Οι πρώτες «δράσεις» από το πακέτο των 9 δισ.
1,5 δισ. για τουρισμό – μεταφορές – απασχόληση
Oι πρώτες δράσεις ύψους 1,5 δισ. από ένα « πακέτο» 9 δισ. είναι έτοιμες να προκηρυχτούν το Σεπτέμβριο στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2014 – 2020 στο οποίο εχουν στηριχτεί οι ελπίδες για την ανάκαμψη και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Οι κλάδοι στους οποίους θα δοθεί προτεραιότητα και αναμένεται να έχουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην οικονομική μεγέθυνση σε αυτή την πρώτη φάση είναι ο τουρισμός – αγροδιατροφικό σύστημα, οι μεταφορές και η απασχόληση σε μία προσπάθεια να τιθασευτεί η ανεργία και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
Oι δράσεις θα συμβάλλουν καθοριστικά στη μετάβαση της ελληνικής οικονομίας προς το νέο αναπτυξιακό υπόδειγμα και στο σχεδιασμό τους έχουν στηριχτεί σε μεγάλο βαθμό στις μελέτες του ΙΟΒΕ, του ΚΕΠΕ και της McKinsey αλλά και στις ανάγκες που γεννά η προοπτική για έξοδο της χώρας από την κρίση εξετάζονται από τον αρμόδιο υφυπουργό Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλο που έλαβε όλες τις αρμοδιότητες που αφορούν στο ΕΣΠΑ και προωθεί τις δράσεις στα αρμόδια κοινοτικά όργανα.
Η ενίσχυση του τουρισμού εντάσσεται στο πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα – Ανταγωνιστικότητα – Καινοτομία» συνολικού ύψους 3,65 δισ. ευρώ, ο προυπολογισμός για τις μεταφορές ανέρχεται σε 3,5 δισ. ευρώ ενώ 1,9 δισ. ευρώ είναι τα κονδύλα για την απασχόληση και την κατάρτιση που πρέπει να απορροφηθούν μέχρι τα τέλη του 2020.
Στον τουρισμό προβλέπονται ολοκληρωμένες δράσεις τοπικής και αστικής ανάπτυξης χρηματοδοτούμενες από περισσότερα από ένα ταμεία με κύρια χαρακτηριστικά την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία.
Οι δράσεις συνδέονται με τις κατευθύνσεις του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό ενώ θα συνδέονται κυρίως με την προώθηση και ανάδειξη των τοπικών προϊόντων και προορισμών. Συγκεκριμένα οι προτάσεις που εχουν κατατεθεί και θα δημοσιοποιηθούν το Σεπτέμβριο είναι:
Εξαγωγές – Τουριστικά δίκτυα
• Ενίσχυση επιχειρήσεων για συνεδριακό, ιαματικό, πολιτιστικό, θαλάσσιο τουρισμό και τουρισμό πόλης. (Έχουν κατατεθεί περισσότερες από 40 προτάσεις από όλη την Ελλάδα).
• Χρηματοδότηση δαπανών για εξαγωγές τυποποιημένων προϊόντων, όπως ελαιόλαδο, κρασί, ψάρια, γάλα, τυρί, σιτηρά κ.λπ.
• Συγκρότηση και λειτουργία τουριστικών δικτύων (clustering) με στόχο διασύνδεση υπηρεσιών, δημιουργία ολοκληρωμένων τουριστικών πακέτων. Οι περισσότερες προτάσεις προέρχονται από την περιφέρεια της Πελοποννήσου και της Ηπείρου όσον αφορά στην ηπειρωτική χώρα.
• Περισσότερες από 30 προτάσεις έχουν υποβληθεί από Αθήνα και Θεσσαλονίκη σχετικά με τη δημιουργία ξενοδοχειακών υποδομών που μετατρέπουν τις δύο πόλεις σε ευρωπαικά cύty break.
• Αναστήλωση παλιών βιοτεχνιών, μύλων, καφενείων και δημιουργία αλιευτικών και κυνηγετικών καταφυγίων ως τρόπο προσέλκυσης συγκεκριμένης μερίδας τουριστών.
Στον τομέα των Υποδομών Μεταφορών προβλέπεται η oλοκλήρωση Διευρωπαϊκού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, του Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, έργα περιφερειακών αεροδρομίων, λιμενικά έργα αλλά και ολοκλήρωση έργων του προηγούμενου ΕΣΠΑ με βασικότερο τους αυτοκινητοδρόμους. Σε πρώτη φάση πρόκειται να προχωρήσουν.
