Οι ανατιμήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης επηρεάζουν σημαντικά τις καταναλωτικές συνήθειες, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους και στρέφονται σε πιο οικονομικές επιλογές. Παράλληλα, η αύξηση του κόστους ενέργειας έχει οδηγήσει έναν στους τρεις καταναλωτές στη μείωση της χρήσης θέρμανσης και ηλεκτρικού ρεύματος.
Η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν ιστορικό ρεκόρ στις πωλήσεις τους, με πάνω από το 30% των προϊόντων που αγοράζονται να ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Η τάση αυτή ευθυγραμμίζεται με τις διεθνείς εξελίξεις, καθώς τα προϊόντα αυτά προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές και ελκυστική σχέση ποιότητας-κόστους.
Σημαντικός παράγοντας στην άνοδο της ιδιωτικής ετικέτας είναι η παραγωγή τους από εγχώριες βιομηχανίες, γεγονός που ενισχύει την ελληνική οικονομία. Επιπλέον, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διευρύνουν τη γκάμα των προϊόντων τους, αυξάνοντας την αποκλειστικότητα και την αναγνωρισιμότητά τους.
Στροφή στα ελληνικά προϊόντα
Η προτίμηση των καταναλωτών σε προϊόντα ελληνικής παραγωγής ενισχύεται από την ανάγκη υποστήριξης της εγχώριας οικονομίας. Σύμφωνα με την έρευνα, το 81,5% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι επιλέγει ελληνικά προϊόντα όταν είναι διαθέσιμα, ενώ το 92,2% πιστεύει ότι με αυτή την επιλογή συμβάλλει στην ενίσχυση της ελληνικής παραγωγής.
Οι καταναλωτές θεωρούν ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν υψηλή ποιότητα και ασφάλεια, ενώ η επισήμανση της ελληνικής προέλευσης στη συσκευασία είναι ένα βασικό κριτήριο αγοράς για το 91,7% των ερωτηθέντων.
Προκλήσεις και προσδοκίες για το 2025
Η γενικότερη οικονομική αβεβαιότητα αντανακλάται στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για το 2024 και το 2025. Σχεδόν οι μισοί (48%) δήλωσαν ότι η οικονομική τους κατάσταση επιδεινώθηκε το 2024, ενώ μόνο το 13% ανέφερε βελτίωση. Για το 2025, το 34% αναμένει περαιτέρω επιδείνωση, ενώ το 46% εκτιμά ότι η οικονομική του κατάσταση θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα.
Παρά τις δυσκολίες, η στροφή στα προϊόντα «Made in Greece» και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποδεικνύει ότι οι καταναλωτές αναζητούν ποιοτικές και οικονομικές λύσεις, στηρίζοντας παράλληλα την εγχώρια παραγωγή.
Πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