Βιομηχανία: Φρούδες ελπίδες για το ενεργειακό κόστος

Αόριστες ως επί το πλείστον υποσχέσεις από την πολιτεία, τη στιγμή που οι ελληνικές παραγωγές επιχειρήσεις δρουν σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον διεθνώς

Αναπάντητα έμειναν επί της ουσίας από τους πολιτικούς αρμοδίους τα ερωτήματα που τέθηκαν σε σχέση με το υπέρογκο ενεργειακό κόστος με το οποίο επιβαρύνεται η ελληνική βιομηχανία, καθιστώντας τη λιγότερο ανταγωνιστική σε διεθνές επίπεδο, κατά τη διάρκεια των εργασιών του Thessaloniki Summit 2025, το οποίο διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδας (ΣΒΕ) στη Θεσσαλονίκη.

Οι εργασίες του Thessaloniki Summit 2025 ολοκληρώθηκαν την Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου, έπειτα από μια σειρά συζητήσεων, οι οποίες είχαν εξαιρετικό ενδιαφέρον. Ειδικά το θέμα της ενέργειας και του υψηλού κόστους για την ελληνική βιομηχανία ήταν από τα ζητήματα που βρέθηκαν στην «πρώτη γραμμή».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η συζήτηση της προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος, Λουκίας Σαράντη, και του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, για τα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο της βιομηχανίας, την Τρίτη 18 Φεβρουαρίου. Συγκεκριμένα, η πρόεδρος του ΣΒΕ έθεσε στον υπουργό τα κρίσιμα ζητήματα της ενέργειας, του αναπτυξιακού νόμου και του ρόλου της ελληνικής βιομηχανίας μέσα στο νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας, τονίζοντας ότι «η βιομηχανία μας πρέπει να έχει πρωταρχικό ρόλο», ενώ ο κλάδος «πρέπει να γνωρίζει με ποιον τρόπο θα γίνει η μετάβαση στο νέο παραγωγικό μοντέλο, διότι τα θέματα είναι πολλά και πολύπλοκα».

Από την πλευρά του, ο κ. Θεοδωρικάκος, χωρίς να δώσει σαφείς απαντήσεις, επεσήμανε ότι γίνονται σοβαρές συζητήσεις στο εσωτερικό της κυβέρνησης για την αξιοποίηση του Modernisation Fund, δηλαδή του ευρωπαϊκού ταμείου που προκύπτει από τους ρύπους της βιομηχανίας. «Τα χρήματα που προέρχονται από τη βιομηχανία πρέπει να επιστρέψουν στη βιομηχανία» πρόσθεσε και συνέχισε, λέγοντας ότι προς αυτή την κατεύθυνση το υπουργείο Ανάπτυξης θα καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB).

Επιπλέον, ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι ο παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας αποτελεί «όραμα και εθνική αναγκαιότητα και όχι απλή διαχείριση», ενώ σημείωσε πως η μεγαλύτερη ασφάλεια για την Ελλάδα είναι οι παραγωγικές μονάδες και οι επιχειρήσεις σε όλο το συνοριακό τόξο της χώρας, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την αντιμετώπιση του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος που θα πρέπει να αναστραφεί. Πρόσθεσε ότι ο αναπτυξιακός νόμος είναι στραμμένος στη βιομηχανία και επιβεβαίωσε ότι οι νομοθετικές παρεμβάσεις για το ρυθμιστικό πλαίσιο θα γίνουν μέσα στο χρονικό διάστημα Μαρτίου – Απριλίου. Ταυτόχρονα θα πραγματοποιηθεί και η αναλυτική ενημέρωση της επιχειρηματικής κοινότητας για τις λεπτομέρειες αυτών των προγραμμάτων. Αναφορικά με τις αιτήσεις συμμετοχής στον αναπτυξιακό, ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι θα μπορούν να γίνονται μέχρι το τέλος Ιουνίου και οι αποφάσεις υπαγωγής να ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο.