Σταθμοί και λιμάνια
• O δυτικός προαστιακός σταθμός της Θεσσαλονίκης. Στόχος του έργου είναι η λειτουργική διασύνδεση με εναλλακτικό συγκοινωνιακό μέσο σταθερής τροχιάς του κέντρου της Θεσσαλονίκης με τη Δυτική αστική και προαστιακή ζώνη της καθώς και η ενδυνάμωση των δημοσίων συγκοινωνιών σε περιοχές της Θεσσαλονίκης που παραδοσιακά υποεξυπηρετούνται, με την κατανάλωση ελάχιστων πόρων.
Με το έργο επίσης θα επιτυγχάνεται η διασύνδεση των αστικών μέσων συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και η αποσυμφόρηση του Κεντρικού Επιβατικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.
• H ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕΠ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσ/νίκη-Προμαχώνας/Ειδομένη).
• Παρεμβάσεις για τη βελτίωση των μέσων σταθερής τροχιάς προαστιακός, ΗΣΑΠ, τραμ με έμφαση στην ολοκλήρωση των σε εξέλιξη έργων μετρό στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και αναβάθμιση λοιπών αστικών συγκοινωνιακών υποδομών, στόλου και εξοπλισμού.
Ακόμη, θα συνεχισθούν και θα ολοκληρωθούν τα έργα από το προηγούμενο ΕΣΠΑ. Προκεται για τα – Αποβάθρα στη θέση Πέταλο στο Λιμάνι της Σύμης (Μεταφορές – Λιμάνια) 4,13 εκ. ευρώ
– Νέος Λιμένας Ηγουμενίτσας: Γ’ φάση (Μεταφορές – Λιμάνια) 81,25 εκ. ευρώ
– Λιμάνι Μυτιλήνης (Μεταφορές-Λιμάνια)
– Aποπεράτωση Προαστιακού Σιδηρόδρομου Αττικής: τμήμα Πειραιάς – 3 Γέφυρες (Μεταφορές – Σιδηρόδρομοι) 100 εκ. ευρώ
– Aντικατάσταση κεντρικού αγωγού ύδρευσης Ζακύνθου (Περιβάλλον) 11,57 εκ. ευρώ.
Τα προγράμματα κατά της ανεργίας
Eπιμόρφωση, μαθητεία και έναρξη της πρώτης απασχόλησης, μέσα στην τρέχουσα διετία υπόσχονται τα προγραμματα του ΕΣΠΑ για την αντιμετώπιση της ανεργίας.
Με τα προγράμματα τα οποία θα χρηματοδοτηθούν με 1,4 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, «θα δημιουργηθούν 440.000 ευκαιρίες εκ των οποίων οι 240.000 θα αφορούν ανέργους χωρίς εργασιακή εμπειρία, ηλικίας από 15 έως 24 ετών.
Εξ αυτών, οι 110.000 θα ωφεληθούν τους προσεχείς μήνες, ενώ το 80% των ευκαιριών απασχόλησης αφορά τον ιδιωτικό τομέα, με καταμερισμό σε παραγωγικούς τομείς» με βάση το εθνικό αναπτυξιακό μας μοντέλο και μόνο το 20% τον δημόσιο τομέα.
Tα προγράμματα του πρώτου πυλώνα αφορούν 114.000 ανέργους και συνδέονται είτε με προγράμματα που ήδη υλοποιούνται και αφορούν την επιταγή εισόδου για νέους έως 29 ετών, σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, είτε την επιδότηση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας των νέων και την επιχορήγηση εργοδοτών για να προβούν σε προσλήψεις, μακροχρόνια ανέργων, ευπαθών ομάδων ή ανέργων μεγάλης, έως 66 ετών, ηλικίας. Ο δεύτερος πυλώνας συνδέεται απόλυτα με το πρόγραμμα «Εγγύηση για τη νεολαία».
Είναι συνδεδεμένο με τη γνωστή πρωτοβουλία Μπαρόζο και απευθύνεται σε νέους έως 24 που βρίσκονται έξω από την αγορά εργασίας και την εκπαιδευτική διαδικασία. Και ο τρίτος πυλώνας προγραμμάτων συνδέεται με τη συνέχιση της κοινωφελούς εργασίας σε τομείς του Δημοσίου, κυρίως ΟΤΑ, και αφορά 90.000 δικαιούχους από τη δεξαμενή των ανέργων σε οικογένειες όπου δεν εργάζεται κανένα μέλος.