Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) εξέφρασε ανοιχτά την αντίθεσή της στο μέτρο «καλάθι του μαθητή», χαρακτηρίζοντάς το ως διαφημιστικό τρικ. Σύμφωνα με την ΕΕΚΕ, το μέτρο αυτό δεν προσφέρει καμία ουσιαστική οικονομική ανακούφιση στους γονείς και καταναλωτές.
Η ΕΕΚΕ κατηγορεί μεγάλες εμπορικές αλυσίδες που συμμετέχουν στο μέτρο για παραπλανητικές προσφορές, αναφέροντας ότι πολλά από τα προϊόντα που διαφημίζονται με εκπτώσεις, είτε δεν έχουν πραγματική μείωση κόστους είτε η διαφορά τιμής είναι ελάχιστη σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις, τα καταστήματα δεν διαθέτουν όλα τα προϊόντα που προβλέπει η Υπουργική Απόφαση, περιορίζοντας την επιλογή των καταναλωτών.
Ένα από τα βασικά προβλήματα του καλαθιού είναι η απουσία κρίσιμων ειδών που χρειάζονται οι μαθητές, όπως η γραφική ύλη για τα καλλιτεχνικά μαθήματα και τα φαγητοδοχεία. Η ΕΕΚΕ επισημαίνει ότι τέτοια προϊόντα δεν συμπεριλαμβάνονται στο καλάθι, παρόλο που αποτελούν βασικές ανάγκες για τους μαθητές.
Η ΕΕΚΕ υπογραμμίζει επίσης ότι το καλάθι του μαθητή προωθεί τη συγκέντρωση της αγοραστικής δύναμης στα μεγάλα καταστήματα, αφήνοντας εκτός στήριξης τα μικρά βιβλιοπωλεία και τις τοπικές επιχειρήσεις, που είναι κρίσιμα για την ελληνική οικονομία.
Η Ένωση θυμίζει και τα αποτελέσματα έρευνας του ΙΝΕ – ΓΣΕΕ, σύμφωνα με την οποία οι γονείς αντιμετωπίζουν σοβαρές οικονομικές δυσκολίες λόγω ακρίβειας, με ένα στα δύο νοικοκυριά να δαπανά περισσότερα από 500 ευρώ το μήνα για εκπαιδευτικά έξοδα. Επιπλέον, το 86% των εργαζόμενων με εισόδημα κάτω από 1.000 ευρώ έχει αναγκαστεί να περικόψει τις εκπαιδευτικές δαπάνες.