Ο τζίρος κατρακύλησε από τα 300 εκατ. ευρώ το 2008 στα μόλις 50 εκατ. ευρώ το 2014
Εκτός αγοράς Sanyo και Sharp
Η οικονομική κρίση και η κατάρρευση της οικοδομικής δραστηριότητας, έχουν «παγώσει» την αγορά των κλιματιστικών στην Ελλάδα, που μέσα στο 2014, σημειώνει πτώση μέχρι και 50% περίπου σε γενικά πλαίσια, επιδεινώνοντας την κερδοφορία των επιχειρήσεων του κλάδου.
Παρά το γεγονός ότι η εμφάνιση του πρώτου καύσωνα, άφηνε ελπίδες ότι θα αυξηθούν φέτος οι πωλήσεις, συνέβη το αντίθετο, καθώς τα νοικοκυριά, που καταδυναστεύονται από την μείωση των εισοδημάτων τους, καταφεύγουν στη φθηνή λύση της αγοράς ενός ανεμιστήρα, που κοστίζει τουλάχιστον 250 ευρώ κάτω από την τιμή ενός αιρ κοντίσιον, χαμηλής τιμής μάλιστα.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικό στοιχείο της κατάρρευσης της αγοράς των κλιματιστικών, είναι ότι ενώ το 2008 ο τζίρος ανερχόταν στα 300 εκατ. ευρώ, μέσα σε έξι χρόνια καθοδικής πορείας, έφθασε σήμερα μόλις στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ οδήγησε σε έξοδο από την αγορά, δύο από τα ισχυρότερα brands, που μεσουρανούσαν το 2008 και το 2009, την Sanyo και την Sharp. Παράλληλα, σημαντική πτώση, μέσα στην τελευταία εξαετία, σημείωσαν η Toshiba που αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα η ΑΗΙ Carrier NA Ευρώπης Κλιματισμού Α.Ε. και η Panasonic που αντιπροσωπεύει η Άλφα Γκρίσιν.
Η κατακόρυφη πτώση στην αγορά των κλιματιστικών, αποτυπώνεται από τη μείωση των πωλήσεων την τελευταία εξαετία, σύμφωνα με τα στοιχεία των επαγγελματιών του κλάδου. Leader της αγοράς των κλιματιστικών είναι η FG Europe του Γιώργου Φειδάκη, με μερίδιο 30% περίπου, που διαθέτει στην αγορά τα κλιματιστικά Fujitsu, Fujitsu General, Fuji, Dynamic, Inclim, Miyoto.
Ακολουθεί με μεγάλη διαφορά στο μερίδιο αγοράς, που ανέρχεται στο 6% η Mitsubishi, η οποία προμηθεύει τις μεγάλες αλυσίδες και αντιπροσωπείες ηλεκτρικών ειδών. Την τριάδα της κορυφής στην αγορά των κλιματιστικών, με μερίδιο 5,5%, συμπληρώνει η Daikin Συστήματα Κλιματισμού Ελλάς Α.Ε. που διαθέτει τα κλιματιστικά Daikin.
Σημαντική άνοδο, αποσπώντας μερίδιο 5% περίπου είχε την τελευταία διετία η Fourlis Trade AEBE που διαθέτει τα κλιματιστικά General Electric, ενώ στο 5% υπολογίζεται και το μερίδιο της ΑΗΙ Carrier NA Ευρώπης Κλιματισμού Α.Ε. που διαθέτει στην αγορά τα κλιματιστικά Toshiba και Carrier, ενώ μερίδιο 4,5% κατέχει η Άλφα Γκρίσιν, αντιπρόσωπος των κλιματιστικών Panasonic.
Σημαντικό μερίδιο στην αγορά, που κυμαίνεται στο 10%, διαθέτει και η Γ.Ε. Δημητρίου ΑΕΕ, η οποία εισάγει στην Ελλάδα τα κλιματιστικά Toyotomi, Kerosun, Klima, Fujimi, Daitchi, Dorato, Carrier.
