Σημαντική για την Aegean η προηγούμενη εβδομάδα, αφενός με την επάνοδο της εταιρίας στο club των billionaires του Χρηματιστηρίου Αθηνών, αφετέρου με την πραγματοποίηση της πρώτης απευθείας πτήσης από Αθήνα προς Ερμπίλ, πρωτεύουσα της Κουρδικής περιφέρειας του Ιράκ.
ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ
Με άνοδο 12,65% από την αρχή του έτους, η μετοχή έως τα 11,44 ευρώ (ενδοσυνεδριακά υψηλά Παρασκευής 21/2), και με 6,05% την τελευταία εβδομάδα, η χρηματιστηριακή αξία διαμορφώθηκε στο 1.027,90 δισ. Επί της ουσίας, η εισηγμένη ξανά μπαίνει στο monitoring διαχειριστών ξένων funds, που επενδύουν με κριτήριο και την ελάχιστη αποτίμηση μιας εταιρίας (όριο το 1 δισ.). Από τις αρχές Οκτωβρίου είχε να «τιμολογηθεί» σε αυτά τα επίπεδα η Aegean, πλέον με την τουριστική περίοδο μπροστά το πιθανότερο είναι πως θα τροχοδρομήσει προς υψηλότερα. Στα 13,47 ευρώ το υψηλό 52 εβδομάδων.
Ας έρθουμε, όμως, στα νέα δρομολόγια: η ένταξη του Μπακού στους προορισμούς της εταιρίας ήταν λίγο ως πολύ αναμενόμενη, φυσιολογική, σύμφωνα με τον πρότερο σχεδιασμό, συνεκτιμώντας πως επί της ουσίας αποτελεί επανεργοποίηση παλαιότερου δρομολογίου στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν. Θυμίζω πως είχε προηγηθεί η ενίσχυση προορισμών προς Σαουδική Αραβία, ΗΑΕ (με Αμπού Ντάμπι), προκειμένου να καλύψει την «ανατολική» πλευρά. Ωστόσο, η ανακοίνωση της Ερμπίλ είχε κάνει αίσθηση και αυτό γιατί επρόκειτο για προορισμό που πρώτη φορά έμπαινε στο monitoring ελληνικής αεροπορικής εταιρίας και ακόμα περισσότερο καθώς αφορά τον κύριο (από τους συνολικά) από τους τρεις διεθνείς στην κουρδική περιφέρεια του Ιράκ (Kurdistan Region, Iraq). Το επιπλέον ενδιαφέρον; Η σύνδεση από/προς Αθήνα δεν αφορά τη Βαγδάτη, πρωτεύουσα του Ιράκ, αλλά στοχευμένα στη συγκεκριμένη περιφέρεια. Θέμα σύνδεσης Ελλάδας – Ιράκ δεν είχε τεθεί σε καμία από τις ενημερώσεις της διοίκησης, ούτε είχε εννοηθεί ως δυνητική. Γι’ αυτό και η καταρχήν έκπληξη σε μερίδα παραγόντων της αγοράς.
ΠΡΟΒΟΛΗ ΣΗΜΑΙΑΣ
Γι’ αυτό πραγματοποιήσαμε έναν γύρο με συζητήσεις με διπλωματικό παράγοντα, με τρεις επιχειρηματίες με «βλέψεις» προς τη συγκεκριμένη περιοχή και ένα κυβερνητικό στέλεχος (του ΥΠΕΞ). Αυτό που αποκομίσαμε ήταν η εκτίμηση πως επρόκειτο για μια καλά προετοιμασμένη και σε συνεννόηση με την πολιτική ηγεσία ενέργεια, απόρροια των ραγδαίων εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή. Θα γίνουμε πιο αναλυτικοί, το στέλεχος του ΥΠΕΞ επισήμανε το πόσο σημαντικό είναι να γίνεται «προβολή σημαίας», παραπέμποντας τόσο στο όνομα της εταιρίας -Aegean- όσο και στα χρώματα -γαλανόλευκα-, αντιδιαστέλλοντας με την πολιτική «ήπιας ισχύος» που υλοποιεί η Αγκυρα, μέσω της Turkish. Το ίδιο στέλεχος ήταν εκ των πρωτεργατών της δημιουργίας γενικού προξενείου στην κουρδική περιφέρεια στο βόρειο Ιράκ, το καλοκαίρι του 2016. Στην αυτόνομη περιοχή λειτουργούσε ήδη από καιρό πριν γραφείο Εμπορικών Υποθέσεων, ενώ εκπρόσωποι του Ιρακινού Κουρδιστάν είχαν προσκληθεί και συμμετείχαν στη διεθνή διάσκεψη για τον θρησκευτικό πλουραλισμό στη Μέση Ανατολή, που διοργανώθηκε στην Αθήνα. Παράλληλα, όπως εξήγησαν οι επιχειρηματίες, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει κάποιες ενέργειες για την προώθηση είτε ελληνικών εταιριών είτε προϊόντων. Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών, εταιρίες τροφίμων, ειδών διατροφής (Iraq Agrofood) κ.ά. είχαν διερευνήσει τη δυνατότητα της ελληνικής παρουσίας. Συνεπώς, πρωτόλεια υποδομή και ενδιαφέρον υπήρχαν από παλαιότερα, που τώρα πλέον έρχεται να «κουμπώσει» και ο διπλωματικός προσανατολισμός της Αθήνας. Το κατά πόσον η Aegean δεν είναι άλλη μία απλή αεροπορική εταιρία, αλλά (προοπτικά) ένας εθνικός πρεσβευτής των συμφερόντων της χώρας (πολιτικών, επιχειρηματικών, πολιτιστικών κ.ά.) έχει συζητηθεί εκτενώς με παράγοντές της, εισπράττοντας θετικό κλίμα.
Επέκταση του δικτύου προορισμών, με τέσσερα νέα Airbus Α321neo
Θυμίζουμε πως, με αφορμή την ανακοίνωση για επένδυση σε τέσσερα νέα Airbus μεγαλύτερης εμβέλειας, γινόταν ρητή αναφορά του γεωγραφικού πλάτους που θα μπορούσε να καλύψει με τα νέα τέσσερα Α321neo. Προορισμούς στην περιοχή του Κόλπου, που περιλαμβάνονταν ήδη στο δίκτυο (π.χ., Ριάντ, Τζέντα, Ντουμπάι), πιθανές νέες προσθήκες στην περιοχή (π.χ., Μπαχρέιν, Ντόχα, Ομάν), αλλά και νέους δυνητικούς προορισμούς στην κεντρική Αφρική (π.χ., Λάγκος, Ναϊρόμπι, Αντίς Αμπέμπα) ή και στην Ασία, με δυνατότητα κάλυψης προορισμών όπως το Δελχί και η Βομβάη στην Ινδία ή το Αλμάτι στο Καζακστάν.
Ειδικότερα επί της ουσίας, μια επέκταση, λοιπόν, στην ινδική αγορά θα βάλει την Aegean στο «άρμα» του India – Middle East – Europe Economic Corridor (IMEC), που βρέθηκε στο επίκεντρο της τριήμερης επίσκεψης του πρωθυπουργού στην πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη.
Ευτ. Βασιλάκης
Δημιουργεί έναν «πρέσβη» παγκόσμιου επιπέδου
Μεθοδικός και ευφυής ο Ευτύχης Βασιλάκης, δεν μπορεί να μην αντιλαμβάνεται τον ευρύτερο ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει η εταιρία ως πρεσβευτής των ελληνικών συμφερόντων σε μία ευρύτερη ζωτική περιοχή, από την Αφρική μέχρι την Ασία, στο πλαίσιο προώθησης και πολιτιστικού περιεχομένου -και όχι μόνο- πρωτοβουλιών, όπως σημείωνε ο διπλωματικός παράγοντας. Συμπληρώνοντας με νόημα ότι όπως η Αγκυρα και ο Ταγίπ Ερντογάν εργαλειοποιούν την παρουσία της Turkish Airlines ως μέσον προβολής ισχύος των συμφερόντων της γείτονος, έτσι και η Αθήνα θα μπορεί να έχει έναν διακριτό εκπρόσωπο σε συγκεκριμένες περιοχές.
Αλλωστε, όπως καταδεικνύουν τα μεγέθη της εταιρίας και η αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων, η Aegean ενεργεί ως κάτι περισσότερο από μία απλώς υγιής εταιρία, ως case study ενός επιτυχημένου μοντέλου ευρύτερα εννοούμενου. Και θα κλείσουμε με μία επενδυτική προσέγγιση: η Aegean είχε με τη Ryanair τους ισχυρότερους ισολογισμούς μεταξύ των ευρωπαϊκών αερομεταφορέων, με αυξημένη και το 2024 παραγωγή ελεύθερων ταμειακών ροών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 28/2/2025)