Μειώνεται ο στόλος με ελληνική σημαία
Σε 6.494 έφτασαν τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία όλων των κατηγοριών και τύπων, σύμφωνα με ετήσια έρευνα της Petrofin SA, ρεκόρ όλων των εποχών. Τα πλοία που καταγράφηκαν είναι χωρητικότητας άνω των 20.000 DWT. Με άλλα λόγια, δεν προσμετρήθηκαν τα μικρότερα σε μέγεθος, που στην πλειονότητά τους είναι υπερήλικα. Οπως αναφέρουν οι αναλυτές της Petrofin για το έτος 2023, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε, σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο έτος, κατά 85 πλοία, ενώ η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 9,7 εκατ. DWT.
Τα 6.494 πλοία τα διαχειρίζονταν συνολικά 592 εταιρίες, έναντι 599 ελληνόκτητων εταιριών που υπήρχαν το 2022. Αναλυτικά, ο ελληνόκτητος στόλος των φορτηγών πλοίων διαμορφώθηκε στα 2.793 πλοία, χωρητικότητας 230,3 εκατ. DWT. Το 2022 υπήρχαν 2.701 πλοία.
Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων το 2023 διαμορφώθηκε στα 980 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 156,9 εκατ. DWT. Ο αριθμός των τάνκερ είναι μειωμένος, σε σύγκριση με τα 1.025 πλοία που ήταν το 2022 και με τη χωρητικότητα 162,4 εκατ. DWT, που ήταν το αμέσως προηγούμενο έτος.
Η μείωση του στόλου των δεξαμενόπλοιων οφείλεται στις πωλήσεις που έκαναν οι Ελληνες εφοπλιστές, με σημαντικά κέρδη. Η μέση ηλικία του στόλου των δεξαμενόπλοιων αγγίζει τα 10,3 έτη. Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2023 διαμορφώθηκε στα 489, χωρητικότητας 31,4 εκατ. DWT. Τα συγκεκριμένα επίπεδα είναι αυξημένα τόσο σε αριθμό πλοίων, από τα 461 πλοία που ήταν το 2022, όσο και σε όρους χωρητικότητας (29,6 εκατ. DWT). Η μέση ηλικία του στόλου ήταν τα 13,4 έτη.
Ο στόλος των LNG carriers το 2023 διαμορφώθηκε στα 164 πλοία, χωρητικότητας 14,7 εκατ. DWT. Η μέση ηλικία του στόλου αγγίζει τα 6,29 έτη. Ο στόλος των LPG carriers το 2023 διαμορφώθηκε στα 81 πλοία, χωρητικότητας 3,3 εκατ. DWT. Ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιριών μειώθηκε σε 592, επτά λιγότερες σε σύγκριση με το 2022 και 181 λιγότερες σε σύγκριση με το 2009, βάσει των δεδομένων της Petrofin.
Επίσης, οι εταιρίες που διαχειρίζονται από ένα έως δύο πλοία συνεχίζουν να μειώνονται σε αριθμό. Το 2023 διαμορφώθηκαν σε 186, πέντε λιγότερες σε σύγκριση με το 2022 και 164 λιγότερες σε σύγκριση με το 2022. Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε άνοδο 8,4% και διαμορφώθηκε σε 9,4 εκατ. DWT. Επί της ουσίας, μπορεί να μειώθηκαν τα πλοία, αλλά αύξησαν τη χωρητικότητα του στόλου τους.
Ο αριθμός των εταιριών διαχείρισης τριών με τεσσάρων πλοίων και πέντε με οκτώ πλοίων το 2023 ήταν 116 (+1 έναντι του 2022) και 122 (-2 έναντι του 2022) αντίστοιχα. Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε άνοδο 0,2% και πτώση 0,13%, και διαμορφώθηκε σε 14,4 εκατ. DWT και 32,5 εκατ. DWT αντίστοιχα.
Μικρή πτώση κατέγραψε και ο αριθμός εταιριών διαχείρισης 9 με 15 πλοίων, από 78 το 2022 σε 71 το 2023. Η χωρητικότητα του στόλου που διαχειρίζονται αθροιστικά σημείωσε πτώση 8,3% και διαμορφώθηκε σε 45,2 εκατ. DWT.
