Οι πολυεθνικοί κολοσσοί που ελέγχουν το 70% διεθνώς κάνουν τζίρο 1,3 δισ. στην Ελλάδα
Οκτώ πολυεθνικοί κολοσσοί είναι οι απόλυτοι κυρίαρχοι στην παγκόσμια αγορά τροφίμων. Η Nestle, η Pepsi, η Coca Cola, η Unilever, η Mondelez, η Mars, η Danone, η General Mills συγκεντρώνουν στα χέρια τους δεκάδες δημοφιλών brand names προϊόντων που προτιμούν οι καταναλωτές σε όλον τον κόσμο, διαμορφώνοντας το δικό τους status quo στο καταναλωτικό γίγνεσθαι και παράγοντας ημερησίως έσοδα άνω του 1,1 δισ. δολ.
Μια «χούφτα» στην ουσία εταιρίες ελέγχουν σχεδόν το 70% της αγοράς τροφίμων και ποτών σε διεθνές επίπεδο. Αυτές οι «Big 8» μέσω των θυγατρικών τους είναι εκείνες που έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και στην Ελλάδα. Μια χώρα που παρά το μικρότερο μέγεθός της συγκριτικά με άλλες, τους «έφερε» το 2013 συνολικές πωλήσεις κοντά στο 1,3 δις ευρώ με την Ελαΐς- Unilever να κόβει πρώτη… το νήμα με κύκλο εργασιών 451,33 εκατ. ευρώ και να ακολουθεί η Nestle με 407,47 εκατ. ευρώ.
Οι πολυεθνικές δυνάμεις στην Ελλάδα ενισχύουν την θέση τους στην αγορά και παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με το σύνολο της επιχειρηματικής δραστηριότητας παρά την ύφεση. Είναι χαρακτηριστικό πως συνολικά 128 πολυεθνικές εταιρίες, σύμφωνα με την ICAP, αύξησαν πέρυσι τον τζίρο τους στα 14,9 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη τους εκτινάχθηκαν στα 141,8 εκατ. ευρώ από 28,9 εκατ. ευρώ το 2012.
Έχοντας τις «γερές πλάτες» των μητρικών ομίλων που τις τροφοδοτούν με σημαντική ρευστότητα αλλά και με την τακτική πολλών εξ αυτών να βγάζουν… κέρδη εκτός Ελλάδος για να φορολογούνται λιγότερο, όχι μόνο αντέχουν στον ανταγωνισμό και στην κρίση, αλλά γιγαντώνονται κιόλας.
Η “Deal” επιχειρεί μια ακτινογραφία στο «χρυσό κλαμπ» των 8 μεγαλύτερων ομίλων που ελέγχουν και την ελληνική αγορά τροφίμων και ποτών. Η μεγαλύτερη από άποψη τζίρου, όπως προείπαμε είναι η Ελαΐς- Unilever για το 2013. Με κέρδη 1,27 εκατ. ευρώ, κατά την διάρκεια της κρίσης, μετέφερε 110 κωδικούς στην Ελλάδα, ενώ τα τελευταία έξι χρόνια έχει επενδύσει 250 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των παραγωγικών της εγκαταστάσεων σε Ελλάδα – Κύπρο.
Προκειμένου να σταθεί στην δύσκολη συγκυρία ανταγωνιστικά έχει μειώσει τις τιμές μεσοσταθμικά 11%, ενώ το 70% των προϊόντων τροφίμων παράγεται στην χώρα μας που την θεωρεί κόμβο των δραστηριοτήτων της.
Με τζίρο 407 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 22,42 εκ. ευρώ έκλεισε το 2013 η θυγατρική της κορυφαίας εταιρίας τροφίμων στον κόσμο, Nestle. Με δραστηριότητα από τον 19ο αιώνα στην ελληνική αγορά και με 4 παραγωγικές μονάδες, ναι μεν είδε τα μεγέθη της να μειώνονται ελαφρώς, όμως, προσπαθεί με νέα προϊόντα να προσελκύσει τους καταναλωτές. Στην αγορά λέγεται πως οι πιέσεις στα μεγέθη της ήταν ένας από τους λόγους που την οδήγησε και στη μείωση των τιμών σε αρκετούς κωδικούς.
