Ο «ΑΣΤΕΡΑΣ» ΣΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΩΝ FAST FOOD ΜΕ ΤΟΝ ΕΤΗΣΙΟ ΜΙΣΘΟ 700.000 ΔΟΛ., DANIEL SCHWARTZ
Πέρυσι το καλοκαίρι, οι πελάτες ενός εστιατορίου της αλυσίδας fast food Burger King στο Μαϊάμι, έβλεπαν έναν τύπο με σπαστά καστανά μαλλιά και ένα μεγάλο χαμόγελο, να φτιάχνει μπέργκερς, να παίρνει παραγγελίες στο drive through και να τρίβει τις τουαλέτες.
Το όνομά του ήταν Daniel Schwartz. Φτάνοντας σε τέτοιο σημείο επιδεξιότητας, ώστε να φτιάχνει το σήμα κατατεθέν των Burger Kings, το Whopper, σε λιγότερα από 35 δευτερόλεπτα, ο Schwartz τα πήγαινε πολύ καλά με τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Το μόνο παράξενο ήταν πως όπου πήγαινε, υπήρχε ένας άνδρας με μια κάμερα, που τον ακολουθούσε. «Καθάρισα περίπου 15 τουαλέτες τις τελευταίες δύο ημέρες», έλεγε εκείνος, με υπερηφάνεια, σαν να έχει μόλις φτάσει στη γραμμή του τερματισμού στο μαραθώνιο.
Ο Schwartz είχε έναν καλό λόγο να είναι τόσο ενθουσιασμένος. Εκείνο τον Ιούνιο, είχε γίνει διευθύνων σύμβουλος της Burger King, με ετήσιο μισθό 700.000 δολαρίων και ένα πιθανό μπόνους σε μετρητά που ήταν διπλάσιο του ποσού αυτού. Όμως, ο κυριότερος λόγος του ενθουσιασμού του ήταν άλλος: Δεν ήταν παρά μόλις 32 χρόνων, και ήδη, είχε καταφέρει να γίνει ένας πραγματικός αστέρας στη βιομηχανία των fast food.
Όμως, το να κρατά τις τουαλέτες των Burger King καθαρές δεν είναι ούτε η μόνη αλλά ούτε και η πιο δύσκολη πρόκληση που αντιμετωπίζει ο Schwartz. Είναι ο 21ος διευθύνων σύμβουλος που ανέλαβε στην εταιρία από την ίδρυσή της, το 1954. Η αλυσίδα έχει περάσει από έξι διαφορετικούς ιδιοκτήτες στην ιστορία της και για χρόνια, πλήττεται από την έλλειψη ενδιαφέροντος και την ασυνέχεια των στρατηγικών.
Ωστόσο, σε αντίθεση με τους προκατόχους του, ο Schwartz δεν έχει να ανταγωνιστεί μόνο τα άλλα μεγάλα ονόματα του αμερικανικού fast food, όπως οι αλυσίδες McDonald’s και Wendy’s. Πρέπει να κρατήσει τους πελάτες του από το να «παραστρατήσουν» προς τα μοδάτα νέα «στέκια», των Chipotle Mexican Grill και Panera Bread, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν πέρυσι στις ΗΠΑ κατά 17% και 12% αντίστοιχα.
Και όμως, ο Schwartz δεν είχε προηγούμενη εμπειρία στον κλάδο του fast food, πριν πιάσει δουλειά στην Burger King. Μετά τις σπουδές του στο Cornell University, πέρασε σχεδόν μία δεκαετία δουλεύοντας στη Wall Street. Στο νέο του πόστο, επέλεξε να περιτριγυρίζεται από άτομα εξίσου νεαρής ηλικίας με εκείνον. Ο οικονομικός διευθυντής του, Josh Kobza, είναι μόλις 28 ετών. Στις τηλεδιασκέψεις, οι δυο τους έχουν συνήθως στο πλάι τους τον… βετεράνο Alexandre Macedo, έναν 36χρονο που είναι ο πρόεδρος της αμερικανικής μονάδας της εταιρίας, αλλά και τον 29χρονο υπεύθυνο επενδυτικών σχέσεων, Sami Siddiqui. Σε κάθε περίπτωση, ο Schwartz είναι η εξαίρεση, και όχι ο κανόνας στον κόσμο των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τον Matteo Tonello, διευθυντή του οργανισμού ερευνών Conference Board, οι τόσο νέοι διευθύνοντες σύμβουλοι είναι σπάνιοι, πέραν της Silicon Valley και του ευρύτερου τεχνολογικού κλάδου.
Πέρυσι, η μέση ηλικία των νεοδιορισθέντων CEOs στις εταιρίες του S&P 500 ήταν τα 53 χρόνια. Εάν η Burger King έμπαινε στη λίστα του Fortune με τις 1.000 μεγαλύτερες εταιρίες του κόσμου, ο Schwartz θα ήταν ο δεύτερος νεότερος CEO, μετά τον Mark Zuckerberg της Facebook.