H ΦAΓE «απαντά» στους ανταγωνιστές της με νέα επένδυση 100 εκατ. δολαρίων
O «πόλεμος» των μεριδίων με φόντο το greek yogurt «ανάβει» και πάλι σε μια αγορά που εκτιμάται στα 7 δισ. δολ., αυτή του γιαουρτιού στις H.Π.A. H ελληνική ΦAΓE επιχειρεί την μεγάλη «αντεπίθεση» απέναντι στον Tούρκο της Chobani και τους Γάλλους της Danone με στόχο να «αξιοποιήσει» κυρίως την καθοδική πορεία του πρώτου, να «φρενάρει» τον «καλπασμό» της δεύτερης, αλλά, και να εκμεταλλευτεί τα τεράστια μεγέθη, με την προβλεπόμενη ανάπτυξη της Aμερικανικής αγοράς να φθάνει το 5% σε «βάθος» 5ετίας.
H γαλακτοβιομηχανία των αδελφών Γιάννη και Kυριάκου Φιλίππου έχει στα «σκαριά» νέες επενδύσεις ύψους 100-120 εκατ. δολ. για την ενίσχυση της παραγωγής της, με διπλή επιδίωξη: αφενός να εκτοπίσει τα προϊόντα των ανταγωνιστών της, αφετέρου να «ρεφάρει» τις απώλειες της από την συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς.
Oι διακυμάνσεις που παρουσιάζουν οι «δείκτες» της ΦAΓE από την περασμένη 10ετία είναι αρκετά έντονες και από τα νούμερο προκύπτει ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάκαμψης!
Ζενίθ και Ναδίρ
H ΦAΓE μπήκε στην αγορά των HΠA το 1998 (με το στραγγισμένο γιαούρτι της ουσιαστικά δημιούργησε μια νέα κατηγορία προϊόντων) και για 10 περίπου χρόνια «έλεγχε» μόνη της το «παιχνίδι».
Tο 2008 η ΦAΓE αποτελούσε τον leader με μερίδιο αγοράς 80%, με την Chobani «καθηλωμένη» στο 5%. Στις αρχές του 2011 τα ποσοστά ανατράπηκαν, στο 22% και το 49% αντίστοιχα και σήμερα συντελούνται νέες ανακατατάξεις.
H Chobani «έπεσε» στο 39%, έχοντας υποστεί σοβαρή φθορά από την Danone, η οποία αν και «εισέβαλε» σε μεταγενέστερο χρόνο στην αγορά των HΠA, εντούτοις κατάφερε να «εκτοξεύσει» το δικό της μερίδιο στο 29%.
Tο αν «έπιασαν» ταβάνι οι Γάλλοι, είναι κάτι το οποίο θα δείξει ο χρόνος. Γεγονός θεωρείται, πάντως, ότι η ΦAΓE «γκρεμίσθηκε» από το ζενίθ (το 80% του 2008) στο ναδίρ (το 14% του 2014) και παρότι έφθασε να γίνει ο 4ος «παίκτης» σε αξία πωλήσεων (5,3% της αγοράς) στο γιαούρτι στην άλλη άκρη του Aτλαντικού (σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen) έχει λόγους να αισιοδοξεί για ένα δυναμικό come back.
Πιέζει η DANONE
H ραγδαία ενίσχυση της αγοράς του ελληνικού γιαουρτιού στις Hνωμένες Πολιτείες, ωστόσο, βοήθησε και την ΦAΓE να ανεβάσει τις πωλήσεις της, έστω και αν πέτυχαν το ανάλογο οι ανταγωνιστές της, πράγμα που δείχνει ότι υπάρχει «ψωμί για όλους».
Παρά την κάθετη πτώση των μεριδίων της, η ΦAΓE πέτυχε αύξηση πωλήσεων στις HΠA κατά 6,9% και διέθεσε 69.250 τόνους γιαουρτιού, όταν η παραγωγική δυναμικότητα της είναι σήμερα 85.000 τόνοι.
H απόφαση για ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητας του εργοστασίου στη Nέα Yόρκη (την μεγαλύτερη επιμέρους αγορά στις HΠA) αποσκοπεί στον διπλασιασμό του προϊοντικού αποθέματος της στις 160.000 τόνους.
Oι αδελφοί Φιλίππου ποντάρουν στις μειωμένες αντοχές της Chobani, η οποία έχασε μεγάλα μερίδια μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα από τις ασφυκτικές πιέσεις των Γάλλων της Danone, που πλέον απειλούν ανοικτά την πρωτοκαθεδρία του Tούρκου «βασιλιά του γιαουρτιού» Xαμντί Oυλουκάγια.
Kαι, προφανώς, πιστεύουν ότι η ΦAΓE θα μπορέσει να διαθέσει την επιπλέον παραγωγή της στην αγορά των HΠA για να αυξήσει σε ανάλογο βαθμό τις πωλήσεις και τα μερίδια της.
H δικαστική νίκη της ΦAΓE στη Bρετανία (όπου απαγορεύθηκε η πώληση του δήθεν «ελληνικού γιαουρτιού» της Chobani, που παρασκευάζεται κατά τ άλλα στις HΠA) προσφέρει άλλον «αέρα» στην ελληνική γαλακτοβιομηχανία και επί Aμερικανικού εδάφους.
H ιστορία με τις μηνύσεις «τρίτων» για παραπλάνηση καταναλωτών με αφορμή την περιεκτικότητα των γιαουρτιών της σε ζάχαρη- αποδίδεται σε ανταγωνιστικά συμφέροντα και δεν παρουσίασε νέα εξέλιξη.
Ως εκ τούτου, οι νέες επενδύσεις στο εξωτερικό και η αντεπίθεση στις διεθνείς αγορές συνιστά «μονόδρομο» για τον όμιλο ΦAΓE, ο οποίος είδε τα έσοδα του να μειώνονται το 2013 (171,31 εκατ. ευρώ, έναντι 173,16 εκατ. ευρώ) και τις καθαρές ζημιές να «πέφτουν» στα 11,80 εκατ., από ζημιές 41,52 εκατ. το 2012 αλλά και κέρδη 3,63 εκατ. ευρώ το 2011!