Την δική της ισχυρή θέση στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην αγορά του καφέ έχει η αμερικανική Mondelez. Η θυγατρική με ηχηρά brands στο χαρτοφυλάκιό της, όπως ο καφές Bravo και η Dowe Egberts αλλά και τα spreads σοκολάτας, διατηρεί υψηλό μερίδιο (40%), ενώ ο κύκλος εργασιών πέρυσι έφτασε στα 215,37 εκατ. ευρώ.
Το επενδυτικό της πρόγραμμα (8 εκ. την τελευταία 4ετία) αφορά κυρίως στο εργοστάσιο Παυλίδης. Μία ακόμη ισχυρή στον κλάδο της σοκολάτας στην ελληνική αγορά είναι και η Mars, η οποία το 2013 παρουσίασε πωλήσεις 37,91 εκατ. ευρώ και κέρδη 2,33 εκατ. ευρώ. Τις τελευταίες ημέρες βέβαια, η εικόνα της πλήττεται από την ανάκληση προϊόντων σοκολατούχου γάλακτος, καθώς ενδέχεται να υπάρχει σε παρτίδες παρουσία βακτηριδίων Bacillus. Μια εξέλιξη που εγείρει και πάλι συζητήσεις για την ποιότητα πολλών προϊόντων που φτάνουν στο τραπέζι μας.
Μπορεί η Danone να έχει γράψει τα τελευταία χρόνια την δική της ιστορία στην ελληνική αγορά των γαλακτοκομικών και να σημειώνει πωλήσεις 18,6 εκατ. ευρώ και να «βλέπει» άνοδο 7% μετά και τη μείωση των τιμών στο Activia και το λανσάρισμα του Danone Disney, όμως, η γαλλική θυγατρική βρίσκεται στην 4η θέση της αγοράς γιαουρτιού με μερίδιο 8%.
Πριν από λίγο καιρό οι Γάλλοι φέρονταν να εξετάζουν την δημιουργία παραγωγικής μονάδας στην χώρα μας, όμως φαίνεται πως υπήρξε αλλαγή πλάνων.
Μάλιστα, η διοίκηση από του χρόνου θα ασκείται από τη Ρουμανία. Μία ακόμη εταιρία που κυριαρχεί στην ελληνική αγορά είναι και η General Mills με τα brands της Pilsbury και τα παγωτά Haagen Dasz. Η πολυεθνική είδε τις πωλήσεις της να φτάνουν τα 37,76 εκατ. ευρώ και τα κέρδη της στα 2 εκατ. ευρώ. Στις αρχές του χρόνου δε, πήρε το πράσινο φως από το ΥΠΑΝ για ένταξη του επενδυτικού της σχεδίου, ύψους 2,8 εκατ. ευρώ στον αναπτυξιακό νόμο, με σκοπό την διαφοροποίηση παραγωγής υφιστάμενης μονάδας στα Οινόφυτα.
Κυρίαρχοι στα αναψυκτικά παγκοσμίως οι Coca Cola και Pepsi, αλλά… μετρούν απώλειες εντός συνόρων
Coca Cola και Pepsi. Δύο αμερικανικοί «γίγαντες» που ελέγχουν πάνω από το 40% της διεθνούς αγοράς αναψυκτικών. Στην Ελλάδα όμως, το τελευταίο διάστημα υπό το βάρος της κρίσης και του ανταγωνισμού, τα μερίδια αγοράς συρρικνώνονται, αν και οι πωλήσεις τους παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, φτάνοντας τα 70 εκατ. ευρώ για την Pepsi και πάνω από 150 εκατ. για την Coca Cola.
Ωστόσο, τα μερίδιά τους έχουν υποχωρήσει. Από το 76% που είχε η Coca Cola 3 Ε, πλέον ανέρχεται στο 73,4% και από το 8,1% στο 6,8% για την Pepsico, η οποία μάλιστα έχει εκτοπιστεί από την δεύτερη θέση από την ελληνική εταιρία Λουξ των αδελφών Μαραλφέκα.
Κύκλοι της Αγοράς υποστηρίζουν πως οι πιέσεις στα οικονομικά μεγέθη των δύο πολυεθνικών που δραστηριοποιούνται και στα chips και στο εμφιαλωμένο νερό, οφείλονται και στην πολιτική των περικοπών, που περιλαμβάνει και κλείσιμο μονάδων τους. Κάτι που δεν είδαν με καλό μάτι όχι μόνο οι εργαζόμενοι, αλλά και οι καταναλωτές. Οφείλονται επίσης και στην αύξηση της ζήτησης για προϊόντα που παράγονται από ελληνικές εταιρίες.