Παρά τη μικρή μείωση που καταγράφηκε το 2024 στις επιθέσεις πειρατών σε εμπορικά πλοία, το πρόβλημα εξακολουθεί να αποτελεί σοβαρή απειλή για τη διεθνή ναυτιλία.
Η ανάγκη για ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας παραμένει επιτακτική, καθώς η προστασία των πληρωμάτων και των φορτίων είναι υψίστης σημασίας.
Σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο (IMB), 116 περιστατικά σημειώθηκαν μέσα στο 2024, έναντι 120 το προηγούμενο έτος. Από αυτά, 16 αφορούσαν πλοία ελληνικών συμφερόντων.
Αύξηση των περιστατικών ομηρίας
Παρά τη συνολική μείωση των επιθέσεων, ο αριθμός των ναυτικών που βρέθηκαν όμηροι ή απήχθησαν αυξήθηκε. Συγκεκριμένα, 126 άτομα κρατήθηκαν σε ομηρία το 2024, σε σύγκριση με 73 το 2023, ενώ 12 ναυτικοί απήχθησαν έναντι 14 το προηγούμενο έτος. Η χρήση όπλων από πειρατές βρίσκεται επίσης σε ανοδική πορεία, με 26 περιστατικά να αφορούν ένοπλες επιθέσεις, έναντι 15 το 2023.
Περιοχές υψηλού κινδύνου
Η Ανατολική και Νότια Ασία καταγράφει τον μεγαλύτερο αριθμό περιστατικών, με 72 επιθέσεις το 2024. Σημαντικά περιστατικά σημειώθηκαν επίσης στον Κόλπο της Γουινέας (18), στην ινδική υποήπειρο (16), στη Σομαλία (8) και στη Νότια Αμερική (2). Στα Στενά της Σιγκαπούρης, η πειρατεία και οι ένοπλες ληστείες παρουσίασαν αύξηση 6% το 2024, με 107 επιθέσεις, έναντι 101 το 2023.
Μέτρα αντιμετώπισης και προκλήσεις
Το IMB επισημαίνει την ανάγκη για ενισχυμένη περιφερειακή και διεθνή συνεργασία, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια των ναυτικών και η απρόσκοπτη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η παρουσία ναυτικών δυνάμεων σε κρίσιμες περιοχές θεωρείται απαραίτητη, ενώ η χρήση ένοπλων φρουρών παραμένει επιλογή που εξετάζουν πολλές ναυτιλιακές εταιρείες.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) δεν λαμβάνει θέση για τη μεταφορά όπλων στα πλοία, αφήνοντας την απόφαση στα κράτη σημαίας και τις παράκτιες αρχές.
Πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