ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ
Στην 21η θέση της κατάταξης στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία ανέβηκε η χώρα μας, χάρη στα θετικά βήματα του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια, που όμως συνοδεύονται από μεγάλες και ανεπίλυτες υστερήσεις, βάσει και της συγκριτικής ανάλυσης του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) πάνω στα φετινά στοιχεία του Δείκτη Ταξιδιωτικής και Τουριστικής Ανάπτυξης 2024 (TTDI) του WEF. Οι στρατηγικές παθογένειες και τα χρόνια ελλείμματα αποκτούν όλο και πιο κρίσιμη σημασία, με τον εντεινόμενο ανταγωνισμό διεθνώς, καθώς ήδη η Ελλάδα νιώθει την «καυτή ανάσα» της ανταγωνίστριας Τουρκίας (βρίσκεται στην 29η θέση και ανεβαίνει), ενώ την ίδια στιγμή οι πιο άμεσες ανταγωνίστριες χώρες, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία, έχουν κάνει άλματα.
Σύμφωνα με τον δείκτη της βιώσιμης ανάπτυξης του παγκόσμιου T&T τομέα που δημοσιεύτηκε τον Μάιο, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 21η θέση μεταξύ 119 χωρών, καταγράφοντας άνοδο 6 θέσεων σε σχέση με το 2021. Ανάμεσα στις έξι κύριες ανταγωνίστριες μεσογειακές χώρες ειδικά, η Ελλάδα καταγράφεται 5η, με γενική αξιολόγηση 4,5 με άριστα το 7, πίσω από την Ισπανία, που ανέβηκε μία θέση σε σχέση με το 2021 (2η θέση με αξιολόγηση 5,2), τη Γαλλία, που παρέμεινε σταθερή στην 4η θέση (με βαθμό 5,1), την Ιταλία, που ανέβηκε μία θέση (9η με 4,9), και την Πορτογαλία, που ανέβηκε τρεις θέσεις (12η με 4,8).
Η χώρα μας προπορεύεται μόνο της Τουρκίας, που κατέγραψε, επίσης, άνοδο πέντε θέσεων και ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής (29η με 4,4), καθώς και της Κροατίας, η οποία βρίσκεται αρκετές θέσεις πιο κάτω (46η με 4,1), αν και ανέβηκε μία θέση.
Η θετική μεταβολή της Ελλάδας στη συνολική κατάταξη οφείλεται στις βελτιωμένες αξιολογήσεις που κατέγραψε σε τρεις από τους πέντε βασικούς υποδείκτες.
Συγκεκριμένα, βελτίωση παρουσιάζεται στους εξής δείκτες:
– Στον Travel and Tourism Policy and Enabling Conditions (Ταξιδιωτική και Τουριστική Πολιτική και Προωθητικές Συνθήκες), που με βαθμολογία 4,5, όπως και το 2021, ανέβηκε από την 58η στην 50ή θέση.
– Στον Infrastructure and Services (Υποδομές – Υπηρεσίες), όπου με 5,1, έναντι 4,8 το 2021, ανέβηκε από την 7η στη 12η θέση.
Στον Travel and Tourism Sustainability (Τουριστική Βιωσιμότητα), όπου με 4,2, έναντι 4,1 το 2021, ανέβηκε από 75η στην 63η θέση.
Τα ελλείμματα
Αναλυτικά, προκύπτει ότι, συγκριτικά με τις ανταγωνίστριες χώρες, η Ελλάδα φαίνεται να υστερεί (30ή με 3,1) σημαντικά στον υποδείκτη Travel and Tourism Resources (Ταξιδιωτικοί και Τουριστικοί Πόροι), στους πόρους φυσικού περιβάλλοντος και πολιτιστικού τουρισμού, έναντι της Γαλλίας (5η με 5,6) και της Ισπανίας (7η με 5,5). Μεγάλο είναι το χάσμα και ως προς την υποκατηγορία της ανταγωνιστικότητας των τιμών (Price Competitiveness), με βαθμολογία 3,2, όπου κατατάσσεται 104η. Η Ισπανία (94η) και η Κροατία έχουν ελαφρώς καλύτερη βαθμολογία από την Ελλάδα (3,6), ενώ η Τουρκία, παρά την πτώση 15 θέσεων λόγω πληθωρισμού, έχει μακράν την υψηλότερη βαθμολογία (40ή). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ειδικά όσον αφορά τις τιμές ξενοδοχείων (2,83) και Airbnb (3,57) η χώρα μας κατατάσσεται 101η. Σε σχέση με το Προωθητικό Περιβάλλον (Enabling Environment), όπου η Ελλάδα είναι σταθερά 43η με 5,3, παρά τη μικρή βελτίωση στην υποκατηγορία Business Environment (4,5 από 4,1), συγκριτικά με τις ανταγωνίστριες χώρες, η Ελλάδα υστερεί στις υποκατηγορία Human Resources και Labour Market (Ανθρώπινο Δυναμικό και Αγορά Εργασίας), όπου με 4,3 ξεπερνάμε μόνο την Τουρκία (3,5), ενώ η Γαλλία έχε 5 και η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Ιταλία 4,7.
