Για θαλάσσια ρύπανση τιμωρήθηκε η ναυτιλιακή του Έλληνα εφοπλιστή
«Το πλοίο Capitola αποκαλύφθηκε ότι, μέσω ενός μυστικού αγωγού, έριχνε λύματα με πετρελαιοειδή, απευθείας στον ωκεανό»
Σε «σκόπελο» 2,4 εκατ. δολαρίων έπεσε η Cardiff Marine του Γιώργου Οικονόμου. Τόσο είναι το πρόστιμο που επέβαλε αμερικανικό δικαστήριο στον μη εισηγμένο ναυτιλιακό βραχίονα του Έλληνα εφοπλιστή, ο οποίος βρέθηκε από τον περασμένο Μάιο στο στόχαστρο δικαστικών ερευνών και κατηγορείται για συμμετοχή πλοίου του σε θαλάσσια ρύπανση, όπως αποκάλυψε η ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds.
Της Εύης Κατσώλη
Μια ποινή που επήλθε και μετά την παραδοχή της ίδιας της ναυτιλιακής για την ενοχή της.
Ο εφοπλιστής, που θεωρείται grand maitre στα deals από την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα και που από το 2006, οπότε και έκανε θριαμβευτική είσοδο με την Dryships στη Wall Street τα αμερικανικά ΜΜΕ τον έχουν αποθεώσει, μετά και την τελευταία δικαστική «φουρτούνα» που αντιμετωπίζει, φαίνεται πως χάνει σημαντικό μέρος της υποστήριξης των Αμερικανών αναλυτών.
Από εκεί, που οι περισσότεροι έκαναν λόγο – και είναι πραγματικότητα – για έναν από τους ισχυρότερους Έλληνες εκπροσώπους της παγκόσμιας ναυτιλίας, που ελέγχει έναν στόλο περίπου 100 πλοίων και δραστηριοποιείται σε όλους τους τομείς της ποντοπόρου ναυτιλίας (φορτηγά πλοία – τάνκερ – κοντέινερ και υπεράκτιες εξορύξεις πετρελαίου), το τελευταίο διάστημα ασχολούνται πότε με τις περιπέτειές του στο ταμπλό της Wall Street και πότε με τις δικαστικές τρικυμίες της Cardiff.
Οι κατηγορίες
Η Cardiff, η οποία έχει έδρα τη Λιβερία και διαθέτει γραφεία στον Παράδεισο Αμαρουσίου, παραδέχτηκε, σύμφωνα πάντα με την TradeWinds, πως παραποίησε τα αρχεία του φορτηγού πλοίου Capitola, ναυπήγησης 2001 και χωρητικότητας 74.800 τόνων, αναφορικά με τον καθαρισμό των δεξαμενών του, κάνοντας στην ουσία ψευδείς δηλώσεις στην αμερικανική ακτοφυλακή.
Με αυτόν τον τρόπο, απέφευγε για μεγάλο χρονικό διάστημα να… αποκαλυφθεί το γεγονός ότι ποσότητες λυμάτων, που περιείχαν πετρελαιοειδή κατέληγαν στον ωκεανό.
Ίσως η δράση της, να παρέμενε για καιρό ακόμη κρυφή, αν δεν βρισκόταν ένας κληρικός να μιλήσει για τις «περίεργες δουλειές» στο πλοίο. Ο ιερέας, ο οποίος επέβαινε στο Capitola στα πλαίσια μιας ποιμαντορικής αποστολής έγινε «εξομολογητής» ενός μέλους του πληρώματος, το οποίο του ανέφερε πως η αποβολή των λυμάτων δεν γινόταν με βάση τις τεχνικές προδιαγραφές και την απαραίτητη επεξεργασία, αλλά κατέληγαν απευθείας στη θάλασσα. Του αποκάλυψε μάλιστα πως στο μηχανοστάσιο υπήρχε ένας «μαγικός αγωγός», ο οποίος οδηγούσε τα απόβλητα του πετρελαίου σε μια βαλβίδα, που μόλις άνοιγε, εκείνα εκχύνονταν στα νερά του ωκεανού.
Οι ίδιες πληροφορίες θέλουν το μέλος του πληρώματος να δίνει μαγνητοσκοπημένα αποσπάσματα της απόρριψης των λυμάτων στον κληρικό σε μνήμη τύπου flash και να του ζητά να τα δώσει στο λιμενικό των ΗΠΑ.
Οι έρευνες ξεκίνησαν αμέσως, επιβεβαιώνοντας τους ισχυρισμούς του κληρικού, ενώ καταθέσεις του πληρώματος έδειξαν πως η ίδια διαδικασία δεν ήταν η πρώτη φορά που συνέβαινε, αλλά είχε πραγματοποιηθεί κατ’ επανάληψη.