«Αγκάθι» για τον κλάδο, αποτελούν οι Κορεάτες, οι οποίοι εισάγουν και διαθέτουν στην αγορά τα κλιματιστικά Samsung και LG. Κι αυτό, γιατί, εισάγουν τα κλιματιστικά σε χαμηλές τιμές, τα πουλούν στην ελληνική αγορά, κρατώντας ένα μέρος των εσόδων και το σύνολο σχεδόν των κερδών το στέλνουν στη χώρα τους, χωρίς να επενδύουν ούτε ένα ευρώ στην Ελλάδα, έστω και για service, ενώ προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό με τους εγχώριους επιχειρηματίες του κλάδου, που αντιμετωπίζουν μεγάλα λειτουργικά έξοδα στους ομίλους τους.
Σώζουν οι πωλήσεις εκτός συνόρων
Η πτώση των πωλήσεων κλιματιστικών στην Ελλάδα δεν είναι εύκολα αντιμετωπίσιμη. «Αν δεν υπάρξει αλλαγή κλίματος και ανάκαμψη στην οικοδομή και δεν υπάρξει ανάκαμψη, τότε θα ζήσουμε για αρκετό καιρό την εποχή του ’70 με τους ανεμιστήρες» λέει στη “Deal news” ο πρόεδρος της FG Europe, Γιώργος Φειδάκης. «Η κρίση προφανώς είναι η βασική αιτία της μείωσης των πωλήσεων των κλιματιστικών, αλλά η κατάρρευση της οικοδομικής δραστηριότητας αποτελεί καίριο χτύπημα, αφού η πτώση των πωλήσεων ακόμα και από τις μεγάλες αλυσίδες, που κάνουν υπερπροσφορές φτάνει μέχρι και 50%. Την μείωση της ζήτησης στην Ελλάδα, εμείς την αντιμετωπίζουμε με τις πωλήσεις που κάνουμε σε 17 χώρες, και αυτές είναι που μας διατηρούν σε κερδοφορία. Όποιος δεν έχει έσοδα από άλλες χώρες στον τομέα των κλιματιστικών, δύσκολα θα τα βγάλει πέρα».
Παρόμοιες είναι και οι απόψεις του Αλ. Φουρλή, της Fourlis Trade ABEE με τα κλιματιστικά General Electric. «Η κρίση έχει πλήξει όλες τις εταιρίες. Ο δικός μας όμιλος αντιμετωπίζει πτώση των πωλήσεων στα κλιματιστικά κατά 30% περίπου. Ακόμα και τον Ιούλιο, τον μήνα που διανύουμε και έχει μεγάλη ζέστη, δεν υπάρχει ζήτηση. Για να ανακάμψει η αγορά, εκτός από την αύξηση του εισοδήματος των νοικοκυριών, πρέπει να υπάρξει ανάκαμψη στην οικοδομική δραστηριότητα. Διαφορετικά, εκτιμώ ότι η αγορά θα κινηθεί στα ίδια πλαίσια όλο το 2014».
Τα 309.000 ΤΕΜΑΧΙΑ ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΣΕ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΣΕ 185.000
Η «ανάσα» του 2012 δεν κράτησε για πολύ…
Όπως φαίνεται από την πορεία των πωλήσεων, το 2012 αποτέλεσε ένα απρόσμενο και ευχάριστο διάλειμμα της καθοδικής πορείας, καθώς οι συνολικές πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση κατά 6% φτάνοντας τις 309.000 τεμάχια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου, η αύξηση αυτή προήλθε από το γεγονός ότι οι Έλληνες δεν είχαν την δυνατότητα να πληρώσουν το πετρέλαιο θέρμανσης, λόγω της δραματικής φορολογίας και κατέφυγαν στην αγορά κλιματιστικών για να ζεσταθούν.
Είναι δε χαρακτηριστικό, ότι το φαινόμενο αυτό της ανόδου των πωλήσεων ήταν το μοναδικό σε όλο τον κόσμο, αφού σύμφωνα με τους αναλυτές, η παγκόσμια ζήτηση κλιματιστικών το 2012 μειώθηκε κατά 7,5%.
Το διάλειμμα αυτό όμως, δεν κράτησε για πολύ, αφού το 2013 οι πωλήσεις μειώθηκαν στα 185.000 τεμάχια, εξαιτίας των ήπιων καιρικών συνθηκών που επικράτησαν, τόσο το καλοκαίρι όσο και τον χειμώνα.