Την ώρα που 5,8 εκατομμύρια Έλληνες φορολογούμενοι υποβάλλουν την τελευταία τριετία υποχρεωτικά με ηλεκτρονικό τρόπο τις φορολογικές τους δηλώσεις και τα φορολογικά έντυπα που κατατίθενται στις εφορίες σε χειρόγραφη μορφή να μην ξεπερνούν τα 15.000 ετησίως, ωστόσο απόφαση που εξέδωσε προσφάτως το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών παραγκωνίζει την πραγματικότητα αυτή.
Με την 2031/2014 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών δικαιώθηκαν 27 πρώην συμβασιούχοι της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων οι οποίοι απασχολούνταν με σύμβαση έργου στη καταχώρηση των στοιχείων (data entry) φορολογικών δηλώσεων και οι οποίοι έμειναν άνεργοι, όταν δεν ανανεώθηκε για τρίτη φορά η σύμβασή τους.
Το υπουργείο Οικονομικών το Νοέμβριο του 2010 έκρινε πως η σχεδιαζόμενη καθολική αποστολή των δηλώσεων με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου δεν δικαιολογούσε την ανανέωση της σύμβασης των 170 εργαζομένων που απασχολούνταν στην εισαγωγή δεδομένων και έτσι δεν ανανέωσε τις συμβάσεις τους.
Ωστόσο, 27 πρώην συμβασιούχοι της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη το Φεβρουάριο του 2011 ζητώντας να ανανεωθούν οι συμβάσεις τους.
Προ εβδομάδων εξεδόθη απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών με την οποία οι πρώην συμβασιούχοι της ΓΓΠΣ δικαιώθηκαν, καθώς το δικαστήριο έκρινε πως εξυπηρετούν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
Η ίδια απόφαση μάλιστα υποχρεώνει τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων να ανανεώσει τις συμβάσεις 50 συνολικά πρώην απασχολουμένων στο data entry μέχρι να εκδοθεί η απόφαση του Εφετείου παρά ότι σήμερα δεν υφίσταται πλέον καμία τέτοια ανάγκη.
Αν και η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων θα εφεσιβάλει την απόφαση, ωστόσο το σκεπτικό της πρωτόδικης απόφασης καταδεικνύει πως κάποιοι δεν έχουν συνειδητοποιήσει πως η υποβολή των δηλώσεων γίνεται πλέον με ηλεκτρονικό τρόπο.
Υπενθυμίζεται πως οι ετήσιες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος υποβάλλονται υποχρεωτικά, με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής λόγω αποδεδειγμένης τεχνικής αδυναμίας που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ή εφόσον κρίνεται από τον αρμόδιο προϊστάμενο ΔΟΥ σε εξαιρετικές περιπτώσεις ότι συντρέχει αντικειμενική και πραγματική αδυναμία υποβολής της δήλωσης με ηλεκτρονικό τρόπο, επιτρέπεται να υποβληθεί αυτή σε έντυπη μορφή.
Ακόμη, οι δηλώσεις των αποβιωσάντων υποβάλλονται αποκλειστικά χειρόγραφα στην εφορία, ενώ στην περίπτωση αυτή απαιτείται ενημέρωση του τμήματος Μητρώου της ΔΟΥ του αποβιώσαντος πριν από την υποβολή της δήλωσης.
Σήμερα σε σύνολο 5.800.000 φορολογικών δηλώσεων χειρόγραφα υποβάλλονται σε ετήσια βάση περίπου 15.000 δηλώσεις.