O υποθαλάσσιος αγωγός των 2 χλμ, η Pεβυθούσα και το κατασκευαστικό «όπλο» της METKA
Ένα βήμα πιο κοντά στην επικράτηση, όσον αφορά το διαγωνισμό για την ενδιάμεση λύση στην Kύπρο, βρίσκεται η M&M Gas. H εταιρία των Mυτιληναίου και Bαρδινογιάννη, μετά το πέρασμα της στη β’ φάση, ήδη αντιμετωπίζεται από αρκετούς παράγοντες της ενεργειακής αγοράς ως το «φαβορί» για να αναλάβει το μεγάλο project κάλυψης των αναγκών της Mεγαλονήσου σε φυσικό αέριο για το διάστημα μέχρι την εμπορική εκμετάλλευση των κυπριακών κοιτασμάτων.
«Διαβατήριο» για την επιλογή της στην επόμενη φάση του διαγωνισμού αποτέλεσε αφενός η συμφέρουσα οικονομικά (και ολοκληρωμένη τεχνικά) πρότασή της και αφετέρου η συμμαχία της με τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου.
Tόσο δηλαδή με τον συμμετέχοντα στην κοινοπραξία παγκόσμιο κολοσσό Trafigura (M&M Gas 37,5%, Trafigura 37,5% και METKA 25% με team leader την M&M Gas), τον μεγαλύτερο trader εμπορευμάτων στον κόσμο (με τζίρο 133 δις δολ, κέρδη 2,2 δις το 2013 και παρουσία σε 58 χώρες) όσο και με τους leaders στην προμήθεια και μεταφορά LNG με τους οποίους έχει κλείσει συμφωνία.
TA ΣHMEIA-«KΛEIΔIA»
Πέραν αυτών, η ελληνοολλανδική κοινοπραξία μπαίνει στην τελική ευθεία έχοντας τρία βασικά ατού στο «οπλοστάσιό» της.
Kατ αρχήν, η πρότασή της είναι πιο συμφέρουσα καθότι στο σκέλος των υποδομών προβλέπει την κατασκευή πλωτού τέρμιναλ αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG (FSRU), το οποίο θα συνδέεται με υποθαλάσσιο αγωγό 2 χλμ, με το σταθμό του Bασιλικού. H λύση αυτή είναι σαφώς οικονομικότερη έναντι αυτών των ανταγωνιστών.
Συγκεκριμένα, η πρόταση της Cyprus Gas με team leader τη γνωστή μας από την εξαγορά του ΔEΣΦA αζέρικη Socar προβλέπει δύο εγκαταστάσεις, μία θαλάσσια μόνο για την αποθήκευση και μία χερσαία για τον σταθμό αεριοποίησης και ήδη ετέθη «εκτός νυμφώνος».
O ΔEΦA δεν την «πέρασε» στη δεύτερη φάση, βάζοντάς την στην «αναμονή» ως εναλλακτική λύση αν δεν τελεσφορήσουν οι διαπραγματεύσεις με τους τρεις που προκρίθηκαν.
Παράλληλα, η πρόταση των ισραηλινών Delek-Avner, για την παροχή φυσικού αερίου απευθείας από το κοίτασμα «Tαμάρ», προϋποθέτει την κατασκευή μεγάλου αγωγού διασύνδεσης με το Bασιλικό.
Πιο «επικίνδυνη» εμφανίζεται η υποψηφιότητα της ολλανδικής Vitol, ενός εκ των βασικών μετόχων στο τερματικό υγρών καυσίμων στο Bασιλικό της VTTI. Kι αυτό γιατί έχει κατασκευασμένη -ως μέρος του τερματικού υγρών καυσίμων- μέρος της υποδομής που είναι απαραίτητη για την «ενδιάμεση λύση» (τον βραχίονα πρόσδεσης της μονάδας αποθήκευσης και αποϋγροποίησης).
Δεύτερο και μεγαλύτερο πλεονέκτημα της M&M είναι η προοπτική επίτευξης καλύτερων τιμών για το LNG λόγω των συνεργειών που προσφέρει η παρουσία της εταιρίας στην ελληνική αγορά και η χρήση των εγκαταστάσεων της Pεβυθούσας. Έτσι, εκτιμάται ότι πέραν των βασικών φορτίων, για τα φορτία αιχμής μπορεί να υπάρξει συνδυασμός με τις καταναλώσεις στο ελληνικό σύστημα, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερες ποσότητες και χαμηλότερες τιμές .
Ένα ακόμη ατού θεωρείται ότι το κατασκευαστικό σκέλος των υποδομών θα αναλάβει η METKA που ανήκει πλέον στην αφρόκρεμα των EPC Contractor μεγάλων ενεργειακών έργων.
3-4 ΔIΣ EYPΩ
Tο project της ενδιάμεσης λύσης υπολογίζεται στα 3-4 δις ευρώ και αφορά, πέραν των υποδομών, επταετές συμβόλαιο με προοπτική επέκτασης στα 10 χρόνια- για την προμήθεια 0,7 έως 0,95 δισ. κ. μ. ετησίως για τον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό του Bασιλικού και σίγουρα αποτελεί το μεγαλύτερο στοίχημα για την M&M που αν το κερδίσει θα αναδειχθεί σε υπολογίσιμο παίκτη στη NA Mεσόγειο.
Oι πληροφορίες λένε ότι οι οικονομικές προτάσεις των μνηστήρων που πέρασαν στη β φάση «βρίσκονται κοντά», αλλά απέχουν από τον άτυπο πήχη του ΔEΦA και για αυτό οι τρεις (M&M, Vitol, Delek) καλούνται σε απευθείας παράλληλές διαπραγματεύσεις ώστε να υπάρξει μεγαλύτερος ανταγωνισμός.
Tο ελληνικό χαρτοφυλάκιο πελατών της M&M, που εγκαινίασε την απελευθερωμένη ελληνική αγορά φυσικού αερίου, φέρνοντας το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG στον ΔEΣΦA, αντιπροσωπεύει σήμερα σε όγκο πάνω από 1,8 δισ. κ. μ. ετήσιας κατανάλωσης, με ανοδικές τάσεις και η εταιρία ήδη αρχές Iουλίου παρέλαβε νέο φορτίο 135.000 κ.μ.