Η ιταλική κυβέρνηση εξετάζει την επιβολή σημαντικών αυξήσεων στους φόρους που καταβάλλουν οι τουρίστες, με στόχο την ανακούφιση των οικονομικά επιβαρυμένων πόλεων και την αποτροπή του μαζικού τουρισμού.
Όπως αναφέρουν οι Financial Times, η συγκεκριμένη πρόταση έρχεται ως απάντηση στις αυξανόμενες ανησυχίες του κοινού για τις επιπτώσεις του υπερτουρισμού σε διάφορες περιοχές της χώρας. Σύμφωνα με τα σχέδια, προβλέπεται μια σημαντική αύξηση του φόρου διανυκτέρευσης, ιδίαιτερα για τα πολυτελή καταλύματα.
Οι ενώσεις του ξενοδοχειακού και του ταξιδιωτικού κλάδου τάσσονται υπέρ του σχεδίου, το οποίο προβλέπει εισφορά έως και 25 ευρώ τη βραδιά για τα πιο ακριβά δωμάτια ξενοδοχείων.
«Ο κοινός στόχος πρέπει να είναι η υποστήριξη της ανάπτυξης, όχι η επιβράδυνσή της», ανέφερε σε δήλωση η Federalberghi, μια ένωση που εκπροσωπεί τα μικρά και μεσαία ξενοδοχεία.
Η Barbara Casillo, διευθύντρια της Confindustria Alberghi, η οποία αντιπροσωπεύει μεγαλύτερα ξενοδοχεία και παγκόσμιες αλυσίδες, προειδοποίησε ότι η Ιταλία αντιμετωπίζει ήδη έντονο ανταγωνισμό από άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς και μπορεί να χάσει αυξάνοντας τους φόρους που η ίδια χαρακτήρισε «ήδη πολύ υψηλούς».
«Αν τρομάζουμε τους ταξιδιώτες που έρχονται σε εμάς δίνοντας την εντύπωση ότι θέλουμε να πάρουμε ό,τι μπορούμε, δεν προσφέρουμε καλή υπηρεσία στη χώρα», είπε η Casillo σε συνέντευξή του. «Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί».
Το υπουργείο Τουρισμού δήλωσε ότι σχεδιάζει «διάλογο» με αρμόδιους φορείς του κλάδου τον Σεπτέμβριο σχετικά με την «πιθανή πρόταση τροποποίησης των κανόνων στον τουριστικό φόρο».
«Δεν είναι όλοι οι φόροι φόρος», έγραψε η αρμόδια υπουργός σε πρόσφατη ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Σε περιόδους υπερβολικού τουρισμού, το συζητάμε, ώστε να βοηθήσει πραγματικά στη βελτίωση των υπηρεσιών και να κάνει τους τουρίστες που το πληρώνουν πιο υπεύθυνοι».
Η Marina Lalli, πρόεδρος της Federturismo – η οποία εκπροσωπεί όλους τους τύπους τουριστικών εταιρειών – παραπονέθηκε ότι πολλές πόλεις ήδη «παράνομα» χρησιμοποιούν τα έσοδα από τουριστικούς φόρους για να καλύψουν τις τρύπες του προϋπολογισμού. Ο ισχύων νόμος απαιτεί από τις πόλεις να χρησιμοποιούν τέτοια κεφάλαια ώστε να πληρώνουν για πράγματα που σχετίζονται άμεσα με τους επισκέπτες εκτός πόλης — όπως η πολύγλωσση σήμανση και η συντήρηση τουριστικών τοποθεσιών.
«Όταν πηγαίνετε και επισκευάζετε τους δρόμους σας που είναι γεμάτοι τρύπες – και πληρώνετε με χρήματα που εισπράττετε από τον τουριστικό φόρο – είναι πραγματικά για τους τουρίστες ή αυτό είναι ένα συνηθισμένο πράγμα που πρέπει να κάνετε στην πόλη σας;» είπε εκείνη.
Η συζήτηση έρχεται καθώς η Ιταλία αντιμετωπίζει μεγάλη πίεση στα δημόσια οικονομικά της, με το χρέος της, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, να φθάνει σχεδόν το 140% του ΑΕΠ φέτος, και το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους της είναι πλέον σχεδόν ίσο με τις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση.
Η ταξιδιωτική βιομηχανία της Ιταλίας γνώρισε ισχυρή ανάκαμψη μετά την κατάρρευση που πυροδότησε ο Covid-19, με τις ενώσεις του κλάδου να υπολογίζουν τις αφίξεις ξένων τουριστών για το 2023 σε 65 εκατομμύρια — στο ίδιο επίπεδο με τα προ πανδημίας μεγέθη.
Ωστόσο, πολλοί Ιταλοί είναι έξαλλοι για τις συνέπειες του υπερβολικού τουρισμού, καθώς τα ιστορικά κέντρα των πόλεων χάνουν τον παραδοσιακό τους χαρακτήρα και όλο και περισσότερα αστικά διαμερίσματα μετατρέπονται σε Airbnb.
Οι ιταλικές πόλεις μπορούν να επιβάλλουν φόρους για διανυκτερεύσεις τόσο από ξένους, όσο και από Ιταλούς επισκέπτες, και αυτοί κυμαίνονται συνήθως από 1 έως 5 ευρώ ανά άτομο ανά διανυκτέρευση, ανάλογα με τον αριθμό των αστεριών που κατέχει το ξενοδοχείο ή ο ξενώνας που τα συγκεντρώνει.