Διεκδικούν με ισχυρά «όπλα» πακέτα νεότευκτων και παλιών σκαριών
Η «λευκή» και «γκρίζα» λίστα των νηολογίων
Ξένες «Σειρήνες» ηχούν στους Έλληνες εφοπλιστές. Διεθνή κέντρα όπου «χτυπά» η καρδιά της ναυτιλίας έχουν βγάλει στο… τραπέζι τα δυνατά τους «όπλα» για να προσελκύσουν στα νηολόγιά τους όσο γίνεται περισσότερα ελληνόκτητα πλοία.
Μπαχάμες, Παρθένες Νήσοι, Λιβερία, Μάρσαλ και άλλες μητροπόλεις του εξωτερικού, έδειξαν ήδη τις «προθέσεις» τους στην διοργάνωση των Ποσειδωνίων 2014, πριν από μερικές εβδομάδες.
Με «δέλεαρ» την ευνοϊκότερη φορολόγηση, τις απλούστερες και ταχύτερες διαδικασίες σημαιοδότησης, αλλά και στο άνοιγμα γραφείων, την ανταγωνιστικότητα, αλλά και τις προοπτικές που προσφέρουν στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο διεκδικούν «πακέτα» πλοίων τόσο από τα νεότευκτα, όσο και από παλιά ποντοπόρα που οι πλοιοκτήτες τους σκέφτονται να αλλάξουν σημαία.
Περιοχές όπως οι Μπαχάμες και τα νησιά Μάρσαλ, στο νηολόγιο των οποίων έχουν εγγραφεί πολλά ελληνικά πλοία- 123 πλοία ελληνικών συμφερόντων, συνολικής χωρητικότητας 6 εκατ. dwt «ντύθηκαν» στα χρώματα των νησιών Μάρσαλ πέρυσι- βρίσκονται στη «λευκή λίστα» του λιμενικού.
Από την άλλη, οι Παρθένες Νήσοι μπορεί μέχρι σήμερα να μην προτιμώνται από τους εφοπλιστές, καθώς βρίσκονται στη «γκρίζα λίστα», όμως, σκοπός τους είναι να αλλάξουν την κατάσταση.
Στις παραδοσιακές δυνάμεις συγκαταλέγονται ο Παναμάς, η Λιβερία και η Μάλτα, χώρες οι οποίες ήδη αποσπούν μεγάλα μερίδια αγοράς, αφού πολλά πλοία επιλέγουν τη σημαία τους.
Οι ξένοι πραγματοποιούν μπαράζ παρουσιάσεων των πλεονεκτημάτων των νηολογίων στην ελληνική εφοπλιστική κοινότητα το τελευταίο διάστημα, καθώς στόχος τους είναι να αξιοποιήσουν και την ευκαιρία που παρουσιάζεται για εκείνους. Αφενός καθώς οι Greeks των θαλασσών συνεχίζουν το επενδυτικό μπαράζ και αναμένεται να παραλάβουν 370 νεότευκτα πλοία, χωρητικότητας 32,6 εκατ. dwt μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Αφετέρου επειδή είναι γνωστή εδώ και καιρό η τάση φυγής αρκετών εφοπλιστών εξαιτίας της έλλειψης ανταγωνιστικότητας της γαλανόλευκης και εξαιτίας της δυσαρέσκειάς τους από τη στάση της κυβέρνησης ως προς το θέμα της φορολόγησής τους.
Η μετατροπή της εθελοντικής εισφοράς σε υποχρεωτική, έχει προκαλέσει αντιδράσεις, οι οποίες έχουν εκφραστεί και μέσα από τους θεσμικούς φορείς τους, όπως η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αλλά και το Committee του Λονδίνου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η ελληνική σημαία χάνει διαρκώς δυνάμεις. Στο ελληνικό νηολόγιο είναι εγεγγραμμένα μόνο 800 πλοία από τα 3.669 πλοία που ανήκουν συνολικά σε ελληνικά συμφέροντα, όταν στο τέλος του 2012 ο αριθμός αυτός ανερχόταν στα 862 πλοία και το 2013 στα 829.
Γι’ αυτό και πολλοί είναι επιφυλακτικοί αν και κατά πόσο μέχρι το 2014 θα είναι έτος αύξησης ή μείωσης του στόλου που θα «ντυθεί» στα ελληνικά χρώματα, καθώς όλο και περισσότεροι εφοπλιστές δείχνουν σαφή προτίμηση στις επονομαζόμενες «σημαίες ευκαιρίας».