Οι λύσεις για τις παθογένειες
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, η Ελλάδα μπορεί να πρωταγωνιστήσει σε παγκόσμιο επίπεδο, αν κοιτάξει κατάματα τις παθογένειές της και υιοθετήσει τις παρακάτω δράσεις:
• Εκπαίδευση, επιμόρφωση, υιοθέτηση νέων πρακτικών στην αγορά εργασίας που θα συμβάλουν στην αύξηση της παραγωγικότητας.
• Ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού και ψηφιοποίηση υπηρεσιών με παράλληλη εκπαίδευση του πληθυσμού.
• Ενίσχυση της στρατηγικής προώθησης του ελληνικού τουριστικού brand.
• Αύξηση της συνδεσιμότητας της Ελλάδας στο παγκόσμιο δίκτυο αερομεταφορών.
• Ενίσχυση του οδικού δικτύου (εκτός αυτοκινητοδρόμων) με περισσότερους, άρτια κατασκευασμένους δρόμους και παρεμβάσεις βελτίωσης οδικής ασφάλειας του υπάρχοντος δικτύου.
• Προώθηση της πρόσβασης των δημόσιων συγκοινωνιών.
• Αύξηση των καταγεγραμμένων φυσικών μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς στην Ελλάδα.
• Αύξηση των καταγεγραμμένων πολιτιστικών μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς.
• Στοχευμένες δράσεις ανάδειξης και προώθησης εναλλακτικού τουρισμού.
• Περιορισμός των ρύπων, ορθή επεξεργασία λυμάτων, προστασία και ανάδειξη φυσικού περιβάλλοντος.
• Βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πόλεις και αστικά κέντρα, στοχευμένο καταμερισμό τουριστών για αποσυμφόρηση κορεσμένων τουριστικών περιοχών, διεύρυνση της τουριστικής σεζόν, αύξηση της διάρκειας παραμονής.
Τα προβλήματα σε υποδομές και βιωσιμότητα
Στην κατηγορία των Υποδομών η Ελλάδα βρίσκεται στην 7η θέση. Εμφανίζει μεταπανδημική βελτίωση στην υποκατηγορία των αεροπορικών υποδομών, όπου έρχεται δεύτερη μαζί με τη Γαλλία και την Τουρκία (5,5), ενώ είναι πίσω από την Ισπανία (6,1).
Ωστόσο, η Ελλάδα εμφανίζει εξαιρετικά άσχημες επιδόσεις σε Χερσαίες και Λιμενικές Υποδομές (49η με 3,7), ενώ η Γαλλία είναι 10η (5,3) και η Ισπανία είναι 15η (4,9). Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στις Δημόσιες Συγκοινωνίες (70ή με 3,88), στις Σιδηροδρομικές Υπηρεσίες (77η με 2,79) και στην Ποιότητα των Δρόμων (50ή με 4,59). Αναφορικά με τη βιωσιμότητα του κλάδου, παρά την οριακή βελτίωση, ειδικά στην υποκατηγορία κοινωνικοοικονομικής επίδρασης, η Ελλάδα υπολείπεται της Ιταλίας (74η με 3,5), της Ισπανίας και της Πορτογαλίας (85η και 90ή με 3,3) όσον αφορά τη Βιωσιμότητα της Τουριστικής Ζήτησης (107η με 3,0), που υπολογίζει συνθήκες συνωστισμού. Την ίδια στιγμή, αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα Εποχικότητας Αφίξεων (112η με 1,74) και Συγκέντρωσης Ενδιαφέροντος σε Πολιτιστικούς Προορισμούς (82η με 2,31).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 1/11/2024)