Στόχος να βγει η M&M GAS και εκτός ελληνικών συνόρων
Mετά τη ΔEΠA «χτυπούν» στην Kύπρο για το γιγαντιαίο project αερίου των 4 δισ. ευρώ
Αύγουστος του 2010. Δύο από τους ισχυρότερους Έλληνες παίκτες στον τομέα της ενέργειας ενώνουν τις δυνάμεις τους υπό την… ομπρέλα της M&M Gas. Ευάγγελος Μυτιληναίος και Βαρδής Βαρδινογιάννης ταράζουν… τα νερά της αγοράς φυσικού αερίου την χρονιά εκείνη, δημιουργώντας μια κοινή εταιρία, η οποία λίγους μήνες αργότερα θα μεταφέρει το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, σπάζοντας το μονοπώλιο της ΔΕΠΑ.
Μία από τις ηχηρότερες «συμμαχίες» δύο ονομάτων με βαριά επιχειρηματική παρακαταθήκη στην εγχώρια και διεθνή ενεργειακή σκακιέρα ήταν γεγονός και δημιούργησε αίσθηση. H ισχύς δύο «γιγάντων» εν τη ενώσει δημιουργώντας έναν πόλο που αναμένεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στη διαμόρφωση του νέου χάρτη της αγοράς αερίου. Πλέον η συνεργασία αυτή εξελίσσεται σε κομβική και για τους δύο ομίλους, δημιουργώντας σημαντικές συνέργειες και ένα σχήμα που διεκδικεί με μεγάλες αξιώσεις (οικονομικές, τεχνογνωσίας κ.α.) «δυνατά» έργα εντός και εκτός συνόρων.
Όπως έγινε πριν από μια διετία όταν η M&M Gas ήταν η μοναδική ελληνική εταιρία που συμπεριλαμβανόταν μεταξύ των «μνηστήρων» που συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, με την προσφορά της, όπως ανέφεραν οι πληροφορίες να κινείται μεταξύ 400- 500 εκατ. ευρώ. Και μπορεί τελικά να «αποσύρθηκε» από τον διαγωνισμό, με κύκλους προσκείμενους στην πλευρά Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη να αιτιολογούν την αποχώρησή τους με το ότι το όλο πολιτικό κλίμα ήταν «στοχευμένο» στην προσφορά του ρωσικού κολοσσού, Gazprom (η οποία μετά από έντονες παρεμβάσεις του αμερικανικού παράγοντα, όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες επίσης δεν κατέθεσε δεσμευτική προσφορά), όμως, έδειξαν από νωρίς τις διαθέσεις τους και το ρόλο που θέλουν να διαδραματίσουν στον ενεργειακό χάρτη.
Ιούνιος 2014. Σχεδόν έναν χρόνο μετά το «ναυάγιο» της ΔΕΠΑ, η κοινή εταιρία των Μυτιληναίου- Βαρδινογιάννη «ξαναχτυπά». Αυτή την φορά συμμετέχοντας και μάλιστα περνώντας στην επόμενη φάση του διαγωνισμού του ΔΕΦΑ για τη λεγόμενη «ενδιάμεση λύση» στην Κύπρο, ένα έργο που… βγάζει την M&M εκτός ελληνικών συνόρων, καθιστώντας την υπολογίσιμη δύναμη στην ενεργειακή αγορά της ΝΑ Μεσογείου. Ένα project της τάξεως των 3 έως 4 δισ. ευρώ που αφορά στην προμήθεια των απαραίτητων ποσοτήτων φυσικού αερίου για τις ανάγκες της Μεγαλονήσου στο διάστημα μέχρι την εμπορική εκμετάλλευση των δικών της κοιτασμάτων.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα συμβόλαιο 7ετούς διάρκειας, αρχής γενομένης από το 2016, με δυνατότητα επέκτασης μέχρι 10 χρόνια και σε επίπεδο όγκου αερίου εκτιμάται σε 0,7 έως 0,95 δισ. κ.μ. ετησίως, τα οποία θα κατευθύνονται στον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό του Βασιλικού.