Ωστόσο, αύξηση εμφανίζουν οι εταιρείες που διαχειρίζονται περισσότερα πλοία. Το 2023 υπήρχαν 40 εταιρίες διαχείρισης 16 με 24 πλοίων και 57 εταιρίες διαχείρισης τουλάχιστον 25 πλοίων.
Η χωρητικότητα του στόλου των εταιριών διαχείρισης 16-24 πλοίων σημείωσε άνοδο 10,9% και διαμορφώθηκε σε 53,1 εκατ. DWT, ενώ η χωρητικότητα του στόλου των εταιριών διαχείρισης τουλάχιστον 25 πλοίων κατέγραψε άνοδο 2,5% και διαμορφώθηκε σε 320,2 εκατ. DWT.
Το 2023 σημειώθηκε άνοδος της χωρητικότητας του στόλου των 30 μεγαλύτερων εταιριών. Τριάντα εταιρίες διαχειρίζονται στόλο συνολικής χωρητικότητας 275,6 εκατ. DWT και, συνεπώς, το 58,1% του στόλου ελληνικής διαχείρισης (474,8 εκατ. DWT).
Οι εταιρίες που διαχειρίζονται στόλους χωρητικότητας τουλάχιστον ενός εκατ. DWT αυξήθηκαν, ανήλθαν το 2023 σε 83 και διαχειρίζονται συνολικά 3.617 πλοία, χωρητικότητας 376,6 εκατ. DWT. Οι 83 ναυτιλιακές εταιρίες διαχειρίζονται συνολικά το 79,3% του ελληνόκτητου στόλου.
Παρατηρείται… υποστολή ελληνικής σημαίας στον στόλο
Το κυριότερο στοιχείο από την εξέλιξη του στόλου με ελληνική σημαία είναι ότι εξακολουθούν να μειώνονται τα ποντοπόρα πλοία και να αυξάνονται τα επιβατηγά πλοία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, συνολικά υπήρχαν 1.826 πλοία, χωρητικότητας 36.298.186 κόρων, έναντι 1.820, χωρητικότητας 37.419.966 κόρων, που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2022.
Από την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι ο ελληνικός στόλος μειώθηκε κατά 13 ποντοπόρα πλοία (κατά ένα φορτηγό πλοίο και κατά δώδεκα δεξαμενόπλοια). Ωστόσο, αυξήθηκε κατά 14 επιβατηγά πλοία και κατά 5 διαφόρων κατηγοριών. Επισημαίνεται ότι από τον Ιούνιο του 2022 ο επιβατηγός στόλος αυξήθηκε κατά 33 πλοία.
Επίσης, άλλο σημαντικό στοιχείο για τον ελληνικό στόλο είναι ότι υπάρχουν 596 πλοία άνω των 3.000 κόρων και 1.230 πλοία κάτω των 3.000 κόρων. Τα πλοία έως 5 ετών ανέρχονται σε 115 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 883.419 κόρων. Τέλος, τα πλοία με ηλικία πάνω από 30 έτη ανέρχονται σε 848.
Τα πλοία άνω των 30.000 κόρων με ελληνική σημαία ανέρχονται σε 389, συνολικής χωρητικότητας 33.081.833 κόρων. Ο αριθμός αυτός είναι ελάχιστος σε σύγκριση με τον συνολικό αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων που ταξιδεύουν με διάφορες σημαίες ξένων κρατών.
Γιώργος Κουμπενάς
Οκτώ προτάσεις για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο Αιγαίο και το Ιόνιο
Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα επανέκαμψε πλήρως μετά την πανδημία και, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, έως το τέλος του τρέχοντος έτους οι προσεγγίσεις των πλοίων σε όλα τα λιμάνια και τα νησιά της χώρας θα φτάσουν τις 5.500 και οι επιβάτες θα υπερβούν τα 6 εκατομμύρια.
