Ρώσοι και Κινέζοι στην αποβάθρα επιβίβασης
Πολύφερνη νύφη υπό προϋποθέσεις εκατομμυρίων ευρώ έχει γίνει η εταιρεία ελληνικών σιδηροδρόμων ΤΡΑΙΝΟΣΕ μαγνητίζοντας το βλέμμα των Ρώσων και των Κινέζων.
Μπορεί στην παρούσα φάση οι Κινέζοι να αρκούνται στην δημιουργία εντυπώσεων και στον επηρεασμό των εξελίξεων κάνοντας δηλώσεις -θυμίζουμε ότι ο πρωθυπουργός της Κίνας δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα- αυτό δεν συμβαίνει και με τους Ρώσους, με τον επικεφαλής της RZD Vladimir Yakunin, για πολλοστή φορά, κατά το χθεσινό συνέδριο του Economist να εκφράζει το ενδιαφέρον του για τους σιδηροδρόμους.
Τα χρέη
«Αχίλλειο πτέρνα» για να υπάρξει κάποια θετική εξέλιξη αποτελούν τα χρέη της εταιρείας τα οποία αγγίζουν τα 900 εκατ. ευρώ από τις κρατικές ενισχύσεις, με τον επικεφαλής να αφήνει να εννοηθεί ότι για να υποβληθεί δεσμευτική προσφορά θα πρέπει η εταιρεία να απαλλαγεί από τα χρέη.
Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και το Υπουργείο Υποδομών το οποίο έχει διασαφηνίσει ότι οι υποχρεώσεις της εταιρείας θα διαγραφούν, ενώ και η Κομισιόν-πριν τις ευρωεκλογές-συμφωνεί με τη διαγραφή των χρεών εάν υπάρξει επενδυτής.
Όσον αφορά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών-αρχικό ενδιαφέρον έχουν εκφράσει η γαλλική SNCF και η ρουμανική CFR-, τοποθετείται το προσεχές Φθινόπωρο, με τη διαδικασία να έχει καθυστερήσει σημαντικά.
Η μάχη
Στρατηγικής σημασίας είναι ένα πιθανό deal για τους σιδηροδρόμους τόσο για τους Ρώσους –οι οποίοι γλυκοκοιτάζουν και την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού-όσο και για τους Κινέζους.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι για να μεγιστοποιήσουν το κέρδος αλλά και για να εξασφαλίσουν την αυτονομία τους, από την επένδυση στη χώρας μας, η ρωσική RZD επιδιώκει να αποκτήσει και τη Rosco.
Το κερασάκι στην τούρτα θα αποτελούσε η απόκτηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αυτό διαφάνηκε και από την ομιλία του Γιακούνιν όταν επαναδιατύπωσε το ενδιαφέρον του για το λιμάνι.
Ταυτόχρονα, για τους Κινέζους, που ήδη δραστηριοποιούνται στο λιμάνι του Πειραιά, η απόκτηση των σιδηροδρόμων θα δημιουργούσε σοβαρές οικονομίες κλίμακας. Και αυτό με δεδομένη την αλματώδη αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που φέρνει πια η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά.