«Απειλή» για τα νέα deals στα τρόφιμα

Πώς ακρίβεια και πτώση κατανάλωσης επηρεάζουν τις αποφάσεις των επιχειρηματιών και των funds.

Κομβική χρονιά θεωρείται το 2025 για τον κλάδο των τροφίμων. Επικαιροποιημένες έρευνες δείχνουν ότι τα σούπερ μάρκετ, όπως και οι αντίστοιχες βιομηχανικές επιχειρήσεις παραγωγής μιας μεγάλης γκάμας προϊόντων, θα «ανακόψουν ρυθμούς» φέτος, έπειτα από μια αρκετά ισχυρή ανάπτυξη, την οποία κατέγραψαν στο ενεργητικό τους τα τελευταία έτη.

Οι μελέτες επικαλούνται το λεγόμενο «άγχος του καταναλωτή», που αυξάνει μεν τις επισκέψεις του σε αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου όχι πάντα για να…ψωνίσει, αλλά για να συγκρίνει τιμές και να αποφασίσει από πού, θα αγοράσει τι. Ενα φαινόμενο της εποχής που αποκτά διαστάσεις εν μέσω ακρίβειας, με τα διαθέσιμα εισοδήματα να «ψαλιδίζονται», καθώς οι μισθοί παραμένουν «καθηλωμένοι» και ταυτόχρονα το κόστος διαβίωσης (συμπεριλαμβανομένων των τιμών στα ράφια) έχει εκτοξευτεί…

Πέρα από τα αυτονόητα, το γεγονός, δηλαδή, ότι οι καταναλωτές «κόβουν» από όπου μπορούν προκειμένου να «βγει» ο οικογενειακός προϋπολογισμός, η διστακτικότητά τους στα ψώνια δεν προκαλεί ανησυχίες μόνο στους σουπερμαρκετάδες και τους βιομηχάνους.
Φαίνεται να αποτελεί ένα είδος «απειλής» και για κάποιες από τις επιχειρηματικές συμφωνίες που κυοφορούνται στον κλάδο ή προγραμματίζονται εκ μέρους των επενδυτών.

Ισχυρά ελληνικά funds (Diorama I και II, EOS, SMERC, Elikonos), ξένα funds (CVC), επενδυτικά ταμεία μεγάλων οικογενειών (Latsco Family Office, VNK Capital), εισηγμένες (Ideal Holdings), αλλά και οι επιχειρηματίες του ευρύτερου τομέα των τροφίμων (Σπύρος Θεωδορόπουλος, Ταϊζούν Κορακιουάλα, αδελφοί Σαράντη των Γαλακτοκομείων κ.ά.) και των σούπερ μάρκετ συνθέτουν μια «dream team» η οποία επένδυσε και εξακολουθεί να επενδύει στην ελληνική αγορά των τροφίμων, αλλά το ερώτημα πλέον είναι αν θα συνεχίσει να το κάνει και το 2025 με την ίδια επιμονή και προσήλωση, όπως προηγουμένως, ή αν θα περιμένει μέχρι να «κάτσει η σκόνη».

Και βέβαια σε ποιο σημείο θα ανέβει ο… πήχης του τιμήματος σε μια σειρά από νέα deals.

ΑΝΟΙΚΤΑ ΜΕΤΩΠΑ

Ανοικτές παραμένουν, άλλωστε, αρκετές και πολύ σημαντικές υποθέσεις πιθανών αποεπενδύσεων (π.χ., Μινέρβα Ελαιουργική, ΕΖΑ, Μπάρμπα Στάθης, Παλίρροια, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός), άρα και νέων επενδύσεων από άλλους «παίκτες», με την εξαγορά των συγκεκριμένων επιχειρήσεων από τους τωρινούς μετόχους/ιδιοκτήτες τους.

Ωστόσο, στην εκπνοή του 2024 υπολογίστηκε ότι οι «μεγάλοι» της αγοράς των τροφίμων και των ποτών στην Ελλάδα, σούπερ μάρκετ και βιομηχανίες, επενδύουν αθροιστικά μέσω των υπό υλοποίηση πλάνων τους ένα ποσό κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ σε εξαγορές, νέα καταστήματα, αντίστοιχα, και σε νέα εργοστάσια και μονάδες παραγωγής.

Η αντίφαση, στον αντίποδα σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (49%) αγοράζουν πλέον μόνο τα απαραίτητα και από πλευράς τροφίμων, με ό,τι αυτό θα σημαίνει για τα έσοδα των επιχειρήσεων του κλάδου!

Μ.Κ.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 17/1/2025)

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