«H Cardiff Marine παραβίασε κατάφωρα το νόμο προκαλώντας θαλάσσια ρύπανση, ενώ επιπλέον είπε και ψέματα στην αμερικανική ακτοφυλακή» δήλωσε ο εισαγγελέας της περιφέρειας του Maryland, Rod J. Rosenstein.
Εκτός από το «τσουχτερό» πρόστιμο των 2,4 εκατ. δολ. πάντως, ο Γιώργος Οικονόμου καταδικάστηκε επίσης και σε τριετή δικαστική επιτήρηση, ως προς την περιβαλλοντική πολιτική που θα ακολουθήσουν οι δύο εταιρείες του, Cardiff και Dryships, από εδώ και στο εξής, ενώ οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται και από τρίτο ανεξάρτητο μέρος. Η επιτήρηση αποφασίστηκε και για τη συνεχή θαλάσσια ρύπανση που αποδείχθηκε, αλλά και γιατί η εταιρεία είπε ψέματα, που σημαίνει ότι μπορεί να το επαναλάβει. Όσο για το μέλος του πληρώματος, που έδινε μαγνητοσκοπημένα τα αποσπάσματα της ρίψης των λυμάτων, δεν ανήκει πια στην εταιρεία, αφού είχε φροντίσει να αποχωρήσει.
Ο γενικός διευθυντής της Cardiff, κ. Κουκουλάς υποστήριξε πως «η ναυτιλιακή είναι διατεθειμένη να διευκολύνει τις έρευνες και να συμμορφωθεί με τους κανόνες της περιβαλλοντικής πολιτικής, οι οποίοι είναι κατανοητοί», ενώ συνέχισε λέγοντας πως «θα γίνουν όλες οι αναγκαίες αλλαγές, που και καλύτερης ποιότητας υπηρεσίες θα προσφέρουν στους πελάτες μας και θα συμβάλλουν ταυτόχρονα στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος».
Ο εισαγγελέας, ωστόσο, στην τελική ετυμηγορία του δεν παρέλειψε να τονίσει πως η περίπτωση της ναυτιλιακής εταιρείας του Γιώργου Οικονόμου πρέπει να γίνει παράδειγμα προς αποφυγή ως προς τη ρίψη λυμάτων στις θάλασσες, καθώς οι έλεγχοι θα εντατικοποιηθούν και στα πλοία άλλων εταιρειών, ενώ όσοι πλοιοκτήτες θα «πιάνονται στα δίχτυα» των αρχών για μόλυνση των νερών, θα διώκονται ποινικά και θα τους επιβάλλονται αυστηρές ποινές.
Το «μυστήριο» με τα τάνκερ
Δεν είναι η πρώτη φορά, μέσα σε ένα μήνα, που η Cardiff απασχολεί την εφοπλιστική και επενδυτική κοινότητα των ΗΠΑ. Τον Γενάρη, ο Γιώργος Οικονόμου αποφάσισε να εισέλθει στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, υπογράφοντας συμφωνία για την απόκτηση 12 νεότευκτων τάνκερ, έναντι 770 εκατ. δολαρίων, για λογαριασμό της Dryships. Μια κίνηση που, όχι μόνο δεν έπεισε τους χρηματιστηριακούς οίκους, όπως την Morgan Stanley, η οποία υποβάθμισε τη μετοχή της, αλλά και προκάλεσε σκεπτικισμό και στους επενδυτές.
Η Morgan Stanley μίλησε για σύγκρουση συμφερόντων ανάμεσα στην εισηγμένη Dryships και την ιδιωτική εταιρεία Cardiff Marine. Επεσήμανε πως τα τάνκερ που απέκτησε η πρώτη μοιάζουν με αυτά που η δεύτερη έχει υπό παραγγελία στα ναυπηγεία της Samsung. Με απλά λόγια, υπήρχαν υποψίες πως η εισηγμένη πληρώνει ακριβά πλοία, που ανήκουν στον πρόεδρό της.
Βέβαια, ο οικονομικός διευθυντής της Dryships, Ziad Nakhleh έχει αρνηθεί ότι τα πλοία ανήκουν στην Cardiff, αλλά τα ερωτήματα αιωρούνται, σχετικά με τους ισχυρισμούς του αμερικανικού χρηματιστηριακού οίκου. Και αυτό είναι κάτι που κόστισε και στη μετοχή της Dryships, αλλά και στη γενικότερη περιπέτεια της εταιρείας, η οποία κλόνισε μεγάλη μερίδα των επενδυτών.