Xαμηλώνει ο πήχυς των ελαφρύνσεων
Kατεβάζει τις προσδοκίες για φοροελαφρύνσεις το οικονομικό επιτελείο, στρώνει το έδαφος για για μικρές ελαφρύνσεις στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, τη νέα ρύθμιση για τις οφειλές και τη μείωση του εργοδοτικού κόστους, και παλεύει να βρει λύση για τους πλειστηριασμούς ακινήτων.
Όλα αυτά με ορίζοντα τον Σεπτέμβριο, οπότε και θα θέσει τα ζητήματα αυτά στους δανειστές. Για να προσδοκά βάσιμα η κυβέρνηση στη συγκατάνευση της τρόικας σε αυτές τις αλλαγές που σχεδιάζει, θα πρέπει να δρομολογήσει τον επόμενο γύρο του προγράμματος διαθεσιμότητας και κινητικότητας που περιλαμβάνει την απόλυση άλλων 7.000 δημοσίων υπαλλήλων μέχρι το τέλος του χρόνου.
Η επίσκεψη του κλιμακίου ξεκίνησε χθες, με την συνάντηση με τον νέο υπουργό Οικονομικών κ. Γκίκα Χαρδούβελη, και θα ακολουθήσουν οι υπόλοιποι υπουργοί που έχουν μνημονιακές υποχρεώσεις, όπως οι υπουργοί Υγείας, Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Εργασίας κ.λπ.
Το φθινόπωρο θα πραγματοποιηθεί η πραγματικά σκληρή μάχη με διαπραγμάτευση για τα δύσκολα θέματα, όπως η αξιολόγηση του ασφαλιστικού, οι ομαδικές απολύσεις αλλά και τα αιτήματα της κυβέρνησης για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης και ρύθμιση των οφειλών των πολιτών προς το δημόσιο.
Η Τρόικα δείχνει αμετακίνητη στα συμφωνηθέντα και επιμένει στην πορεία των μεταρρυθμίσεων, πιέζοντας ταυτόχρονα για πλειστηριασμούς κατοικιών. Αυτό είναι το πραγματικά μεγάλο αγκάθι για την κυβέρνηση που αναζητά τρόπους να το αντιμετωπίσει. H απαίτηση της τρόικας για επιτάχυνση των πλειστηριασμών των ακινήτων των οφειλετών του Δημοσίου, προκειμένου να ανακοπεί η αυξητική πορεία των ληξιπρόθεσμων χρεών (που έχουν φτάσει στο ποσό των 66,4 δισ. ευρώ), περιλαμβάνεται στο επικαιροποημένο μνημόνιο και τίθεται μετ΄ επιτάσεως στο τραπέζι. Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, επιδιώκει να αυξήσει την τιμή εκκίνησης των πλειστηριασμών ακινήτων, σε σχέση με τις απαιτήσεις των ελεγκτών, αλλά σε κάθε περίπτωση αυτό αποτελεί μια δύσκολη υπόθεση, με τεράστιες κοινωνικές επιπτώσεις, δεδομένου ότι οι οφειλέτες του Δημοσίου με ληξιπρόθεσμες οφειλές ξεπερνούν τα 3.000.000.
Mε το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, το Δημόσιο δρομολογεί την κατάσχεση ακινήτων των φορολογουμένων που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη και η κυβέρνηση πασχίζει τώρα να περιορίσει το εύρος εφαρμογής της.
H ελληνική πλευρά προτείνει την εναρμόνιση της νομοθεσίας για τις κατασχέσεις ακινήτων από το Δημόσιο με όσα προβλέπει ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, δηλαδή την θέσπιση ελάχιστης τιμής ίσης με τα 2/3 της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, ή έστω η τιμή εκκίνησης να είναι στο 80% της αντικειμενικής, αλλά η τρόικα προς το παρόν εμμένει στις αρχικές της θέσεις.
Aυτή τη στιγμή υφίστανται τα έξι προαπαιτούμενα που πρέπει να ψηφιστούν μέχρι το τέλος του Ιουλίου -και συνολικά περίπου 300 μικρότερες δράσεις του Μαΐου, Ιουνίου και Ιουλίου, που πρέπει να έχουν υλοποιηθεί ή να βρίσκονται ήδη στο στάδιο της υλοποίησης.
