Πέρασε στην παγκόσμια ναυτιλιακή ιστορία ως η γυναίκα που εκπαίδευσε μια νέα γενιά εφοπλιστών
Η Αθηνά Μαρτίνου είχε πει πριν από μερικά χρόνια: «Με αγαπάνε όλοι στη ναυτιλία. Οταν πεθάνω, στην κηδεία μου θα είναι πολύς κόσμος». Και έτσι πραγματικά έγινε. Ολοι οι άνθρωποι της ναυτιλίας αποχαιρέτησαν τη γυναίκα-σύμβολο της ναυτιλίας. Η Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου, το γένος Μεθενίτη, πέρασε στην παγκόσμια ναυτιλιακή ιστορία ως η γυναίκα που εκπαίδευσε μια νέα γενιά εφοπλιστών και τα παιδιά και τα εγγόνια της κατέχουν και λειτουργούν εταιρίες που διαχειρίζονται σχεδόν τρεις εκατοντάδες ποντοπόρων πλοίων.
Η Αθηνά Μαρτίνου ήταν κόρη του Κωνσταντίνου Μεθενίτη και της Εμας Κοκκολάτου.
Ο Κωνσταντίνος Μεθενίτης ήταν εγγονός του Κώτσου Μεθενίτη, ο οποίος με τα παλικάρια του συμμετείχε στην Ελληνική Επανάσταση του 1821, στο πλευρό των οπλαρχηγών Δυοβουνιώτη και Κριεζώτη, ενώ έπαιξε σημαντικό ρόλο και στην προσπάθεια των Ελλήνων να κρατηθεί ελεύθερη η Αθήνα από την επέλαση των δυνάμεων του Κιουταχή το 1826.
Ο εγγονός του Κώτσου, Κωνσταντίνος Μεθενίτης, από την Ελευσίνα, δικηγόρος στο επάγγελμα, παντρεύτηκε την Εμα Κοκκολάτου, με ρίζες από την Κωνσταντινούπολη και την Κεφαλλονιά. Αδέρφια της Αθηνάς Μαρτίνου ήταν ο Κλεόβουλος Μεθενίτης, καπετάνιος του εμπορικού ναυτικού, και ο δικηγόρος του Ναυτικού Δικαίου, αλλά και εφοπλιστής Μελέτης Μεθενίτης, από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες έργων τέχνης.
Τα αδέλφια της
Ο Κλεόβουλος Μεθενίτης, για όλους τους συγγενείς και φίλους Μπίμπης, γεννήθηκε στη Γλυφάδα, από τους γονείς Κωνσταντίνο και τη Ματίλντα Μεθενίτη. Ο Κλεόβουλος, αφού τελείωσε το γυμνάσιο, εισήχθη στη Σχολή Εμποροπλοιάρχων Υδρας, απ’ όπου και αποφοίτησε με άριστα. Ως καπετάνιος του εμπορικού ναυτικού δούλεψε αρκετά χρόνια. Εργατικός και έξυπνος, όπως ήταν, αξιώθηκε στη συνέχεια να γίνει πλοιοκτήτης. Το 1959 νυμφεύτηκε τη Βάσω Παρλιάρου, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά, τον Δημήτρη, ο οποίος πέθανε στις 12 Δεκεμβρίου 1989, και τον Ντίνο, ο οποίος έχασε τον γιο του Μελέτιο σε ηλικία 32 ετών.
Ο Μελέτης Μεθενίτης τελείωσε τη Νομική Αθηνών και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακό στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου στο Ναυτικό Δίκαιο. Εργάστηκε ως ναυτοδικηγόρος στο Λονδίνο και είχε κοινό ναυτιλιακό γραφείο με τον Νίκο Βαρδινογιάννη, σε ένα διαμέρισμα δύο δωματίων, στη Λίβερπουλ Στριτ. Σε αυτό το γραφείο έκλεισε το πρώτο συμβόλαιο για λογαριασμό του Νίκου Βαρδινογιάννη για να μεταφέρει φορτία στη Ροδεσία, που ήταν σε αποκλεισμό.
Το 1963-64, με τις οικονομίες του αδερφού του Κλεόβουλου και του πατέρα του Κωνσταντίνου Μελέτη, αγόρασαν δύο φορτηγά πλοία, 3.000 τόνων, που τα ονόμασαν «Ντίνο» και «Μιμή» για χάρη του πατέρα τους και της μητέρας τους, αλλά και της κόρης του. Το 1987 έκλεισε το γραφείο και ασχολήθηκε με τη συλλογή πινάκων και φωτογραφιών που είχαν σχέση με τη ναυτιλία.
