Πού στοχεύει το νέο πογκρόμ για την πάταξη της φοροδιαφυγής – Μαζικές διασταυρώσεις και «έξυπνοι» έλεγχοι από την Εφορία
Με την «εντολή» να έρθουν πιο πολλά έσοδα στα κρατικά ταμεία κινείται ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός τις πρώτες εβδομάδες του 2025, ξεδιπλώνοντας τη δράση προς τις τρεις κατηγορίες από τις οποίες εκτιμάται ότι θα έρθουν τα πιο πολλά έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής. Επιχειρήσεις, ιδιοκτήτες ακινήτων και υψηλά εισοδήματα βρίσκονται στο επίκεντρο, ενώ τα εργαλεία περιλαμβάνουν μαζικές διασταυρώσεις και νέου τύπου «έξυπνους» ελέγχους.
Τα βασικά εργαλεία είναι η εντατικοποίηση της ψηφιοποίησης των φορολογικών διαδικασιών, η εκτεταμένη χρήση της πλατφόρμας myDATA, αλλά και η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση και η ψηφιακή υποβολή δελτίων αποστολής. Στο τραπέζι είναι και προηγμένα εργαλεία ανάλυσης δεδομένων και επιχειρησιακής νοημοσύνης (BI).
Οι προθεσμίες του Φεβρουαρίου
Μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να αρχίσει η πρώτη φάση του Ενιαίου Μητρώου Ακινήτων, που θα συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία που διατηρούν οι κρατικοί φορείς, ενώ στις βραχυχρόνιες μισθώσεις έως τις 28 Φεβρουαρίου θα γίνει η οριστικοποίηση των στοιχείων στο μητρώο της ΑΑΔΕ.
Επίσης, μέχρι τέλη Φεβρουαρίου οι τράπεζες θα πρέπει να αποστείλουν στην ΑΑΔΕ στοιχεία για μεγάλου ύψους καταθέσεις και αναλήψεις που πραγματοποιήθηκαν το 2024. Από την ΑΑΔΕ θα διασταυρωθούν με τα δεδομένα των φετινών φορολογικών δηλώσεων.
Τα στοιχεία που θα πρέπει να διαβιβάσουν οι τράπεζες και τα λοιπά πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα στην ΑΑΔΕ αφορούν δεδομένα καταθετικών λογαριασμών ή και λογαριασμών πληρωμών φυσικών προσώπων, που εμφανίζουν κατά το έτος 2024 είτε συνολική ετήσια κίνηση χρέωσης είτε συνολική ετήσια κίνηση πίστωσης μεγαλύτερη των 100.000 ευρώ. Αναλυτικά, θα πρέπει να διαβιβαστούν ο τριψήφιος κωδικός τράπεζας, το ονοματεπώνυμο των δικαιούχων, ο ΑΦΜ, ο αριθμός λογαριασμού, τα ποσά συνολικής χρέωσης και πίστωσης, το ποσό της μεγαλύτερης συναλλαγής και τα υπόλοιπα του λογαριασμού.
Επίσης, διαβιβάζονται στοιχεία για το χαρτοφυλάκιο φυσικών προσώπων που αφορά κινητές αξίες χρηματικής αξίας μεγαλύτερης από 200.000 ευρώ, με ημερομηνία 31 Δεκεμβρίου 2024 και με ημερομηνία 31 Δεκεμβρίου 2023, προκειμένου να γίνουν εύκολα η σύγκριση και η διασταύρωση για τυχόν αδικαιολόγητες διαφορές. Μέχρι τις 30 Απριλίου θα πρέπει να διαβιβάσουν στην ΑΑΔΕ και μεταφορές πίστωσης, εμβάσματα, άμεσες χρεώσεις και τραπεζικές επιταγές πελατών για μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό, αλλά και εισπράξεις συμβεβλημένων με αυτά επιχειρήσεων, μέσω πιστωτικών καρτών.
Υποχρεωτικά ηλεκτρονικά τιμολόγια
Μετά το ΟΚ των Βρυξελλών για την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση στις συναλλαγές των επιχειρήσεων (το αίτημα το είχε υποβάλει η Αθήνα πριν από περίπου έξι μήνες), αρχίζει η… δράση με στόχο να περιορίσει ακόμα περισσότερο το κενό ΦΠΑ με την απλούστευση της διαδικασίας είσπραξής του. Η Κομισιόν αναφέρει πως θα παράσχει ταχύτερα και υψηλότερης ποιότητας δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, βοηθώντας τις φορολογικές Αρχές στον εντοπισμό της μη υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ ή της υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ για χαμηλότερα ποσά.
