Θα δώσει πρόσθετες εγγυήσεις 300 εκατ. ευρώ για ανοίξει η κάνουλα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
O οδικός άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, είναι ο μοναδικός από τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που έχει κατασκευαστεί, από την κοινοπραξία Μωρέας, κατά 92%. Παρόλα αυτά όμως, δεν μπορεί να ολοκληρωθεί, αφού πληρώνει κι αυτός το τίμημα της οικονομικής κρίσης, που προκαλεί τη μειωμένη διέλευση από τα διόδια.
Εξαιτίας της χαμηλής κυκλοφορίας, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που χρηματοδοτεί το έργο, έκλεισε την κάνουλα, ζητώντας πρόσθετες εγγυήσεις, με αποτέλεσμα το έργο να «παγώσει».
Σε κάθε περίπτωση όμως, όπως έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν, το Δημόσιο αποτελεί το… φύλακα – άγγελο των κατασκευαστών, ετοιμάζοντας ένα «δώρο» προς την κοινοπραξία Μωρέας στην οποία μετέχουν η Ελλάκτωρ του ομίλου Μπόμπολα, η J&P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου και η Intracom Holdings του Σωκράτη Κόκκαλη.
Το «δώρο» συνίσταται στην καταβολή από το Δημόσιο πρόσθετων εγγυήσεων 300 εκατ. ευρώ, ώστε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να ανοίξει πάλι την κάνουλα της χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα. Για την οποία ολοκλήρωση απομένουν η περιφερειακή Καλαμάτας και 6 από τα 50 χιλιόμετρα του τμήματος Λεύκτρα – Σπάρτη.
Το «δώρο» αυτό είναι το δεύτερο που απολαμβάνει ο Μωρέας μέσα σε δύο μήνες. Πριν από πολλούς μήνες η κοινοπραξία είχε προσφύγει στα δικαστήρια, ζητώντας αποζημίωση 9,5 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο, για «διαφυγόντα έσοδα», λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και στα αρχαιολογικά, καθώς και στην έναρξη λειτουργίας σταθμών διοδίων.
Η απόφαση καθυστερούσε, με τον συνήθη ρυθμό χελώνας που λειτουργεί το Δημόσιο και η Δικαιοσύνη και τον προηγούμενο μήνα αποφασίστηκε να επιβαρυνθεί το Δημόσιο με 700.000… τόκους υπερημερίας, λόγω της μη έγκαιρης απόφασης του δικαστηρίου, σαν να επρόκειτο για προθεσμιακή κατάθεση στη τράπεζα. Ο τοκισμός μπορεί να μην ήταν απαίτηση των κατασκευαστών, μπήκαν όμως ως πρόσθετα έσοδα στο ταμείο της κοινοπραξίας.
Η προσφορά των πρόσθετων εγγυήσεων 300 εκατ. ευρώ για να πει το «ναι» η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, θα υλοποιηθεί, με την οριστικοποίηση της αναμορφωμένης σύμβασης παραχώρησης για τον οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, που θα κατατεθεί στη Βουλή το φθινόπωρο. Η σύμβαση παραχώρησης του 2007, προέβλεπε πως οι δυνητικές εγγυήσεις που θα καλούνταν να καταβάλλει το κράτος στην περίπτωση μειωμένης κυκλοφορίας, αγγίζουν τα 200 εκατ. ευρώ. Επειδή όμως, με βάση την αρχική σύμβαση, τα έσοδα από τα διόδια θα έφταναν τα 45 εκατ. ευρώ, όμως λόγω της χαμηλής κυκλοφορίας υποχώρησαν σε περίπου 22 εκατ. ευρώ ετησίως, η σύμβαση αναμορφώθηκε και προβλέπει πρόσθετες εγγυήσεις από το Δημόσιο 300 εκατ. ευρώ.
Το «δώρο» βέβαια προς τον Μωρέα, θα πρέπει να εγκριθεί πρώτα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση, όπως συνέβη και με τις άλλες συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες δεν «κόλλησαν» πουθενά.
Το ύψος των πρόσθετων εγγυήσεων που θα καταβάλλει το Δημόσιο, γίνεται για να πειστεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα να ξεκινήσει πάλι την χρηματοδότηση του έργου. Θα εξαρτηθεί πάντως και από το πώς θα εξελιχθεί η κυκλοφορία στα επόμενα πέντε χρόνια.
Το Δημόσιο προσφέρει τα «δώρα» προς τον Μωρέα για να… καλύψει την δική του ανικανότητα να προχωρήσει στο χρονοδιάγραμμα της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου. Με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα, ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, συνολικού μήκους 205 χλμ. και έπρεπε να παραδοθεί το 2012, αλλά εξαιτίας λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων και των απαλλοτριώσεων, στις οποίες δεν προχωρούσε το δημόσιο, δόθηκε παράταση, όπως θα δοθεί και τώρα νέα παράταση.