Ποιοι ερίζουν για τα εκατομμύρια σε… ψυγεία και ράφια. Η εποχικότητα και η αύξηση των πωλήσεων
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
Οι χυμοί αποτελούν μια -κατά κάποιο τρόπο-… παράπλευρη αγορά από αυτή των αναψυκτικών, για όσους καταναλωτές ενδεχομένως αναζητούν κάτι όσο πιο φυσικό ως προϊόν, σε έναν τομέα ο οποίος συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον της αγοράς. Ισχυροί «παίκτες» του εγχώριου επιχειρείν προχώρησαν τα τελευταία χρόνια σε ένα σερί από deals και επενδύσεις σε αυτόν, με πιο πρόσφατη την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Κάμπος Χίου Βιομηχανία Χυμών και Αναψυκτικών Α.Ε., μέσα στον Ιανουάριο, από τον θεσσαλικό όμιλο Ελληνικά Γαλακτοκομεία Α.Ε. της οικογένειας Σαράντη.
Μια στρατηγική κίνηση, όπως χαρακτηρίστηκε, η οποία ενισχύει ακόμα περισσότερο τη θέση της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας των αδελφών Τάκη και Μιχάλη Σαράντη (με συνολικά έσοδα άνω των 600 εκατ. ευρώ και εκτίμηση για άνω των 650 εκατ. ευρώ στην τελευταία χρήση) στην αγορά των χυμών φρούτων και αναψυκτικών, μετά το deal για την «Κλιάφας», και προσφέρει νέες προοπτικές ανάπτυξης.
Μία συμφωνία η οποία δεν ήρθε τυχαία στο συγκεκριμένο timing, καθώς ο κλάδος των χυμών διακρίνεται και από μια εποχικότητα, με τις πωλήσεις των αντίστοιχων προϊόντων να αυξάνονται, όσο θα ανεβαίνουν οι θερμοκρασίες, θα πλησιάζει το καλοκαίρι και θα αρχίσει το μεγάλο κύμα αφίξεων από ξένους επισκέπτες στον τουρισμό.
Με λίγα λόγια, οι «παίκτες» αυτής της αγοράς λαμβάνουν εγκαίρως τα… μέτρα τους έναντι του ανταγωνισμού, είτε με το λανσάρισμα νέων προϊόντων και την αύξηση της παραγωγής τους, επιδιώκοντας μεγαλύτερα έσοδα, είτε και με εξαγορές εταιρειών, όπως αυτή της Κάμπος Χίου, με τίμημα που υπολογίζεται στα 5 εκατ. ευρώ.
Ουσιαστικά, πρόκειται για μια συμπληρωματική «πίτα» προς αυτές των αναψυκτικών, του τσαγιού και των ενεργειακών ποτών, με εκτιμώμενη αξία 150 εκατ. ευρώ, η οποία διεκδικείται από ισχυρούς εγχώριους ομίλους, αλλά και πολυεθνικές σε… ράφια και ψυγεία.
Τα δε αναψυκτικά αρχίζουν να πλησιάζουν σταδιακά σε πωλήσεις προς το «φράγμα» του μισού δισ. ευρώ, από 400 εκατ. ευρώ περίπου στην προηγούμενη χρήση…
Στους χυμούς ψυγείου μάλιστα, τα διαθέσιμα στοιχεία φέρουν τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία στην πρώτη θέση με το brand «Όλυμπος» και τώρα προστίθεται η εξαγορασθείσα εταιρεία, με τζίρο κοντά στα 3 εκατ. ευρώ και εξαγωγές σε 18 χώρες, με σημαντική ανάπτυξη σε Ασία και Μέση Ανατολή.
Νωρίτερα, το 2022, είχε γίνει άλλη μια σημαντική συμφωνία: η εταιρεία Ελληνικοί Χυμοί από τη Λάρισα περιήλθε στον έλεγχο του νυν προέδρου του ΣΕΒ, Σπύρου Θεοδωρόπουλου, εκ των leaders του κλάδου των τροφίμων και ποτών με την Bespoke, σε συνεταιρισμό με το fund EOS Capital Partners, με επικεφαλής του τον πρώην τραπεζίτη, Αποστολο Ταμβακάκη (ακολούθησε η συγχώνευση των Ελληνικών Χυμών με την Juice Invest).
Το 2023 η Ελληνικοί Χυμοί πέτυχαν υπερδιπλασιασμό των καθαρών κερδών της, παρά την εκτίναξη του κόστους παραγωγής λόγω της αύξησης της διεθνούς τιµής του χυµού πορτοκαλιού, με πωλήσεις άνω των 35 εκατ. ευρώ.
Οι εξαγορές δεν σταματούν εδώ, με τις διοικήσεις των «μεγάλων» να ανοίγουν τα… επενδυτικά «ραντάρ» τους, αναζητώντας νέες ευκαιρίες. Γενικά, στην αγορά των χυμών ψυγείου επικρατούν λίγοι και δυνατοί «παίκτες».
Μετά το σήμα «Όλυμπος» έπονται η Δέλτα (Vivartia/CVC) με το brand Life, η ιδιωτική ετικέτα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, η οικογένεια Χριστοδούλου, οι Ελληνικοί Χυμοί, η Coca Cola 3E (Amita), η ΗΒΗ, η Φάρμα Κουκάκη, η ΕΨΑ κ.λπ., όπως και πολλές τοπικές μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου σε όλη τη χώρα, που ίσως αποτελέσουν στόχους μεγαλύτερων ομίλων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 31/1/2025)