Έτσι, την ώρα που τον Φεβρουάριο του 2014 έγιναν μόλις 7 νέες εγγραφές στο εθνικό νηολόγιο (τη γαλανόλευκη ύψωσαν η Danaos Shipping του δρος. Ιωάννη Κούστα, η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, η Eletson Corporation των Καρασταμάτη – Κέρτσικοφ – Χατζηελευθεριάδη, η Neptune Line & Shipping της Μελίνας Tραυλού και η Union Marine Enterprises), διεθνείς μητροπόλεις θέλουν να αξιοποιήσουν το ρευστό τοπίο της Ελλάδας και ανταγωνίζεται για το ποιος θα προσελκύσει τα περισσότερα ελληνικά πλοία.
Στην… κούρσα διεκδίκησής τους έχουν μπει δυναμικά τα 4 παραπάνω διεθνή ναυτιλιακά κέντρα. Οι Μπαχάμες, οι Παρθένες Νήσοι, η Λιβερία και τα νησιά Marshal ενώ από εκεί και πέρα ακολουθούν και ασιατικές αλλά και αραβικές δυνάμεις όπως το Χονγκ Κονγκ, η Σιγκαπούρη και το Ντουμπάι.
ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
Οι Μπαχάμες εγκαινίασαν τα πρώτα τους γραφεία στην χώρα μας με έδρα τον Πειραιά, αποβλέποντας στην περαιτέρω προσέγγιση της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.«Λιμάνι» στον Πειραιά ετοιμάζονται να πιάσουν μέχρι το 2016 και οι Παρθένες Νήσοι, αφού σύμφωνα με τον διευθυντή του νηολογίου, John Samuel ήδη κατέχουν σημαντικό αριθμό ελληνικών πλοίων στη σημαία τους με το μερίδιο να φτάνει το 10% περίπου.
Και ενώ τα νησιωτικά τροπικά κρατίδια της Καραϊβικής προσπαθούν να βελτιώσουν τις εμπορικές τους σχέσεις με την ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία, στην άλλη άκρη του κόσμου στην Αφρική, το νηολόγιο της Λιβερίας διαθέτει στο πελατολόγιό του τον υψηλότερο αριθμό πλοίων ελληνικών συμφερόντων.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του νηολογίου στην Ελλάδα, Μιχάλη Πανταζόπουλο εξυπηρετούνται 678 ποντοπόρα και τον περασμένο Μάρτιο το 17% του ελληνικού τονάζ που εισήλθε στον στόλο προτίμησε τη σημαία της Λιβερίας.
Δυνατός ανταγωνισμός όμως υπάρχει και από τα νησιά Marshal, όπου το 25% του πελατολογίου του σήμερα να αποτελείται από ελληνικά πλοία. Μεγάλη κερδισμένη είναι όμως και η Μάλτα με μερίδιο 15%.
ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΕΣ
Στην… κούρσα και Χονγκ Κονγκ-Ντουμπάι
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται και οι προσπάθειες άλλων διεκδικητών ελληνόκτητων πλοίων μεταξύ των οποίων το Χονγκ Κονγκ, η Σιγκαπούρη, το Ντουμπάι προσφέροντας στους Έλληνες εφοπλιστές φορολογικά και άλλα προνόμια.
Το Χονγκ Κονγκ έχει πραγματοποιήσει «εφόρμηση» στην Αθήνα από πέρυσι το Μάιο για να πείσει τους εφοπλιστές να πάνε στη φιλόξενη πόλη τους. Το Χονγκ Κονγκ το οποίο δηλώνει μάλιστα πως μειονεκτεί έναντι της Σιγκαπούρης, έχει φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις 16,5% και ανώτερο συντελεστή εισοδήματος φυσικών προσώπων 15%.
Αλλά και το Ντουμπάι έχει στόχο να γίνει το σημαντικότερο διεθνές κέντρο ναυτιλίας όπως έχει πει και ο πρόεδρος της Duhai Ports, σουλτάνος Αχμέντ Μπιν Σουλαγιέμ, με πολλούς Έλληνες πλοιοκτήτες να… βάζουν ρότα προς την αραβική χώρα.