Ο Elon Musk της Tesla Motors θέλει να στρέψει το… ενδιαφέρον στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Για οποιαδήποτε μεγάλη επιχείρηση, η παραβίαση μιας πατέντας της είναι ένα έγκλημα που δεν συγχωρείται εύκολα. Η μακρόχρονη δικαστική διαμάχη της Apple και τη Samsung, με διακύβευμα δισεκατομμύρια δολάρια, αποδεικνύει πόσο σοβαρά παίρνουν οι εταιρίες τις πατέντες τους.
Για αυτό και η απόφαση του Elon Musk, της Tesla Motors να «χαρίσει» όλες τις πατέντες του προκαλεί εύλογη έκπληξη. Εξάλλου, αυτές οι πατέντες επιτρέπουν στην Tesla να κάνει αυτό που καμία άλλη εταιρία του κλάδου της δεν έχει επιτύχει: Να δημιουργήσει το πρώτο ηλεκτρικό super car.
Όμως, τώρα ο Musk υπόσχεται ότι «η Tesla δεν θα προχωρήσει σε αγωγές για παραβίαση πατέντας σε οποιονδήποτε, με καλή πίστη, θέλει να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία της».
Εκ πρώτης όψεως, πρόκειται για μια πολύ δραστική κίνηση. Η Tesla έχει εκατοντάδες εγκεκριμένες πατέντες, και πολλές ακόμα σε εκκρεμότητα, για κάθε λογής εντυπωσιακές εφευρέσεις που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρόκειται για την εταιρία που υπήρξε πρωτοπόρος σε καινοτομίες που μείωσαν το κόστος και ενίσχυσαν την ασφάλεια των μπαταριών που χρησιμοποιεί η αυτοκινητοβιομηχανία. Τα αυτοκίνητά της φορτίζουν πολύ γρηγορότερα από άλλα στην αγορά. Και όμως, αυτή η εισηγμένη επιχείρηση προσφέρει στους ανταγωνιστές της όλες τις εφευρέσεις. Και ως αντάλλαγμα, δεν ζητά τίποτα άλλο από… καλή πίστη.
Ο Musk εξηγεί την κίνηση της Tesla λέγοντας πως στόχος του είναι να δώσει μία ώθηση στην υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία να ακολουθήσει. Το Model S της Tesla έχει αποδείξει πως υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είναι καλά κατασκευασμένο αλλά και ευχάριστο στην οδήγηση. Όμως, τα νούμερα της Tesla είναι μάλλον αμελητέα μπροστά στα μεγέθη της αγοράς αυτοκινήτων. Ουσιαστικά, ο Musk θέλει να πετύχει μια δραστική στροφή της αγοράς προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επομένως θα κάνει ό,τι μπορεί για να επιταχύνει την πρόοδο ολόκληρου του κλάδου. «Δεν νομίζω ότι ο κόσμος αντιλαμβάνεται επαρκώς τη σοβαρότητα των όσων συμβαίνουν σε σχέση με την υπερθέρμανση του πλανήτη», λέει. «Πραγματικά πρέπει να κάνουμε κάτι. Θα ήταν κοντόφθαλμο να προσπαθούσαμε να κρατάμε αυτά τα πράγματα (εννοεί τις πατέντες) μόνο για τον εαυτό μας».
Παραδόξως, η κίνησή του δεν είναι και πρωτόγνωρη. Η Sun Microsystems είχε «χαρίσει» στο παρελθόν την πνευματική της ιδιοκτησία. Ενώ ήταν γνωστή για το ακριβό λογισμικό της, η Sun αποφάσισε να κάνει όλα της τα προϊόντα open-source. Όμως, η απόφαση αυτή πάρθηκε όταν η εταιρία περνούσε μια δύσκολη εποχή, και προσπαθούσε να τονώσει το ενδιαφέρον για τα προϊόντα της, προκειμένου να βγει από το τέλμα.
Η Tesla βρίσκεται σε μια μάλλον διαφορετική κατάσταση. Η τιμή της μετοχής της βρίσκεται σε άνοδο, ακολουθώντας τις πωλήσεις του Model S. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, που είναι μόλις το δεύτερο που κατασκευάζει η Tesla, έχει καταφέρει να κερδίσει κάθε βραβείο αυτοκινήτου, να αριστεύσει στα τεστς ασφάλειας και να πάρει τις καλύτερες αξιολογήσεις καταναλωτών. Του χρόνου, η Tesla θα αρχίσει να παραδίδει το Model X, το πρώτο της SUV.
Κατά την άποψη του Musk, με το άνοιγμα των πατεντών της, η Tesla μπορεί να κερδίσει σημαντικές συνεργασίες. Τις τελευταίες ημέρες, είχε επαφές με στελέχη από την BMW για το κατά πόσο οι δύο εταιρίες θα μπορούσαν να μοιραστούν το κόστος της κατασκευής σταθμών φόρτισης και άλλων κοινών υποδομών.
Όμως, η πραγματικότητα, και αυτό που οδήγησε τον Musk σε αυτή την περίεργη κίνηση, είναι πως καμία άλλη αυτοκινητοβιομηχανία δεν επενδύει πραγματικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως κάνει η Tesla. Αυτό που ελπίζει να επιτύχει ο Musk είναι να πείσει και τις άλλες εταιρίες να δουν τα ηλεκτρικά οχήματα σαν πρώτη προτεραιότητα, και όχι σαν χόμπι. Γιατί μόνο τότε, η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα γίνει πραγματικά μαζική. Και, όπως ελπίζει, η Tesla θα είναι η πρώτη που θα ωφεληθεί.