Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του εξειδικευμένου περιοδικού «Shippax», που περιλαμβάνει στοιχεία της 1ης Απριλίου 2024 από τις ναυτιλιακές εταιρίες που διαχειρίζονται επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, ο ελληνικός Ομιλος Attica Group είναι πρώτος, με δυνατότητα μεταφοράς 47.443 επιβατών. Με άλλα λόγια, είναι ο μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός όμιλος στην Ευρώπη όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα επιβατών. Ακολουθείται, ωστόσο, από μια ιταλική τριάδα ναυτιλιακών εταιριών. Το GNV βρίσκεται στη δεύτερη θέση (44.158 επιβάτες), ακολουθεί η ναυτιλιακή εταιρία των Grimaldi (42.457 επιβάτες), ενώ η Onorato Armatori (39.515 επιβάτες) είναι πλέον τέταρτη εταιρία.
Το Group Grimaldi, του Εμανουέλε Γκριμάλντι, συνεχίζει να ηγείται της κατάταξης σχετικά με την ικανότητα φόρτωσης οχημάτων, με 92.022 γραμμικά μέτρα γκαράζ, ακολουθούμενος από τη Stena, με 73.552 γραμμικά μέτρα. Η θέση της GNV παραμένει αμετάβλητη σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα (τρίτη, με 46.051 γραμμικά μέτρα), ενώ η Onorato Armatori ανεβαίνει (τώρα στην έκτη θέση, με 28.180 γραμμικά μέτρα). Αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι στη 17η θέση βρίσκεται η ιταλο-γαλλική εταιρία Corsica Ferries, με χωρητικότητα φόρτωσης 11.791 γραμμικά μέτρα. Ο Ομιλος Γκριμάλντι παραμένει, επίσης, στην κορυφή της λίστας σχετικά με την ολική χωρητικότητα του στόλου, η οποία ανέρχεται σε 1.199.747 τόνους γκρος. Τη δεύτερη θέση και σε αυτή την κατηγορία κατέχει η Stena Line, με 973.572 τόνους γκρος, ακολουθούμενη, όπως και στην έρευνα του 2023, από την GNV, με 831.514 τόνους γκρος.
Η Shippax Market περιλαμβάνει στην ετήσια έκδοση στοιχεία κίνησης, στατιστικά και αναλύσεις για το προηγούμενο έτος που καλύπτει τον κλάδο των πορθμείων, της κρουαζιέρας, του ro-ro και των ταχυτήτων. Τα στοιχεία του Ομίλου Grimaldi περιλαμβάνουν αυτά των Grimaldi Euromed S.p.A., Finnlines, Transmed GLE και Minoan Lines. Η φίρμα Onorato Armatori περιλαμβάνει αυτές των Moby, Tirrenia και Toremar. Ο Ομιλος Attica περιλαμβάνει τις Blue Star Ferries, Superfast Ferries, Hellenic Seaways, ANEK Lines και AML. Το Tallink Grupp περιλαμβάνει Tallink και Silja Lines. Το Baleària περιλαμβάνει Baleària και Fred. Κοινή υπηρεσία Olsen Express και Baleària στα Κανάρια Νησιά. Η DFDS περιλαμβάνει το FRS Iberia/Maroc.
Αυξήθηκε κατά 5,9% η ακτοπλοϊκή κίνηση στη δεκαετία 2014-2023
Κατά τη δεκαετία 2014-2023 η ακτοπλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αύξηση κατά 5,9%. Οπως τονίζουν οι καθηγητές Γιώργος Βαγγέλας και Θάνος Πάλλης, η ετήσια αύξηση το 2023 ανήλθε σε 10,8%, με τους 13 οργανισμούς λιμένων να εξυπηρετούν 31,7 εκατ. επιβάτες.
Επτά από τους 13 οργανισμούς λιμένων εξυπηρέτησαν περισσότερους από 1 εκατ. επιβάτες ετησίως (Πειραιάς, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Ραφήνα, Καβάλα, Κέρκυρα, Εύβοια). Σε εύρος πενταετίας (2019-2023) η κίνηση εμφανίζεται αυξημένη κατά 1,4%, έχοντας ξεπεράσει τις δυσκολίες και τα περιοριστικά μέτρα που συνόδεψαν την πανδημία που εκδηλώθηκε το 2020.
Οσον αφορά τα μερίδια αγοράς, το 2023 ο Πειραιάς παραμένει στην πρώτη θέση, εξυπηρετώντας το 50,9% της συνολικής ακτοπλοϊκής κίνησης των 13 οργανισμών λιμένων. Τη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας καταλαμβάνει ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας με 9,4%, ενώ την τρίτη θέση ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας με 7,9%. Το 2023 η Ελλάδα ήταν μία από τις 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης όπου το εθνικό λιμενικό σύστημα εξυπηρέτησε περισσότερους από 10 εκατ. επιβάτες. Η επιβατική κίνηση στο σύνολο των ελληνικών λιμένων ανήλθε σε 75 εκατ. επιβάτες ή 19% του ευρωπαϊκού συνόλου και βρέθηκε το 2023 στη δεύτερη θέση ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε., έπειτα από την Ιταλία. Το λιμάνι του Πειραιά ήταν τρίτο ανάμεσα στα λιμάνια της Ε.Ε., έπειτα από τους λιμένες Μεσίνα και Ρέτζιο ντι Καλάμπρια στην Ιταλία, ενώ στη 10η θέση βρέθηκε και ένα δεύτερο ελληνικό λιμάνι που περιλαμβάνεται στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, τα Παλούκια Σαλαμίνας. Συνολικά το 2023 τα λιμάνια της Ε.Ε. κατέγραψαν 395,3 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 5,8% σε σύγκριση με το 2022. Ωστόσο, σε ευρωπαϊκό πλαίσιο, ο αριθμός των επιβατών ήταν 5,5% χαμηλότερος σε σχέση με το 2019, πριν από την πανδημία.
Συγκρίνοντας το 2023 με το 2022, ο αριθμός των επιβατών που μετακινήθηκαν με πλοίο αυξήθηκε σε 16 από τις 21 χώρες της Ε.Ε. για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στην Ιταλία (+6,5 εκατ. επιβάτες),στην Ελλάδα (+4,8 εκατ. επιβάτες) και τη Γαλλία (+3,2 εκατ. επιβάτες).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 10/1/2025)