Η Νουνού Μαρτίνου ήταν υπερήφανη για τη ναυτιλιακή κυριαρχία των παιδιών της, Θανάση, Ανδρέα και Ντίνου, όπως και για τα δέκα εγγόνια της, Αταλάντη, Κίκο, Αλίκη, Γεωργία, Μαρίνα, Ιωάννα, Νικόλα, Γιάννη, Αρη, Στέφανο, που όλοι ασχολούνται με τις ναυτιλιακές δραστηριότητες. Η εγγονή της, η Γεωργία Μαρτίνου, κόρη του Θανάση, είχε εκλεγεί και βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία, στην Περιφέρεια Αττικής.
Η Αθηνά Μαρτίνου διακρίνονταν για τον δυναμισμό της και το έτος 1967 άρχισε τη ναυτιλιακή δραστηριότητά της έχοντας δίπλα της τον άνδρα της, αντικέρ στο επάγγελμα, Ιωάννη Μαρτίνο. Από τότε ασχολείτο καθημερινά με τις εξελίξεις στη ναυλαγορά, δεδομένου ότι πήγαινε κάθε πρωί στο γραφείο της, στη Thenamaris. Πούλησε την προίκα της για να αγοράσει με 80.000 λίρες το πλοίο «Θανάσης», ένα παλιό ηλικίας 20 ετών πλοίο που ανήκε στον Σταύρο Λιβανό. Ομως αυτό το πλοίο έπειτα από τρία χρόνια το πούλησε στην οικογένεια Πατέρα, αντί 300.000 δολαρίων!
Η ναυτιλιακή εταιρία Thenamaris είναι δημιούργημά της. Η εμβληματική αυτή γυναίκα επισκεπτόταν τα γραφεία της εταιρίας, συμμετείχε στις κοινωνικές εκδηλώσεις και παρακολουθούσε από κοντά και την υλοποίηση των δωρεών του ιδρύματος.
Σήμερα οι τρεις εταιρίες που διευθύνουν τα παιδιά της διαθέτουν συνολικά 249 πλοία, που η συνολική τους χωρητικότητα φτάνει τα 53,2 εκατ. dwt:
Tη Thenamaris διευθύνει ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος και διαχειρίζεται 97 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 11,4 εκατ. dwt.
Τη Minerva διευθύνει ο Ανδρέας Μαρτίνος και έχει 75 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 8,9 εκατ. dwt.
Την Eastern, που διευθύνεται από τον Θανάση και η οποία διαχειρίζεται 77 πλοία και η συνολική χωρητικότητα ανέρχεται σε 6,6 εκατ. dwt.
Σε αυτά τα πλοία πρέπει να προσθέσουμε και τα 7 πλοία της Astra Shipmanagement, που διαχειρίζονται τα παιδιά της κόρης της Ελένης Μαρτίνου, Αρης και Στέφανος Kοροπούλης. Αλλά και ο γιος του Κωνσταντίνου, Ιωάννης Μαρτίνος, διαχειρίζεται άλλα 35-40 πλοία, με την εταιρία του Signal Maritime. Αν προσθέσουμε όλα τα πλοία, τότε η ευρύτερη οικογένεια Μαρτίνου διαθέτει στόλο που αποτελείται πάνω από 300 πλοία!
Σε μια αφήγησή της για το πώς ερωτεύτηκε τη θάλασσα, είπε: «Είμαι Κεφαλλονίτισσα, αλλά ρόλο για την αγάπη μου για τη θάλασσα έπαιξε ότι γεννήθηκα στη Γλυφάδα και έβλεπα τα πλοία να περνάνε και έλεγα στις φίλες μου “και εμείς θα κάνουμε βαπόρια”, και το κάναμε. Είχαμε μανία με αυτό και το κάναμε και έκανε βαπόρια όλη η οικογένεια».
Ο πρωτότοκος γιος της, Θανάσης, περιγράφοντας τις ικανότητες της 93χρονης μητέρας του, λέει: «Διαθέτει ικανότητα και ευφυΐα. Είναι ιδιαίτερα συμπαθής προς τρίτους. Της οφείλουμε μεγάλη ευγνωμοσύνη που μας άφησε ελεύθερους και μας έδωσε πρωτοβουλία».
Η Ελένη Μαρτίνου, η κόρη της Αθηνάς, θυμάται για το πρώτο εφοπλιστικό εγχείρημα: «Η μητέρα μου πούλησε και την προίκα της για να αγοράσει το πρώτο βαπόρι. Ηταν τυχερή γιατί ήταν καλές εποχές. Αυτοσχεδίασε και δημιουργούσε».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (18/10)