Η κυβέρνηση θεωρεί ότι είναι σε καλό δρόμο και υπενθυμίζει στους δανειστές πως έχει την δυνατότητα να σταθεί στα πόδια της με λίγη βοήθεια από τις Αγορές για τα επόμενα 2 χρόνια. Η υλοποίηση του συνόλου των προαπαιτούμενων θα επιτρέψει επίσης την εκταμίευση 1,8 δισ. ευρώ από επιστροφές κερδών ελληνικών ομολόγων που διακρατούν οι κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης. Τα χρήματα αυτά είναι απαραίτητα στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο καλείται να πληρώσει 623 εκατ. ευρώ για λήξεις ομολόγων εντός του Ιουλίου και άλλα 2,17 δισ. ευρώ στις 20 Αυγούστου για λήξεις ομολόγων που έχει η ΕΚΤ.
Επιπλέον, τον Αύγουστο, πρέπει να καταβληθούν 700 εκατ. ευρώ στο ΔΝΤ στο πλαίσιο της αποπληρωμής των δανείων του προς τη χώρα μας. Η δεύτερη δέσμη έξι προαπαιτούμενων, που πρέπει να φέρει σε πέρας η κυβέρνηση μέχρι τις 7 Αυγούστου, περιλαμβάνει την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη «μικρή ΔΕΗ», το οποίο έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων από την αντιπολίτευση και τους συνδικαλιστές της επιχείρησης. Τα υπόλοιπα πέντε εκκρεμή προαπαιτούμενα είναι:
1. Υιοθέτηση νομοθεσίας για τη συγχώνευση υπό το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) όλων των Επικουρικών Ταμείων και εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος από 1.1.2015 για όλα τα Ταμεία που δεν ανήκουν αυτή τη στιγμή στο ΕΤΕΑ.
2. Ψήφιση του νόμου για τα δάση.
3. Ψήφιση πολυνομοσχεδίου για την απλοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση των διοικητικών βαρών στο Δημόσιο.
4. Κατάργηση από 1-1-2015 των κοινωνικών πόρων (φόροι υπέρ τρίτων κ.λπ.) που χρηματοδοτούν τις επικουρικές συντάξεις Ταμείων αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας.
5. Ψήφιση του νόμου για τη χρηματοδότηση των κομμάτων και νομοθεσίας για τη «δήλωση και την παρακολούθηση των περιουσιακών στοιχείων», με στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς.
Οι συζητήσεις
To αίτημα για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 20% θα υποβάλει η ελληνική κυβέρνηση στην τρόικα το φθινόπωρο, αλλά οι πρώτες συζητήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει. Εφόσον οι πιστωτές της χώρας συναινέσουν στο σχέδιο της κυβέρνησης, η τελική τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης το φθινόπωρο θα μειωθεί κατά 8 λεπτά το λίτρο και θα διαμορφωθεί στο 1,17 ευρώ το λίτρο, από 1,25 που ήταν τον Οκτώβριο του 2013 (εφόσον βέβαια «ανοίξει» στην ίδια τιμή).
Τα στοιχεία που έχει αποστείλει το οικονομικό επιτελείο στους δανειστές αποδεικνύουν ότι το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ απέτυχε, ενώ οι απώλειες για τον προϋπολογισμό προσέγγισαν τα 400 εκατ. ευρώ.
O ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης θα διαμορφωθεί στα 26,5 λεπτά το λίτρο και ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης θα παραμείνει στα 33 λεπτά το λίτρο. Υπενθυμίζεται ότι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης είχαν εξισωθεί στο 80% του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης. Δηλαδή από τα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο είχε ανέβει ο ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης στα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο, ενώ η τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης είχε διαμορφωθεί -κατά το πρώτο έτος εφαρμογής του μέτρου- σε 1,40 ευρώ το λίτρο, από περίπου 1 ευρώ που ήταν πριν από την εξίσωση των φόρων.