επιβολή σημαντικών δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με στόχο την προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι φόροι αυτοί θα μπορούσαν να φτάσουν έως το 36% για την επόμενη πενταετία, αν και η ΕΕ δείχνει πρόθυμη να εξετάσει εναλλακτικές προτάσεις από το Πεκίνο.
Νέα μέτρα και διαπραγματεύσεις
Η νέα δασμολογική πολιτική αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, εφόσον εγκριθεί από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ. Ο σημερινός φόρος 10% θα συνδυαστεί με τους νέους δασμούς, που θα ισχύουν για όλα τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως αντικατάσταση της προσωρινής φορολόγησης 36% που είχε προταθεί αρχικά τον Ιούλιο. Η Κομισιόν έχει δηλώσει ότι παραμένει ανοιχτή σε προτάσεις από το Πεκίνο, αν αυτές μπορέσουν να αποτρέψουν την επιβολή των νέων φόρων.
Καθυστέρηση στη συλλογή φόρων
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι προσωρινοί φόροι που είχαν επιβληθεί από τις 5 Ιουλίου δεν θα εισπραχθούν άμεσα. Αντίθετα, τα ποσά θα παραμείνουν σε ειδικό λογαριασμό μέχρι την οριστική απόφαση, και αργότερα θα επιστραφούν εάν οι νέοι κανονισμοί αποδειχθούν ότι είναι διαφορετικοί.
Αντιδράσεις και επιπτώσεις στην αγορά
Η απόφαση της ΕΕ προκαλεί ανησυχίες στη βιομηχανία αυτοκινήτου της Ευρώπης, η οποία φοβάται ότι η υπερβολική εισροή κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση της παραγωγής των ευρωπαϊκών εργοστασίων. Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην ευρωπαϊκή αγορά, αντιπροσωπεύοντας σήμερα το 22% της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, από μόλις 3% πριν από τρία χρόνια.
Ειδική αντιμετώπιση για την Tesla;
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι η ΕΕ σχεδιάζει ειδικό φόρο 9% για τις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Tesla που κατασκευάζονται στην Κίνα. Αυτό το ποσοστό είναι σαφώς χαμηλότερο σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λόγω των χαμηλότερων επιδοτήσεων που έχει λάβει η Tesla από την Κίνα.
Οι εξελίξεις γύρω από την επιβολή αυτών των δασμών αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς θα μπορούσαν να επηρεάσουν σημαντικά την ισορροπία στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.