Οι υπόλοιπες συζητήσεις εστίασαν σε κρίσιμα θέματα για το μέλλον της βιομηχανίας στη ΝΑ Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Οπως ανέφερε ο πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Thessaloniki Summit και πρόεδρος επί Τιμή ΣΒΕ, Αθανάσιος Σαββάκης, κατά την εναρκτήρια ομιλία του, η σύνοδος αποτέλεσε σημείο διαλόγου και εξαγωγής ρεαλιστικών αναπτυξιακών πολιτικών για την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Ευρώπη.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας, Grozdan Karadjov, εστίασε στους ισχυρούς δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών, λέγοντας ότι η Ελλάδα είναι περισσότερο οικογένεια από μία γειτονική χώρα και ένθερμος υποστηρικτής της οικονομικής και πολιτικής μετάβασης της Βουλγαρίας. Οσον αφορά τις εργασίες για την ανάδειξη της βαλκανικής ως κόμβου εμπορίου και μεταφορών για όλη την Ευρώπη, όπως είπε, μεγάλο ρόλο διαδραματίζουν οι υποδομές, ο ρόλος της ΝΑ Ευρώπης -ως διαμετακομιστική πύλη- θα είναι καταλυτικός για την ενοποίηση της Ευρώπης.

Οι προοπτικές του οικοσυστήματος καινοτομίας

Στο πλαίσιο των εργασιών του Thessaloniki Summit 2025, ο Chairman Big Pi Ventures, Αρίστος Δοξιάδης, τόνισε ότι η Εκθεση Ντράγκι ήταν ένα «ξυπνητήρι» για την Ευρώπη, καθώς δείχνει με εμφατικό τρόπο ότι η Αμερική υπερτερεί στον κλάδο της ψηφιακής τεχνολογίας. Οπως πρόσθεσε ο Αρίστος Δοξιάδης, «η πρόκληση για την Ευρώπη είναι να μειώσει αυτή την απόσταση, εκμεταλλευόμενη τα global value chains, ενώ η Ελλάδα χρειάζεται πολιτικές που θα στηρίξουν ουσιαστικά τους κλάδους που παράγουν αξία, όπως η βιομηχανία».

Επίσης, ο πρόεδρος του ThessINTEC και πρόεδρος επί τιμή του ΣΒΕ, Νίκος Ευθυμιάδης, δήλωσε: «Η Ευρώπη απορροφήθηκε από τη γραφειοκρατία και το κόστος της, πέφτοντας σε λήθαργο». Παρ’ όλα αυτά, τόνισε, η Ευρώπη έχει πολλές δυνατότητες και οι διεθνείς εξελίξεις την έχουν πλέον αφυπνίσει.

Ενεργειακές ανισότητες και συνεργασία στη ΝΑ Ευρώπη

Ο πρόεδρος της ενωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας, Αντώνης Κοντολέων, στο πλαίσιο του Thessaloniki Summit 2025 τόνισε ότι υπάρχουν παραδείγματα άλλων χωρών για τη μείωση του ενεργειακού κόστους που θα μπορούσε να υιοθετήσει η Ελλάδα. Σημείωσε δε ότι «οι υψηλές τιμές της ενέργειας έχουν φέρει τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας σε δύσκολη κατάσταση, καθώς δεν είναι ανταγωνιστικές προς την υπόλοιπη Ευρώπη».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ, δρ Αγης Παπαδόπουλος, τόνισε ότι οι ανανεώσιμες μειώνουν το ενεργειακό κόστος, καθώς θα ήταν μεγαλύτερο χωρίς αυτές. Οπως επεσήμανε, εστιάζοντας στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και στη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η ΕΥΑΘ πέτυχε το 2023 μείωση 33% στις εκπομπές CO₂.

Ο CEO του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, Αλέξανδρος Παπαγεωργίου, σημείωσε ότι το μοντέλο αγοράς λειτουργεί με τον ίδιο αλγόριθμο για όλους και υπολογίζει εκατοντάδες παράγοντες, καθώς και τον ρόλο των διεθνών εξελίξεων στον τομέα της αγοράς ενέργειας. Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον ίδιο, η Ελλάδα είναι εξαγωγική, άρα φθηνότερη από τις γείτονες χώρες.

20 sel foto box 3 SVE ThessalonikiSummit ΤΟ Ευρωπαίος επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, αναφερόμενος στη μείωση της γραφειοκρατίας και του κόστους μεταφορών, τόνισε ότι «το χαρτί στις μεταφορές τελειώνει». Υπογράμμισε, επίσης, την αναγκαιότητα καθορισμού μιας βιομηχανικής στρατηγικής για τη ναυτιλία, η οποία θα συμβάλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης και των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Εκτενή αναφορά έκανε, επίσης, στο σχέδιο για την ευρωπαϊκή βιομηχανία, το οποίο προετοιμάζει και θα παρουσιάσει στις 5 Μαρτίου. Στόχος, όπως είπε, είναι να γίνει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ακόμα πιο ανταγωνιστική, καινοτόμα και βιώσιμη.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025)

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