Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου παρουσιάζει ενθαρρυντικά σημάδια ανάκαμψης, καθώς το 2024 σημείωσε ιστορικό υψηλό 14ετίας στις πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ιστοσελίδας evstats.gr, κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους ταξινομήθηκαν 135.641 νέα επιβατικά οχήματα, καταγράφοντας μια οριακή αύξηση σε σχέση με το 2023. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων είχε καταγραφεί το 2000, με 288.502 νέα αυτοκίνητα να βρίσκουν αγοραστή.
Η αύξηση των πωλήσεων το 2024 φανερώνει την σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς μετά τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, η αγορά παραμένει ακόμα μακριά από τα επίπεδα του 2000, ενώ το χαμηλό 40ετίας είχε καταγραφεί το 2012 με μόλις 58.299 νέες πωλήσεις.
Οι παράγοντες που συνέβαλαν στην αύξηση των πωλήσεων το 2024 είναι πολλοί και σύνθετοι, όπως η σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας, τα προγράμματα κινήτρων για την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων και η αυξανόμενη ζήτηση για πιο σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον μοντέλα.
Πάντως, η αγορά του 2000 και του 2012 δεν έχουν καμία σχέση με τη σημερινή. Τότε το 100% των αυτοκινήτων που πωλούνταν, ήταν οχήματα με μηχανή εσωτερικής καύσης (Internal Combustion Engine, ICE) και σήμερα πλέον οι πωλήσεις των οχημάτων αυτής της κατηγορίας πλησιάζει το 40%. Το υπόλοιπο 60% είναι αυτοκίνητα κυρίως υβριδικά και δευτερευόντως αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (Battery Electric Vehicles, BEV).
Μάλιστα τον Δεκέμβριο του 2024, σύμφωνα με το evstats.gr, μόλις ένα στα τρία οχήματα (34%) που πωλήθηκαν ήταν με μηχανή εσωτερικής καύσης. Αντίθετα σχεδόν το 50% των οχημάτων που πωλήθηκαν πέρυσι, ήταν υβριδικής τεχνολογίας, είτε με δυνατότητα φόρτισης μέσω καλωδίου, είτε χωρίς. Επίσης, σε καλή πορεία βρίσκονται και οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες παραμένουν μεν χαμηλές σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες οχημάτων, αλλά οι πωλήσεις του αυξάνουν πολύ γρήγορα.
Πέρυσι πωλήθηκαν 8.706 BEV οχήματα που αντιστοιχούσαν στο 6% των συνολικά πωληθέντων οχημάτων. Ωστόσο από τον περασμένο Νοέμβριο οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών ΕΙΧ αυτοκινήτων ξεπέρασαν τα 1.000 οχήματα το μήνα, ενώ τον περασμένο μήνα (Δεκέμβριο) τα BEV οχήματα αντιστοιχούσαν στο 12% των συνολικών πωλήσεων του μήνα.
Ο κυρίαρχος της αγοράς ωστόσο είναι τα υβριδικά οχήματα. Την περασμένη χρονιά πωλήθηκαν συνολικά 65.556 οχήματα καταλαμβάνοντας μερίδιο 48,3% της αγοράς. Και αν σε αυτό προστεθεί το μερίδιο των BEV οχημάτων, φτάνουμε στο 54%. Τον μήνα Δεκέμβριο ωστόσο το μερίδιό των υβριδικών είχε διαμορφωθεί σε 53% και αν σε αυτό προστεθεί και το μερίδιο των BEV φτάνουμε στο 65%.
Η εξέλιξη των πωλήσεων δείχνουν ότι πολύ σύντομα -πιθανώς και μέσα στο 2025- μειοψηφία να αναδειχθούν τα οχήματα με μηχανές εσωτερικής καύσης στην Ελλάδα, ενώ τα ηλεκτρικά να λάβουν την δεύτερη θέση. Αυτό θα εξαρτηθεί κυρίως από το πόσο γρήγορα θ’ αυξήσουν το μερίδιό τους στην αγορά, τόσο τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα όσο και τα υβριδικής τεχνολογίας.
Πωλήσεις αυτοκινήτων
Οι καλύτεροι της αγοράς αυτοκινήτου
Κορυφαίος προμηθευτής ΕΙΧ για το 2024 στην Ελλάδα αναδεικνύεται για άλλη μια χρονιά η Toyota. Mε βάση τα στοιχεία 11μήνου 2024, η ιαπωνική εταιρεία έχει διαθέσει στη χώρα μας συνολικά 22.381 καινούργια οχήματα σε σύνολο πωλήσεων 128.285 ΕΙΧ οχημάτων. Το μερίδιο της εταιρείας ανέρχεται σε 17%.
Δεύτερος προμηθευτής στην ελληνική αγορά αναδεικνύεται η Volkswagen με μερίδιο στο 11μηνο 7,4% και τρίτος η Peugeot με μερίδιο 7,1%. Τέταρτος προμηθευτής είναι BMW με μερίδιο 5,9% και πέμπτος η Suzuki με μερίδιο 5,3%.
Στα αμιγώς ηλεκτρικά ΕΙΧ (BEV), κυρίαρχη παραμένει η αμερικανική Tesla, με μερίδιο 22,8% μέσα στο 2024. Ακολουθεί η κινεζική BYD με μερίδιο 17,8% και τρίτη η Volvo με μερίδιο 14,1%. Ακολουθεί η γερμανική ΒMW με σημαντική απόσταση (μερίδιο 4,6%) και η επίσης γερμανική Volkswagen στην 5η θέση με μερίδιο μικρότερο του 4%. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία επομένως έχει χάσει την ανταγωνιστικότητά της στα υβριδικά από την ιαπωνική (Toyota) και στα ηλεκτρικά από Αμερικανούς (Tesla) και Κινέζους (BYD).
Μάλιστα στα ηλεκτρικά οχήματα, η BYD έπεσε σε σίφουνας στην ελληνική αγορά αφού το μερίδιό της από 0% που ήταν το 2023, πέρυσι ξεπέρασε το 17% φέρνοντάς την στην δεύτερη θέση. Αν συνεχίσει έτσι είναι σίγουρο ότι η εταιρεία θα ξεπεράσει σε πωλήσεις την Tesla, το μερίδιο της οποίας μειώθηκε στη χώρα μας από το 29% που ήταν το 2023 σε 23% πέρυσι.