Το σίγουρο είναι πως η M&M Gas έχει να αντιμετωπίσει ενεργειακούς «γίγαντες». Τον ολλανδικό κολοσσό Vitol, εκ των βασικών μετόχων στο τερματικό υγρών καυσίμων της VTTI στο Βασιλικό, το κυπροαζέρικο consortium C Gas, η οποία αποτελείται από τη Socal και την J&P Άβαξ του Ελληνοκύπριου μεγαλοκατασκευαστή Δάκη Ιωάννου και την πασίγνωστη ισραηλινή Delek, η οποία συμμετέχει στα δικαιώματα των νέων κοιτασμάτων «Λεβιάθαν», «Ταμάρ» και «Αφροδίτη».
ΜΕ 3 «ΑΤΟΥ»
Όμως και η M&M Gas έχει να προτάξει «ισχυρά όπλα» σε αυτή τη «μάχη» με μεγαθήρια. Το πρώτο είναι η συμμαχία με την ολλανδική Trafigura με την οποία κατεβαίνουν σε κοινοπραξία στον διαγωνισμό της Κύπρου (η M&M κατέχει το 37,5%, η ΜΕΤΚΑ το 25% και η Trafigura το 37,5%).
Πρόκειται για μια πολυεθνική που κατατάσσεται μαζί με τις Vitol και Glencore στην πρώτη τριάδα των ισχυρότερων traders πρώτων υλών και ενεργειακών προϊόντων, με τζίρο $133 δις το 2013. Το δεύτερο είναι οι συμφωνίες που λέγεται πως έχει κλείσει η ελληνική εταιρία με τον παγκόσμιο leader στην παραγωγή LNG και το τρίτο η ίδια η ΜΕΤΚΑ του Μυτιληναίου, η οποία έχοντας μπει στην αφρόκρεμα των EPC Contractors μεγάλων ενεργειακών έργων μπορεί να αντεπεξέλθει στα έργα υποδομών που θα χρειαστούν να υλοποιηθούν στην Κύπρο και αφορούν στη μεταφορά και την επεξεργασία του καυσίμου.
ΠΟΝΤΑΡΟΥΝ ΚΑΙ ΣΤΗ ΡΕΒΥΘΟΥΣΑ
Η ελληνική πρόταση για πλωτό terminal
Οι διεκδικητές του έργου στην Κύπρο έχουν καταθέσει διαφορετικές εναλλακτικές προτάσεις για την υλοποίηση του project.
Η Vitol προκρίνει την δημιουργία πλωτής μονάδας, η πρόταση της C Gas προβλέπει δύο εγκαταστάσεις, μία θαλάσσια μόνο για την αποθήκευση του αερίου και μία χερσαία για τον σταθμό αεριοποίησης, ενώ της Delek για την παροχή φυσικού αερίου απευθείας από το κοίτασμα «Tamar» που προϋποθέτει την κατασκευή μεγάλου αγωγού διασύνδεσης με το Βασιλικό.
Η ελληνική πρόταση της M&M Gas είναι, όπως αναφέρουν πηγές, αρκετά πρόσφορη δεδομένου ότι αξιοποιεί την παρουσία της στην ελληνική αγορά και τις δυνατότητες που της παρέχει η χρήση των εγκαταστάσεών της στη Ρεβυθούσα.
Αυτό σημαίνει ότι εκτός από τις βασικές ποσότητες αερίου της μακροχρόνιας σύμβασης για τα έκτακτα φορτία, μπορούν να επιτευχθούν ανταγωνιστικότερες τιμές, καθώς αυτά θα είναι μεγαλύτερα σε όγκο- και άρα φθηνότερα- από τις ανάγκες της Κύπρου, με το υπόλοιπο μέρος τους να απορροφάται από την Ελλάδα ή άλλες αγορές.
Στο κομμάτι των υποδομών, προτείνεται η κατασκευή πλωτού τέρμιναλ αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG (FSRU), το οποίο θα συνδέεται με υποθαλάσσιο αγωγό 2 χλμ. με τον σταθμό του Βασιλικού.
Η λύση αυτή, είναι σαφώς οικονομικότερη σε σχέση με αυτές των ανταγωνιστών. Σίγουρα ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, όμως, πηγές του ελληνικού ομίλου εκφράζουν την αισιοδοξία τους, επισημαίνοντας πως αποτελεί το μεγάλο, αλλά όχι το μοναδικό βήμα εξωστρέφειας της M&M Gas.