Χειμερινός τουρισμός: Προς πώληση 130 ξενοδοχεία και καταλύματα

Για έλλειψη οργανωμένης τουριστικής πολιτικής κάνουν λόγο οι άνθρωποι του κλάδου.

Οι ξενοδόχοι ευελπιστούν σε μια χειμερινή σεζόν με χιονοπτώσεις, ώστε να τονωθεί η ζήτηση για αποδράσεις στους χειμερινούς προορισμούς

Της Λίνας Τσιρέκα

Την ώρα που ο ελληνικός τουρισμός σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, οι χειμερινοί προορισμοί της χώρας και δη οι βορειοελλαδικοί μοιάζουν να στενάζουν, λόγω των χαμηλών πληροτήτων, με κάποιους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων του κλάδου να επιλέγουν, μη έχοντας άλλη εναλλακτική λύση, την πώληση των καταλυμάτων τους. Σύμφωνα με αναρτημένες αγγελίες, υπάρχουν περί τα 130 ξενοδοχεία και μικρότερα τουριστικά καταλύματα σε χειμερινούς προορισμούς που πωλούνται σε ένα μεγάλο εύρος τιμών, από 230.000 έως 5,5 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως ο αριθμός τους αυξάνεται θεαματικά όταν αφορά τον αριθμό των τουριστικών καταλυμάτων που πωλούνται και βρίσκονται σε καλοκαιρινούς προορισμούς.

Είναι ενδεικτικό πως βάσει των αναρτημένων αγγελιών 17 τουριστικά καταλύματα πωλούνται στη Φλώρινα (σε Πρέσπες, Πισοδέρι κ.λπ.), 14 στα Γρεβενά, 4 στη Νάουσα, 9 στην Καστοριά, 2 στις Σέρρες, 4 στον Ταξιάρχη στη Χαλκιδική, 10 στα Γιάννενα, 7 στο Μέτσοβο, 34 στο Πήλιο (με τα περισσότερα εξ αυτών να βρίσκονται στα δημοφιλή χωριά Πορταριά και Μακρινίτσα). Για τον πλέον δημοφιλή χειμερινό προορισμό της χώρας, την Αράχοβα, υπάρχουν 30 αναρτήσεις πώλησης.

Σημειώνεται, πάντως, πως, πέρα από τις αγγελίες, υπάρχουν περιπτώσεις καταλυμάτων που πωλούνται χωρίς ποτέ να φτάσουν στην όποια δημοσίευση, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα του αριθμού των τουριστικών υποδομών που αλλάζουν χέρια.

Οπως λένε οι άνθρωποι του κλάδου, η καθιέρωση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού τεσσάρων εποχών αποτελεί διαρκή στόχο του ελληνικού τουρισμού. Ωστόσο, πρόκειται για μια δύσκολη διαδικασία, καθώς παρουσιάζεται έλλειψη οργανωμένης τουριστικής πολιτικής.

Η περίοδος των 130 ημερών δεν αρκεί

«Ο χειμερινός τουρισμός δεν μπορεί να στηρίξει τη λειτουργία των ξενοδοχείων. Μιλάμε για περίοδο 130 ημερών, από τις οποίες οι 35 ουσιαστικά είναι αυτές που έχουν αυξημένο όγκο εργασιών. Αποτελούν μια ανάσα, αλλά η πραγματικότητα είναι πως το διάστημα που παραμένουν ανοιχτές οι ξενοδοχειακές μονάδες από την 28η Οκτωβρίου πασχίζουν να γεμίσουν δωμάτια» αναφέρει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Αγγελος Καλλίας, υπογραμμίζοντας πως με μέση πληρότητα 25% στα καταλύματα συνολικά τη χειμερινή περίοδο η βιωσιμότητα των ξενοδοχείων του ορεινού όγκου είναι και φέτος το μεγάλο στοίχημα.