Παράλληλα, η ΑΑΔΕ απλοποιεί τη διαδικασία έκδοσης τιμολογίων και αποδείξεων για επαγγελματίες και επιχειρήσεις από το κινητό τηλέφωνο. Θα εκδίδουν και να διαβιβάζουν παραστατικά, όπως τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής, απευθείας στην πλατφόρμα myDATA. Το myDATAapp είναι η δωρεάν εφαρμογή για κινητές συσκευές που επιτρέπει την ψηφιακή έκδοση παραστατικών της επιχείρησης και την ταυτόχρονη διαβίβασή τους στην πλατφόρμα myDATA. Απευθύνεται σε επιχειρήσεις, χρήστες της εφαρμογής timologio της ΑΑΔΕ και απαραίτητες προϋποθέσεις είναι η δημιουργία λογαριασμού (αν δεν υπάρχει) στη web εφαρμογή timologio και η δημιουργία «Φιλικών Διαπιστευτηρίων» μέσω της εφαρμογής myDATAusers.
Σημειώνεται πως μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα γίνει η ενεργοποίηση του ψηφιακού πελατολογίου που σε πρώτη φάση θα τηρούν υποχρεωτικά πάρκινγκ, συνεργεία, φανοποιεία και πλυντήρια αυτοκινήτων. Το μέτρο θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους εντός του 2025. Επίσης, η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής θα γίνει από τον Απρίλιο του 2025 και οι επιχειρήσεις θα υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, με στόχο οι φορολογικές Αρχές να έχουν πλήρη εικόνα για την ποσότητα, το είδος και τη διακίνηση των προϊόντων σε όλα τα στάδια.
Στο επίκεντρο τα ακίνητα, οι προθεσμίες για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις
Στο πεδίο των ακινήτων, στο τέλος του μήνα αναμένεται να βάλει «μπρος» το Ενιαίο Μητρώο Ακινήτων. Θα περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες για κάθε ακίνητο από την επιφάνεια, την ηλικία μέχρι εάν είναι κενό ή μισθωμένο, ενώ έρχονται και νέες πλατφόρμες για αγροτεμάχια, για κενά και για μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα.
Πρόκειται για μια ενιαία βάση δεδομένων που θα συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία που διατηρούν οι κρατικοί φορείς (το μέγεθος, τη θέση, τον όροφο, το ποσοστό συνιδιοκτησίας, καθώς και αν είναι ηλεκτροδοτούμενο, ημιτελές ή κενό). Αρχικά θα γίνει σύνδεση για κάθε ακίνητο του Αριθμού Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ) με τον Κωδικό Αριθμό Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) και οι ιδιοκτήτες θα κληθούν να δηλώσουν τη χρήση. Μετά, με τη διασύνδεση του Περιουσιολογίου με το Κτηματολόγιο, θα αρχίσουν οι διασταυρώσεις, με στόχο όσους αποκρύπτουν εισοδήματα από ενοίκια, ακίνητα ή δηλώνουν μικρότερη επιφάνεια.
Τα Airbnb
Τα φώτα πέφτουν στις βραχυχρόνιες μισθώσεις και μέσα από μία άλλη προθεσμία. Εως τις 28 Φεβρουαρίου θα γίνει η οριστικοποίηση των στοιχείων στο μητρώο της ΑΑΔΕ. Εως τότε οι φορολογούμενοι που έχουν εντάξει τα ακίνητά τους σε πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων έχουν προθεσμία για να οριστικοποιήσουν τα στοιχεία για μισθώσεις και έσοδα του 2024, καθώς και για να διορθώσουν τυχόν λάθη.
Μπαίνει στη… φαρέτρα το «ΔΕΟΣ»
Οι εφοριακοί και τελωνειακοί της ομάδας «ΔΕΟΣ» αρχίζουν τις… αποστολές με δύο νέες ελεγκτικές δυνάμεις: το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΜΕΦ) και τις Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών (ΔΕΟΣ), που θα επικεντρωθούν στις δύσκολες υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.
Το ΚΕΜΕΦ είναι η νέα ελεγκτική υπηρεσία που έφερε η ενοποίηση του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (ΚΕΜΕΕΠ) και του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ). Εχει φιλόδοξο στόχο να αποτελέσει το μεγαλύτερο ελεγκτικό κέντρο της χώρας, με αρμοδιότητα σε όλη την επικράτεια. Επικεντρώνεται σε οντότητες, εταιρικά σχήματα και μετόχους, εταίρους και διαχειριστές, καλύπτοντας ακόμα και ελέγχους φοροαποφυγής μέσω τεχνητών διευθετήσεων και υβριδικών μέσων ή κρυπτονομισμάτων και NFTs.
Στους ελεγκτικούς στόχους βρίσκονται, μεταξύ άλλων, φυσικά πρόσωπα μεγάλης οικονομικής επιφάνειας, με υψηλές τραπεζικές καταθέσεις και μεγάλη ακίνητη περιουσία, αλλά και ανώνυμες εισηγμένες επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 10 εκατ. ευρώ, όπως και επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα άνω των 25 εκατ. ευρώ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 7/2/2025)