Οι μυστικές επαφές και η «δύσκολη υπόθεση» – η κίνηση που εξετάζει η Μασούτης και τα σενάρια για εμπλοκή του CVC και άλλων ξένων επενδυτών στα ελληνικά σούπερ μάρκετ.
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
Ενας μεσαίου μεγέθους «παίκτης» της εγχώριας αγοράς των σούπερ μάρκετ, ο οποίος διεκδικεί την είσοδό του στους μεγάλους, η αλυσίδα ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, φαίνεται να πρωταγωνιστεί στις εξελίξεις της εποχής.
Βρίσκεται, μάλιστα, στο επίκεντρο μυστικών επαφών και σεναρίων που δείχνουν ικανά να προκαλέσουν… καραμπόλες στον ταχέως αναπτυσσόμενο, από πλευράς εσόδων και κερδών, κλάδο και να φέρουν νέες «ανατροπές» σε ό,τι αφορά τους συσχετισμούς δυνάμεων.
Το επιχειρηματικό «φλερτ» της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός με τη Μασούτης, για την πιθανή εξαγορά της πρώτης από τη δεύτερη, δεν θεωρείται μια απλή φήμη.
Πηγές με γνώση του θέματος επιβεβαιώνουν στην «DEALnews» ότι υφίσταται το ενδιαφέρον της Μασούτης για την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ή τουλάχιστον εκδηλώθηκε κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα, αλλά σημειώνουν παράλληλα ότι πρόκειται για μια «δύσκολη υπόθεση», η οποία λογικά έχει δρόμο ακόμα μπροστά της.
Υπάρχουν, ωστόσο, και σενάρια που εμπλέκουν ξένους επενδυτές στην κυοφορούμενη (;) συμφωνία, όπως το αμερικανικό mega fund CVC, χωρίς να προσδιορίζεται ο ακριβής ρόλος τους. Θα είναι μια σύνθετη συμφωνία; Κάτι άλλο;
Σε σχέση με τις φήμες για το CVC, πάντως, το κατά κάποιον τρόπο παράδοξο είναι ότι το fund εξετάζει παράλληλα μια σημαντική αποεπένδυση από τον κλάδο των τροφίμων, καθώς εξακολουθεί να συζητά με την εισηγμένη εταιρία συμμετοχών Ideal Holdings για την πώληση της Μπάρμπα Στάθης (Vivartia), με τίμημα γύρω στα 180 εκατ. ευρώ και υψηλές υπεραξίες.
Οι ίδιοι κύκλοι δεν επιβεβαιώνουν το ενδεχόμενο «σφήνας» από το CVC σε αυτό το deal, αν και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει κάτι, εφόσον οι όποιες επαφές σε τέτοιες περιπτώσεις πραγματοποιούνται κρυφά και με την απαραίτητη εχεμύθεια.
Σίγουρο θεωρείται ότι η Μασούτης «βλέπει» προς την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός χωρίς να έχει διαπιστωθεί ένα χειροπιαστό ή τετελεσμένο γεγονός έως τώρα, όπως επίσης και η έντονη κινητικότητα που παρατηρείται σήμερα στην αγορά των σούπερ μάρκετ.
Μια δυσκολία, πέρα από το αυτονόητο ότι θα πρέπει οι δύο πλευρές να συμφωνήσουν στο τίμημα για να ολοκληρωθεί μια εξαγορά, αποτελεί η ιδιομορφία του καθεστώτος που διέπει το δίκτυο των καταστημάτων της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, το οποίο περιλαμβάνει πολλά σημεία, άλλα ιδιόκτητα αλλά και franchise καταστήματα.
Ποια ήταν η κατάληξη των διερευνητικών ή και πιο προχωρημένων επαφών οι οποίες προηγήθηκαν μεταξύ ανθρώπων των δύο ελληνικών αλυσίδων ή αν έχουν πιθανότητες να καρποφορήσουν και πόσες δεν το αποκαλύπτει καμία πηγή.
Συνεπώς, παραμένει η αίσθηση ότι η υπόθεση είναι ανοικτή μέχρι νεωτέρας. Πόσο… ανοικτή και αν θα οδηγηθεί στο επόμενο, καθοριστικό βήμα κρίνεται επίφοβο να το προδικάσει κάποιος.
Αναμφίβολα, η Μασούτης, μια υγιής επιχείρηση με ισχυρή οργανική ανάπτυξη και ηγετική θέση στη Βόρεια Ελλάδα, με ένα brand συνώνυμο του κλάδου των σούπερ μάρκετ, πάντοτε κυνηγά και βάζει στα επενδυτικά «ραντάρ» της, όπως αναφέρεται και από πηγές κοντά στη διοίκησή της, καλές ευκαιρίες για την περαιτέρω επέκταση των δραστηριοτήτων της.
Η εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός δυνητικά θα μπορούσε να της προσφέρει μια εξαιρετική ώθηση σε επίπεδο εσόδων, μεριδίων και θέσης στην αγορά. Οπότε μόνο άτοπα δεν χαρακτηρίζονται όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας.
Σε κάθε περίπτωση, εφόσον προχωρήσει μια συμφωνία για την εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, αναπόφευκτα θα προκύψουν σοβαρές ανακατατάξεις σε έναν κλάδο με συνολικές πωλήσεις που υπολογίζονται κοντά στα 15 δισ. ευρώ, αν προστεθούν και αυτές των μικρότερων αλυσίδων. Αλλες πηγές μιλούν για επαφές και με τη Retail & More, θυγατρική του Ομίλου AVE, συμφερόντων του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη, franchisee της Carrefour στην Ελλάδα, που δεν έχουν ευοδωθεί.