«Γίνεται αγώνας για να ξεπεραστεί το 30%, ποσοστό που καταγράφεται μόνο στην Αράχοβα» σημειώνει ο γενικός γραμματέας της ΠΟΞ, υπογραμμίζοντας πως οι ξενοδόχοι ευελπιστούν σε μια χειμερινή σεζόν με χιονοπτώσεις, ώστε να τονωθεί η ζήτηση για αποδράσεις στους χειμερινούς προορισμούς.

Ενδεικτική της κατάστασης είναι η περίπτωση της ευρύτερης περιοχής της Φλώρινας, για την οποία υπάρχουν 17 δημοσιευμένες αγγελίες για την πώληση τουριστικών καταλυμάτων, η οποία, παρά τις πολλαπλές ομορφιές, φθίνει τουριστικά από την περίοδο της οικονομικής κρίσης και μέχρι σήμερα. Οπως εξηγεί ο πρόεδρος της Ενωσης Τουριστικών και Συναφών Δραστηριοτήτων του Δήμου Πρεσπών και γενικός γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, Στράτος Βασιλόπουλος, ενδιαφέρον από τους επισκέπτες καταγράφεται μόνο κάποια Σαββατοκύριακα τον χρόνο, με αποτέλεσμα η ετήσια μέση πληρότητα να αγγίζει το 10% (!), οδηγώντας σε μη βιώσιμες τουριστικές μονάδες.

«Εχουμε επισκέψεις με λιγοστές διανυκτερεύσεις. Κάποιοι επιλέγουν να έρθουν, για παράδειγμα στις Πρέσπες, αυθημερόν και να διανυκτερεύσουν στην Καστοριά» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλόπουλος, υπογραμμίζοντας: «Οι περιοχές των Δήμων Φλώρινας, Αμυνταίου και Πρεσπών, αλλά και ολόκληρης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, συνδυάζουν μοναδικά φυσικά τοπία, παραδοσιακούς οικισμούς, πολιτιστική κληρονομιά και περιθώρια για ανάπτυξη εναλλακτικών δραστηριοτήτων, που πρέπει να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο ενός οργανωμένου σχεδίου χωροταξικής ανάπτυξης του τουρισμού».

Ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν στην πώληση των καταλυμάτων

Ενας συνδυασμός πραγμάτων οδηγεί τους ιδιοκτήτες στην πώληση των τουριστικών καταλυμάτων στους χειμερινούς προορισμούς, οι οποίοι στην πλειονότητα τους είναι μικρές οικογενειακές μονάδες, συχνά με ελάχιστους έως καθόλου εργαζομένους. Οι κυριότεροι λόγοι είναι οι οικονομικές εκκρεμότητες του εκάστοτε επιχειρηματία, οι διαδοχικές κρίσεις, τα δάνεια, οι χρόνιες ρυθμίσεις, το ενεργειακό κόστος, που σε συνάρτηση με τον πληθωρισμό και την ανατίμηση των αγαθών στην εφοδιαστική αλυσίδα, συρρίκνωσε τα εισοδήματα και αύξησαν τα έξοδα.

Αφετέρου, η έντονη εποχικότητα, η μειωμένη προσβασιμότητα, η κυριαρχία του αεροπλάνου ως μέσου άφιξης των τουριστών, οι ελλείψεις ή οι δυσλειτουργίες που εντοπίζονται σε τουριστικές υποδομές και παράλληλα η ανάγκη για ριζική ανασυγκρότηση της προβολής του ορεινού τουρισμού στις διεθνείς αγορές.

Οπως λένε γνώστες του κλάδου, η κύρια κατεύθυνση για την ενίσχυση του ορεινού χώρου είναι η προστασία των φυσικών πόρων, η αναβάθμιση και ανάδειξη επιλεγμένων πόρων του χώρου, που ενδιαφέρουν τον τουρισμό, η βελτίωση της προσβασιμότητας (π.χ., το οδικό δίκτυο), η συγκρότηση τοπικών πολυθεματικών δικτύων, καθώς και η αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων οικισμών.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 7/2/2025)

*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» (τεύχος 1ης Φεβρουαρίου 2025)

spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