Με απόφασή του υφυπουργού Ανάπτυξης Νότη Μηταράκη εγκρίθηκε η υπαγωγή της επένδυσης Mamidoil Jetoil, που αφορά στην ίδρυση εγκατάστασης αποθήκευσης και διακίνησης υγρών καυσίμων στη περιοχή Πλατάνι, Σούδας του δήμου Χανίων, στην κατηγορία της Γενικής Επιχειρηματικότητας των Γενικών Επενδυτικών Σχεδίων.
Το συγκεκριμένο project είχε μπλοκάρει επί οκτώ και πλέον χρόνια λόγω της δαιδαλώδους γραφειοκρατίας αλλά και των έντονων αντιδράσεων της τοπικής κοινωνίας.
Το συνολικό επιλέξιμο και ενισχυόμενο κόστος της επένδυσης είναι 14.118.150,40 ευρώ ενώ η συνολική ενίσχυση ανέρχεται σε 4.235.445,12 ευρώ, ήτοι ποσοστό 30% του ενισχυόμενου κόστους και χορηγείται με τη μορφή της επιχορήγησης.
Ο αριθμός των νέων θέσεων εξαρτημένης εργασίας που θα δημιουργηθούν από την υλοποίηση της επένδυσης μετά το δεύτερο έτος λειτουργίας από την ολοκλήρωσή της, ανέρχονται σε 18.
Για την ιστορία θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η συγκεκριμένη επένδυση είχε απασχολήσει και το γραφείο του πρωθυπουργού, όταν εν έτη 2010 ο επιχειρηματίας Κυριάκος Μαμιδάκης σε επιστολή που είχε αποστείλει στον κ. Παπανδρέου έκανε λόγο για «σκόπιμη καθυστέρηση της επένδυσης στη Σούδα Χανίων».
Παράλληλα σημείωνε ότι «η Κρήτη έχει άμεση ανάγκη από αποθηκευτικούς χώρους καθώς οι υπάρχοντες εξυπηρετούν ανάγκες μόνο 15 ημερών. Αυτό έχει ως επακόλουθο τη δραστηριοποίηση στην Κρήτη περιορισμένου αριθμού εταιρειών εμπορίας, με αποτέλεσμα να υπάρχει στρέβλωση του ανταγωνισμού».
Εκτός από την Mamidoil Jetoil, ενδιαφέρον να δημιουργήσουν σταθμό αποθήκευσης πετρελαιοειδών στην Κρήτη έχουν εκδηλώσει εκ νέου και οι Ολλανδοί της Vopak.
Τα σχέδια των Ολλανδών
Για τον λόγο αυτό η θυγατρική της Ολλανδικής Royal Vopak, η “Τερματικός Σταθμός Κρήτης”, υπέβαλε σχετικό αίτημα στο Enterprise Greece για την ένταξη της επένδυσής της στο fast track.
Η επένδυση αφορά στη δημιουργία τερματικού σταθμού αποθήκευσης πετρελαιοειδών στη Νότια Κρήτη, το ύψος της οποίας με βάση παλαιότερες εκτιμήσεις υπολογίζεται μεταξύ των 300-500 εκατ. ευρώ. Επίσης, με βάση όσα είχαν γνωστοποιηθεί δυόμισι χρόνια πριν, στο έργο στη φάση της κατασκευής θα απασχοληθούν περίπου 1.500 άτομα ενώ οι μόνιμες θέσεις εργασίας υπολογίζονταν σε περίπου 200.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η Κρήτη ήταν η μία από τις τέσσερις περιοχές που είχε επιλέξει η Ολλανδική εταιρεία, που είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες logistics στον κόσμο, για να κάνει τον τερματικό σταθμό της. Οι άλλες περιοχές ήταν η Κύπρος, η Αίγυπτος και η Τουρκία.
Σε ότι αφορά στην επένδυση στην Κρήτη, αν και εφόσον υλοποιηθεί, η εταιρεία θα καλύπτει τις ανάγκες των εταιρειών για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, θα εξυπηρετούνται οι διελεύσεις από τα στενά του Σουέζ, η πρόσβαση στη Μαύρη Θάλασσα αλλά και ότι εισάγεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό στην περιοχή.
Βέβαια για να γίνει αυτό θα πρέπει η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων να συνεδριάσει και να εγκρίνει την ένταξη της συγκεκριμένης επένδυσης στο νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις (fast track).