Ο «ΧΑΡΤΗΣ» ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Με μια κίνηση-ματ σαν αυτή στη σκακιέρα του οργανωμένου λιανικού εμπορίου, που γνώρισε εκρηκτική ανάπτυξη σε εποχές με προβλήματα για την οικονομία της Ελλάδας εν μέσω κρίσεων (από τον καιρό της πανδημίας έως σήμερα που το ενεργειακό κόστος «γονατίζει» επιχειρήσεις και νοικοκυριά και η ακρίβεια «ψαλιδίζει» τα διαθέσιμα εισοδήματα εκατομμυρίων καταναλωτών), ο «χάρτης» των σούπερ μάρκετ θα αλλάξει πάλι.
Αν υπάρξει ένα τέτοιο deal, αυτονόητα θα δημιουργηθεί ένα ισχυρότερο σχήμα, με αθροιστικό τζίρο άνω των 1,8 δισ. ευρώ, με την προοπτική να μπει «σφήνα» μεταξύ του leader Σκλαβενίτη (με πωλήσεις 5,16 δισ. ευρώ το 2023) και των ομίλων οι οποίοι τον ακολουθούν στην κατάταξη, Lidl και AB Βασιλόπουλος, που «παίζουν», αντίστοιχα, λίγο πάνω και λίγο κάτω από το «φράγμα» των 2 δισ. ευρώ.
Επιπλέον, ο νέος πολύ ισχυρός «παίκτης» θα μπορούσε να υποσκελίσει άμεσα από την 4η στην 5η θέση της κατάταξης των ελληνικών σούπερ μάρκετ τη My market (METRO AEBE), που κινήθηκε πέρσι στην περιοχή των 1,59 δισ. ευρώ.
Αυτή την ώρα η Μασούτης πλασάρεται στην 6η θέση του κλάδου, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, με κύκλο εργασιών 1,08 δισ. ευρώ, ενώ η ανερχόμενη ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός το 2023 κατέγραψε έσοδα 703,78 εκατ. ευρώ, με δεδομένη αυξητική τάση και για τις δύο.
Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι η γερμανικών συμφερόντων Lidl δεν δημοσιεύει αποτελέσματα και η εκτίμηση για τον τζίρο της προέρχεται από δήλωση υψηλόβαθμου στελέχους της. Χωρίς τα Lidl στη λίστα, όλοι οι «παίκτες» κάτω από τον Σκλαβενίτη αυτονόητα ανεβαίνουν μία θέση…
Το Top 10 συμπληρώνουν η Πέντε (Γαλαξίας), με τζίρο 535,65 εκατ. ευρώ, η Market In, με 403,33 εκατ. ευρώ, η Bazaar, με 244,92 εκατ. ευρώ, η Εγνατία Α.Ε., με 187,127 εκατ. ευρώ, και η Ok Anytime, με 74,74 εκατ. ευρώ.
ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ – Τα δύο μεγάλα γεγονότα που «σημάδεψαν» τον κλάδο
Οι προηγούμενες μεγάλες ανατροπές στον κλάδο είχαν τοποθετήσει στο «κάδρο» δύο άλλες ιστορικές αλυσίδες, τη Μαρινόπουλος και τη Βερόπουλος, αν και το «κρεσέντο» εξαγορών των τελευταίων ετών στα σούπερ μάρκετ, κυρίως από την πλευρά του Σκλαβενίτη, απέφερε διψήφιο αριθμό από deals (σ.σ.: μόνο ο leader της αγοράς έχει πραγματοποιήσει ως τώρα 13).
Η οικονομική κατάρρευση του άλλοτε υπ’ αριθμόν 1 «παίκτη» των ελληνικών σούπερ μάρκετ, της Μαρινόπουλος, που κάποτε μετρούσε 1.000 καταστήματα στο χαρτοφυλάκιό της, και η διάσωση-ενσωμάτωση του δικτύου της από τη Σκλαβενίτης, τον Μάρτιο του 2017, αποτελούν τα κορυφαία ίσως γεγονότα για τον κλάδο, με επακόλουθο αλλά εξίσου σημαντικό την εξαγορά των ελληνικών καταστημάτων της αλυσίδας Βερόπουλος από τη My market, της οικογένειας Παντελιάδη, τον Φεβρουάριο του 2016.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η Σκλαβενίτης κατάφερε να παρουσιάσει καθαρά κέρδη στους ισολογισμούς της μόλις το 2020, τρία ολόκληρα χρόνια έπειτα από τη συγχώνευση της Μαρινόπουλος.
Το 2019 ο όμιλος κατέγραψε ενοποιημένα έσοδα ύψους 3,27 δισ. ευρώ, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι μέσα σε μια μόνο 4ετία, έως το 2023, όταν έφτασε στα 5,16 δισ. ευρώ, αύξησε κατακόρυφα το μέγεθός του.
Η πορεία των πραγμάτων έδειξε ότι δεν είναι πάντα όλα τόσο εύκολα όσο μπορεί να πιστέψει κάποιος «τρίτος», ο οποίος απλά παρακολουθεί τις εξελίξεις ως θεατής και μόνο…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 13/12/2024)