Μικρή είναι στη χώρα μας, σχετικά με την υπόλοιπη Ευρώπη, η χρήση των διαδικτυακών μεσαζόντων για κρατήσεις σε καταλύματα.
Ειδικότερα, το 24,8% των συνολικών διανυκτερεύσεων σε ξενοδοχεία στην Ευρώπη πραγματοποιείται μέσω των διαδικτυακών μεσαζόντων (online tour agents, global distribution systems).
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής, το ποσοστό αυτό στα ελληνικά καταλύματα πέφτει στο 18,1%, ενώ αντίθετα η ελληνική αγορά εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τους παραδοσιακούς tour operators – τουριστικά γραφεία, με 19,4% των διανυκτερεύσεων σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι στο 9,59%.
Παράλληλα, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή μελέτη ξενοδοχειακών υπηρεσιών 2014 με τίτλο «Η άνοδος των διαδικτυακών μεσαζόντων», που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της HOTREC (Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Επιχειρήσεων Ξενοδοχείων, Εστίασης και Καφέ), τα μισά από τα ξενοδοχεία (46%) στην Ευρώπη δεν γνωρίζουν τις δυνατότητες ένταξης σε μηχανές ταξιδιωτικού meta-search, ενώ ένα στα πέντε ξενοδοχεία τις γνωρίζει μεν, αλλά δεν εντοπίζει επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
Επισημαίνεται ότι μόνο ένα στα δύο ξενοδοχεία χρησιμοποιεί κανάλια κρατήσεων μέσω κινητής τηλεφωνίας.
Η αναλογία των ξενοδοχείων που δεν έχουν στρατηγική διάθεσης των υπηρεσιών τους μέσω κινητού είναι υψηλότερη στα ξενοδοχεία 1-3 αστέρων σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία 4-5 αστέρων.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η διαδικτυακή διάθεση ξενοδοχειακών υπηρεσιών αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή βιομηχανία.
Κατά μέσο όρο εκτιμάται ότι το 2013 πάνω από μία στις πέντε διανυκτερεύσεις πραγματοποιήθηκε από διαδικτυακούς tour operators (OTA), κυρίως μέσω των Priceline (booking.com, Agoda), Expedia (συμπ. των hotels.com, Venere) και HRS (συμπ. των hotel.de, Tiscover), οι οποίοι στο σύνολό τους αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% της εν λόγω αγοράς.
Οι κρατήσεις για διανυκτερεύσεις μέσω απευθείας επικοινωνίας μεταξύ των επισκεπτών και των ξενοδοχείων φτάνουν το 55,9% στην Ευρώπη και το 54,7% στην Ελλάδα.
Επίσης, οι εθνικοί τουριστικοί οργανισμοί διαδραματίζουν πολύ μικρό ρόλο στη διάθεση ξενοδοχειακών υπηρεσιών, με ποσοστό 1,35% επί των διανυκτερεύσεων.
Η ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή αγορά χαρακτηρίζεται από μια σημαντική αναλογία μικρού και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, που ανήκουν κυρίως στην κατηγορία της οικονομικής και μεσαίας τάξης.
Σημειώνεται ότι τα μοντέλα διάθεσης για το συγκεκριμένο είδος ξενοδοχείων διαφέρουν από τη συνολική εικόνα.
Τα αποτελέσματα της μελέτης υποδηλώνουν ότι όσο μικρότερη είναι η ξενοδοχειακή μονάδα τόσο μεγαλύτερο είναι το μερίδιο των διαδικτυακών tour operators: Στα ξενοδοχεία με λιγότερα από 100 δωμάτια οι διαδικτυακοί t.o. καταλαμβάνουν σημαντικά υψηλότερο μερίδιο από το μέσο όρο, ενώ στα μεγαλύτερα ξενοδοχεία με δυναμικότητα άνω των 100 δωματίων καταλαμβάνουν σημαντικά χαμηλότερο μερίδιο από το μέσο όρο.
Οπως ήταν αναμενόμενο στα ξενοδοχεία 1 έως 3 αστέρων το μερίδιο των διαδικτυακών t.o. είναι σημαντικά υψηλότερο συγκριτικά με τα ξενοδοχεία πολυτελείας (4-5 αστέρια).
Λογισμικό κρατήσεων
Τέλος, από τη μελέτη της HOTREC διαφαίνεται ότι στην πλειονότητά τους τα ξενοδοχεία της έρευνας (51%) διαχειρίζονται τις τιμές και τη διαθεσιμότητά τους χειροκίνητα.
Η χρήση channel manager και ξενοδοχειακού λογισμικού είναι φανερά υψηλότερη στα ξενοδοχεία 4-5 αστέρων από ό,τι σε άλλες κατηγορίες ξενοδοχείων.
Επίσης, η παρουσία των ξενοδοχείων με δικό τους website (94%) και η παροχή δωρεάν Wi-Fi στους επισκέπτες (74%) αποτελούν τα πιο δημοφιλή χαρακτηριστικά των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας (ΤΠΕ) που χρησιμοποιούν τα ξενοδοχεία που συμμετείχαν στην έρευνα.
Το 71% των ξενοδοχείων έχουν σελίδα στο Facebook, ενώ το 59% των ξενοδοχείων διαθέτει διαδικτυακό σύστημα κρατήσεων μέσω της δικής του ιστοσελίδας.