Το δόγμα της Ιωάννας Παπαδοπούλου: Από την άμυνα αρχίζει η επίθεση
Του Μιχαήλ Γελαντάλι
Χρονιά-ορόσημο το 2022 για την Ε.Ι. Παπαδόπουλος, καθώς κυρίως λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία η διοίκησή της υποχρεώθηκε να διαχειριστεί ένα μείγμα αρνητικών δεδομένων. Ενεργειακή κρίση, υψηλές πληθωριστικές πιέσεις σε πρώτες ύλες, συσκευασία, μεταφορές κ.λπ. τη χρονιά των εορτασμών συμπλήρωσης 100 χρόνων λειτουργίας/παρουσίας στην ελληνική επιχειρηματικότητα. Ενδεικτική η εκτίναξη του κόστους στα 81,956 εκατ., από 57,292 εκατ. το 2021, με την Ιωάννα Παπαδοπούλου να αναδιπλώνεται σε όλα τα μέτωπα, να αναδιαρθρώνει και να προσαρμόζει την εταιρία στα νέα δεδομένα, «θυσιάζοντας» περιθώρια κέρδους για να διατηρήσει τις πωλήσεις, τα μερίδια αγοράς, συνδυαστικά με προσεκτικές κινήσεις σε επενδύσεις και άνοιγμα σε νέες αγορές.
Εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου έπαιξε άμυνα, διατήρησε τα κεκτημένα (σε κύκλο εργασιών, μερίδια) για να βγει στην επίθεση από τον αμέσως επόμενο χρόνο. Αύξηση πωλήσεων κατά 4,8%, περαιτέρω διεύρυνση της παρουσίας σε 67 χώρες-αγορές, για να φτάσει το 2023 η Ε.Ι. Παπαδόπουλος να πραγματοποιήσει κύκλο εργασιών 233,79 εκατ. ευρώ, αύξηση 8,15% σε σχέση με το 2022, και προ φόρων κέρδη 11,46 εκατ. ευρώ, μείωση 3,37% συνέπεια της απορρόφησης των συνεχιζόμενων πληθωριστικών πιέσεων στο κόστος παραγωγής, αφού επέλεξε να μην προχωρήσει σε αύξηση τιμών) Τα EBITDA στα 18,26 εκατ. ευρώ, αύξηση 3,28% σε σχέση με το 2022, λόγω αυξημένων δαπανών αποσβέσεων και χρεωστικών τόκων, ενώ συνεχίστηκε η διείσδυση των προϊόντων σε νέες χώρες στο εξωτερικό. Παράλληλα, τη διετία 2022-2023 πραγματοποιήθηκαν σημαντικές επενδύσεις σε πάγιο εξοπλισμό, καθώς στο δεύτερο 6μηνο του 2023 τέθηκε σε λειτουργία η νέα γραμμή παραγωγής ψωμιού στα Οινόφυτα. Επένδυση που αναμένεται να συμβάλει τόσο παραγωγικά όσο και οικονομικά -μείωση κόστους ανά μονάδα παραγόμενου προϊόντος, μεγαλύτερη ποσότητα, ενίσχυση του μεριδίου στην εγχώριο αγορά-, αποτέλεσμα που θα αρχίσει να αποτυπώνεται σε τζίρο/EBITDA από την τρέχουσα χρήση. Με αυτά τα δεδομένα, αναλυτής που παρακολουθεί διαχρονικά τον όμιλο εκτιμά πως το 2024 θα αποτελέσει έτος-ρεκόρ, με παράλληλη βελτίωση ποιοτικών οικονομικών στοιχείων, δεδομένου ότι η υφιστάμενη δανειοδότηση αφορά μακροπρόθεσμο δανεισμό, εξυπηρετούμενος με σταθερό χαμηλό επιτόκιο. Αμυνα διαρθρωμένη από τη διετία 2020-2021 με σχέση ξένων προς ίδια κεφάλαια σε 0,06 και 0,08, με τη σχέση βραχυπρόθεσμων δανείων προς ίδια κεφάλαια να διατηρείται σταθερή, σε 0,02 την εν λόγω περίοδο.
Το γεγονός πως η διοίκηση κατάφερε το κρίσιμο 2022 να ενισχύσει τις πωλήσεις και στις τέσσερις βασικές κατηγορίες προϊόντων όπου δραστηριοποιείται -μπισκότο, ψωμί, αρτοσκευάσματα και δημητριακά-, κόντρα στην αρνητική ροή των πραγμάτων για το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας επιχειρηματικότητας, έδωσε τη δυνατότητα «αντεπίθεσης» με το που άρχισε να σταθεροποιείται η κατάσταση.
Τα προϊόντα που πουλάνε περισσότερο
«Ασος» για την Ιωάννα Παπαδοπούλου, το Caprice, με την ολοκλήρωση της επένδυσης στον Βόλο η συνολική δυναμικότητα της γραμμής παραγωγής Caprice ανήλθε σε 15.000 κιλά/ημέρα και η συνολική ισχύς σε 737,55 KW. Στο Caprice επιτεύχθηκε, το 2022, η υψηλότερη επίδοση της μάρκας διαχρονικά, με την προσθήκη και του κωδικού με 30% μειωμένη ζάχαρη. Επεκτατική πορεία σημείωσαν, επίσης, τα Choco Coated, τα Bρώμης, τα Cream Crackers και οι νέοι κωδικοί μπισκότων «Xωρίς/Λιγότερη Zάχαρη». Mε διψήφια ποσοστά οι εξαγωγές αποτελούν ουσιαστικό εργαλείο αντιστάθμισης, καθώς η εταιρία «παρελαύνει» στις διεθνείς αγορές, με «πρεσβευτή» τα περίφημα «πουράκια» Caprice, το κορυφαίο εξαγώγιμο προϊόν της.
Ειδικότερα, τα Caprice ταξιδεύουν σε χώρες όπως η Αργεντινή, η Iνδία, η Kίνα και η Nιγηρία, ενώ σε αγορές όπως το Kονγκό δηλώνει «παρών» με πλήθος brands μπισκότων, φρυγανιών και δημητριακών. Δημοφιλής μάρκα είναι και τα Digestive, που φτάνουν σε πολλές αγορές, καθώς και τα Mιράντα Παπαδοπούλου και Πτι Mπερ, που γεμίζουν τα ράφια της Aυστραλίας.
Αυξητική τάση στο έμψυχο δυναμικό
H E.I. Παπαδόπουλος A.E. είναι από τα επιχειρηματικά ονόματα που ακόμα και μέσα στις επάλληλες κρίσεις κατάφερε να αυξάνει την παραγωγή της, να προσφέρει δουλειά και να δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Σταθερά αυξητικός ο ρυθμός, καθώς από τα 1.289 άτομα το 2018, φθάνει το 2020 τα 1.463 και τους 1.538 εργαζομένους το 2022. Mε τον Eυάγγελο Aργυρόπουλο-Παπαδόπουλο, αντιπρόεδρο και αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο από το 2015, ο στόχος για να… 100στίσει και τις εξαγωγές είναι εφικτός.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 13/09/2024)