Πρότασεις για την βελτίωση και απλοποίηση της ισχύουσας Τελωνειακής Νομοθεσίας υπέβαλε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς στο υπουργείο Οικονομικών ζητώντας να ενταχθούν στο πολυνομοσχέδιο:
Α) Αναθεώρηση της Τελωνειακής Νομοθεσίας
Στην εξαγωγική διαδικασία του εφοδιασμό πλοίων γραμμών εξωτερικού είναι απαραίτητη η απαλλαγή των εφοδίων από όλες τις δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις. Η επιβολή οποιονδήποτε επιβαρύνσεων αυξάνει το κόστος των εφοδίων και οδηγεί σε άρνηση εφοδιασμού τους από την Ελλάδα, προτιμώντας άλλους προμηθευτές στη διεθνή αγορά και ιδιαίτερα από λιμάνια γειτονικών χωρών, εντός και εκτός Ε.Ε.
Συνίσταται λοιπόν η ανάγκη αναμόρφωσης ή τροποποίησης της σχετικής νομοθεσίας και συγκεκριμένα των άρθρων που θεσπίζουν τις βασικές διατάξεις για την απαλλαγή των εφοδίων από δασμούς, Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (άρθρο 10 Ν. 438/76) και Φ.Π.Α. (άρθρο 27 Ν. 2859/00).
Πολλές διατάξεις όπως είναι διατυπωμένες παρουσιάζουν νομοθετικά κενά και ασάφειες, ενώ αφήνουν πολλές περιπτώσεις εφοδιασμών ακάλυπτες, όσον αφορά στην απαλλαγή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των τροφοεφοδίων, που προορίζονται για πλοία γραμμών εξωτερικού.
Συγκεκριμένες περιπτώσεις που χρήζουν μεταρρυθμίσεων είναι οι εξής:
1. Με διαταγές που εκδόθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών απαγορεύεται η απαλλαγή των εφοδίων που παραδίδονται στα ξένα πολεμικά πλοία, που δεν ανήκουν σε χώρες του ΝΑΤΟ (Ρωσία, Ισραήλ, Αίγυπτος κλπ), τα οποία προσεγγίζουν ελληνικά λιμάνια, προκειμένου να εφοδιασθούν με τα απαραίτητα εφόδια. Οι διαταγές αυτές βασίζονται στο ότι, δεν υπάρχει ρητή διάταξη, που να προβλέπει ρητά την απαλλαγή, για τον εφοδιασμό των ως άνω πλοίων.
2. Με το άρθρο 14 παρ. 4 του Ν. 2386/96 καταργήθηκε ο ατελής εφοδιασμός τουριστικών πλοίων με καύσιμα, λιπαντικά και τροφοεφόδια.
3. Με το νόμο 3583/07 καταργήθηκε η ατέλεια για τα τροφοεφόδια που παραδίδονται σε αλιευτικά πλοία.
4. Με τον ίδιο νόμο εφαρμόζεται καθεστώς εισαγωγής (ειδικός προορισμός) για τα εφόδια που προορίζονται για πλοία γραμμών εξωτερικού, με αποτέλεσμα να μην παρέχεται δυνατότητα απαλλαγής από δασμούς «αντιντάμπινγκ», οι οποίοι επιβάλλονται σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. μόνο σε μη κοινοτικά εμπορεύματα, τα οποία τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία.
Οι ως άνω διατάξεις δημιουργούν στρεβλώσεις ανταγωνισμού σε βάρος των ελληνικών εφοδιαστικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να ματαιώνονται πωλήσεις σε πλοία γραμμών εξωτερικού, τα οποία τελικά εφοδιάζονται από άλλα «φθηνότερα» λιμάνια της Μεσογείου, με όλες τις αρνητικές συνέπειες για την εθνική οικονομία.
• Το Ε.Β.Ε.Π. προτείνει να θεραπευτούν όλες οι συγκεκριμένες στρεβλώσεις με σχετική τροπολογία, στο πλαίσιο όλων των απαραίτητων αλλαγών του Ε.Φ.Κ., που θα υποβληθούν από τη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών στη Βουλή.
Β) Εφαρμογή αλλαγών στις οικονομικές εγγυήσεις
Η υλοποίηση από την Τελωνειακή Διοίκηση της προβλεπόμενης στην αριθ. Φ. 883/99 Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών εμπράγματης ασφάλειας (υποθήκη) για σκοπούς εγγύησης φορολογικής αποθήκης υποκειμένων σε Ε.Φ.Κ. εμπορευμάτων δεν έχει ακόμα πραγματοποιηθεί. Στα υποκείμενα σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης εμπορεύματα (αλκοολούχα ποτά και καπνικά προϊόντα) εφαρμόζεται καθεστώς αναστολής με την αναγνώριση της ιδιότητας του εγκεκριμένου αποθηκευτή, ο οποίος έχει δικαίωμα να κατέχει μέσα σε εγκεκριμένες φορολογικές αποθήκες, χωρίς την καταβολή του αναλογούντος Ε.Φ.Κ.
Παρόλο όμως, που μεταξύ των εγγυήσεων αναφέρεται και η εμπράγματη ασφάλεια, για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του εφοδιασμού πλοίων, η εγγύηση περιορίζεται μόνο στην αποκαλούμενη οικονομική. Δηλαδή, στη χρηματική, την τραπεζική και την ασφαλιστική. Έτσι, ένα είδος εγγύησης, που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις εφοδιαστικές επιχειρήσεις, όπως είναι η εμπράγματη ασφάλεια, δεν εφαρμόζεται, καθόσον δεν θεωρείται ως οικονομική και δεν έχουν δοθεί οι σχετικές οδηγίες για την υλοποίηση εφαρμογής αυτής της εγγύησης.
Η επιπλέον επιβάρυνση των εφοδιαστικών επιχειρήσεων με τις προμήθειες των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιριών δημιουργεί συνακόλουθη αύξηση του κόστους των εφοδίων, με αποτέλεσμα την αδικαιολόγητη μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι, σε άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. ισχύουν πολύ ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, ακόμα και με μηδενικό ποσό εγγυήσεων.
• Tο Ε.Β.Ε.Π. προτείνει να τροποποιηθεί η σχετική Απόφαση του Υπουργείου, ώστε όχι μόνο να θεωρείται, αλλά να περιγράφεται ως «οικονομική» εγγύηση, και η εμπράγματη ασφάλεια για την εξαγωγική διαδικασία του εφοδιασμού πλοίων.
Ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., κ. Β. Κορκίδης, δήλωσε σχετικά: «…Έπειτα από τόσες τρικυμίες, ώστε το μεγαλύτερο λιμάνι της Χώρας να αποτελέσει «σταυροδρόμι» του διεθνούς εμπορίου, των εξαγωγών και των μεταφορών, δημιουργώντας έτσι, μια ιστορική γεωπολιτική συγκυρία για τον τόπο μας, εξακολουθούν να υπάρχουν εξαγωγικά εμπόδια στον εφοδιασμό πλοίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Ε.Β.Ε.Π. ζητά να ενταχθούν στο πολυνομοσχέδιο στοχευμένες προτάσεις για την απλοποίηση της ισχύουσας Τελωνειακής Νομοθεσίας, καθώς η ριζική αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης, με την πάταξη της γραφειοκρατίας, αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού περιβάλλοντος για την ελληνική επιχειρηματικότητα, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά…».