Ωστόσο, η Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), η οποία παρακολουθεί και συντονίζει όλα τα θέματα που αφορούν τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των κρουαζιερόπλοιων δεν εφησυχάζει, και προβαίνει σε δράσεις και προτάσεις για την επίλυση των υπαρχόντων προβλημάτων.
Ο πρόεδρος της Ενωσης, Γιώργος Κουμπενάς, στο πλαίσιο των προσπαθειών που γίνονται για να μη δημιουργείται συνωστισμός στις αφίξεις των πλοίων, καθώς και στα διάφορα στάδια μετακίνησης των επιβατών στα ενδιαφέροντα κάθε προορισμού, καταθέτει οκτώ συγκεκριμένες προτάσεις.
Αναλυτικότερα, αυτές οι προτάσεις που θα ενισχύουν τον ρόλο της κρουαζιέρας στην εθνική οικονομία έχουν ως εξής:
– Δημιουργία εθνικού σχεδίου – στρατηγικής για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
– Πιστή εφαρμογή του συστήματος ελέγχου αφίξεων κρουαζιερόπλοιων berth allocation, με κριτήρια που θα οριστούν από τις αρμόδιες τοπικές Αρχές.
– Συνεργασία με τους εκπροσώπους των διαχειριστριών εταιριών, για την ανάπτυξη επιπλέον σημείων ενδιαφέροντος στους σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας.
– Οποια αύξηση των τελών λιμένων θα πρέπει να γίνεται σταδιακά, με προειδοποίηση των χρηστών τουλάχιστον έναν χρόνο πριν από την έναρξη εφαρμογής των.
– Βελτίωση των υποδομών όπου απαιτείται, με γνώμονα τη διατήρηση του χαρακτήρα και τη βιώσιμη ανάπτυξη του προορισμού.
– Μέτρα για την προστασία του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος, τα οποία αποτελούν κορυφαία επιδίωξη της βιομηχανίας της κρουαζιέρας – υπάρχει στήριξη στις προσπάθειες μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα, με τη χρήση νέων καυσίμων φιλικότερων προς το περιβάλλον. Σε αυτό το κλίμα και η επιδίωξη εγκατάστασης στους λιμένες συστήματος παροχής ηλεκτρικού ρεύματος για την τροφοδότηση των πλοίων, με στόχο την προστασία των κατοίκων που ζουν περιμετρικά του χώρου
– με αυτόν τον τρόπο δεν θα επιβαρύνονται από τις αναθυμιάσεις που προκαλούνται με τη λειτουργία των μηχανών.
– Προστασία των επιβατών – τουριστών από τις υψηλές θερμοκρασίες που δημιουργεί η κλιματική κρίση, με την κατασκευή αιθουσών παραμονής στους λιμένες, καταλλήλως κλιματιζομένων.
– Μεθοδεύσεις τρόπων ελέγχου των αφίξεων των πλοίων στους λιμένες με μεγάλη κίνηση, προκειμένου να αποφεύγονται ο συνωστισμός και η ταλαιπωρία των επιβατών – τουριστών στα διάφορα στάδια μετακίνησής των στα ενδιαφέροντα της ευρύτερης περιοχής κάθε προορισμού.
Ο Γιώργος Κουμπενάς επισημαίνει, επίσης, ότι τα οφέλη που έχουν οι τοπικές κοινωνίες είναι τεράστια, δεδομένου ότι τα κρουαζιερόπλοια προσεγγίζουν 60 λιμάνια και νησιά. Σύμφωνα με την καταγραφή των σχετικών ερευνών, οι τοπικές κοινωνίες ωφελούνται από τις απευθείας δαπάνες των επισκεπτών στην τοπική αγορά, καθώς και από τη στήριξη του εμπορίου από προμήθειες υλικών, τροφίμων, κυρίως ελληνικών προϊόντων, καυσίμων κ.λπ. -ως επίσης επισκευές, συντηρήσεις, ανακαινίσεις πλοίων κ.ά.-, από την καταβολή λιμενικών τελών, τελών επιβατών και από την εφαρμογή των απαιτήσεων που προβλέπονται από τη Διεθνή Σύμβαση SOLAS για την ασφάλεια (security) ISPS Code.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 6/09/2024)