Παρά την καταγεγραμμένη αύξηση στην κατανάλωση και τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο, τα στοιχεία αποκαλύπτουν μια ανησυχητική εικόνα για την πορεία του 2025. Σύμφωνα με τα δεδομένα, η κατανάλωση σε αξία αυξήθηκε κατά 8,7%, με τα τρόφιμα να σημειώνουν άνοδο 10% και τις πωλήσεις να φτάνουν τα 966 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στις αυξημένες πωλήσεις των τελευταίων ημερών του Δεκεμβρίου.
Εξαιρουμένης της πρώτης εβδομάδας του Ιανουαρίου, η εικόνα της αγοράς είναι διαφορετική. Οι πωλήσεις στο σύνολο των ταχυκίνητων κωδικών (FMCG) μειώθηκαν κατά 0,5% σε αξία, η κατανάλωση σε τεμάχια υποχώρησε κατά 1,5% και η τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε 1%. Αντίστοιχα, στα τρόφιμα οι πωλήσεις μειώθηκαν 0,1%, ο όγκος κατά 1,8% και η τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε 1,8%.
Ακόμη πιο ανησυχητικά είναι τα στοιχεία για τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και τα καθαριστικά, όπου οι πωλήσεις μειώθηκαν 3,3% και 2% αντίστοιχα. Η ανάλυση των εβδομαδιαίων στοιχείων της Circana αποκαλύπτει ότι από τις έξι πρώτες εβδομάδες του έτους, οι τρεις ήταν πτωτικές.
Η πρώτη πτωτική εβδομάδα ήταν των Θεοφανίων, με μείωση 12,5% σε όγκο και 11,8% σε αξία. Ακολούθησε η εβδομάδα που έληξε στις 26 Ιανουαρίου, με μείωση 3,2% σε όγκο και 2,6% σε αξία. Τέλος, η εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 16 Φεβρουαρίου κατέγραψε μείωση 5% σε όγκο και 3,5% σε αξία.
Το κακό ξεκίνημα του έτους, σε συνδυασμό με τη μείωση των προωθητικών ενεργειών, έχει οδηγήσει σε αναθεώρηση επί τα χείρω των προβλέψεων για το 2025. Η αβεβαιότητα σχετικά με την οικονομική κατάσταση και η πίεση στα εισοδήματα των καταναλωτών φαίνεται να επηρεάζουν αρνητικά την αγοραστική τους συμπεριφορά.
Παράλληλα, σύμφωνα με την Eurostat, τον Φεβρουάριο καταγράφηκε οριακή πτώση του πληθωρισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωζώνη. Το υπουργείο Ανάπτυξης, σε ανακοίνωσή του, ανέφερε ότι ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο ήταν 0,5%, η χαμηλότερη επίδοση στην Ευρωζώνη.