Στην έβδομη θέση της παγκόσμιας κατάταξης των μεγαλύτερων ναυτιλιακών κέντρων βρέθηκαν η Αθήνα και ο Πειραιάς, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του 2024 Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index (ISCDI).
Η θέση αυτή αποτελεί την υψηλότερη επίδοση για την ελληνική πρωτεύουσα και το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας από το 2014, δείχνοντας τη δυναμική του ελληνικού ναυτιλιακού τομέα.
Η στρατηγική σημασία της ελληνικής ναυτιλίας
Η Ελλάδα διακρίνεται σταθερά στις πρώτες θέσεις μεταξύ των διεθνών ναυτιλιακών κέντρων, συναγωνιζόμενη οικονομικές υπερδυνάμεις όπως η Σιγκαπούρη, το Λονδίνο και τα λιμάνια της Κίνας, όπως της Σαγκάης και του Χονγκ Κονγκ. Η συνεχιζόμενη άνοδος της Αθήνας/Πειραιά στην έβδομη θέση, από την όγδοη που κατείχε πέρυσι, καταδεικνύει την αδιάκοπη πρόοδο που σημειώνεται τα τελευταία χρόνια.
Η εξέλιξη αυτή δεν είναι τυχαία. Σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα παραμένει ένας από τους κυριότερους παίκτες στη διεθνή ναυτιλία, με πάνω από 1.000 ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν έδρα την Αθήνα και την ευρύτερη περιοχή της Αττικής. Η ελληνική ναυτιλία κατέχει περίπου το 22% του παγκόσμιου στόλου, ενώ η χώρα ελέγχει ένα σημαντικό ποσοστό των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου παγκοσμίως.
Η ευρωπαϊκή διάσταση της ελληνικής ναυτιλίας
Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί επίσης έναν ισχυρό πυλώνα για την ευρωπαϊκή οικονομία. Με τη χωρητικότητα του ελληνικού στόλου να αντιπροσωπεύει το 60% του ελεγχόμενου από την ΕΕ στόλου, η σημασία της για την ευρωπαϊκή εφοδιαστική αλυσίδα είναι καθοριστική. Η Ελλάδα ελέγχει το μεγαλύτερο ποσοστό πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και πετρελαιοφόρων στην ΕΕ, γεγονός που υπογραμμίζει την κυριαρχία της στον τομέα αυτό.
Αξιοσημείωτη είναι η οικονομική συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, με τα έσοδα από θαλάσσιες μεταφορές να ξεπερνούν τα 23 δισ. δολάρια το 2022, καταγράφοντας την υψηλότερη απόδοση των τελευταίων δύο δεκαετιών.
Ο ρόλος του Πειραιά
Η θέση του Πειραιά ως ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης ενισχύεται διαρκώς, ιδιαίτερα μετά τις εκτεταμένες επενδύσεις και αναβαθμίσεις που υλοποιήθηκαν από την Cosco. Το 2023, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους τρεις τερματικούς σταθμούς του λιμανιού έφτασε τα 5.100.920 TEU, σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι οικονομικές επιδόσεις του λιμανιού αντανακλούν την επιτυχημένη στρατηγική ανάπτυξης που ακολουθείται, με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 12,9% και τα κέρδη να εκτινάσσονται κατά 26,3%.
Η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα
Παρά την πρόοδο της Αθήνας και του Πειραιά, η Σιγκαπούρη εξακολουθεί να κατέχει την κορυφαία θέση παγκοσμίως για ενδέκατη συνεχόμενη χρονιά, σύμφωνα με την έκθεση. Το Λονδίνο, η Σαγκάη, το Χονγκ Κονγκ και το Ρότερνταμ παραμένουν επίσης σταθερά στις κορυφαίες θέσεις της κατάταξης. Ωστόσο, η πρόοδος της ελληνικής ναυτιλίας δείχνει ότι η Αθήνα και ο Πειραιάς συνεχίζουν να ενισχύουν τη θέση τους στον παγκόσμιο χάρτη, προσφέροντας σημαντικές προοπτικές για το μέλλον.