Ακριβώς 55 χρόνια μετά το λανσάρισμά του, το μοντέλο του Ισιγόνη παραμένει «φρέσκο»
Στις 26 Αυγούστου 1959, η British Motors Company (BMC) παρουσιάζει ένα πρωτοποριακό μοντέλο που έχει σχεδιάσει ένας Έλληνας:
Ο (μετέπειτα Σερ) Άλεκ Ισιγόνις. Πρόκειται για το Mini που έκλεισε τα 55 του χρόνια και συνεχίζει να «βασιλεύει», έστω και σε μια άλλη, σύγχρονη μορφή.
Λίγοι ωστόσο ξέρουν ότι το θρυλικό μοντέλο, το οποίο πούλησε 5.505.874 αντίτυπα στα 41 (!) χρόνια παραγωγής του, γεννήθηκε από ένα… καπρίτσιο. Γιατί ο Ισιγόνης, πρόσφυγας από τη Μικρά Ασία, δύο χρόνια μετά την εγκατάστασή του στην Αγγλία, κατάφερε να αγοράσει το πρώτο του αυτοκίνητο, ένα “Singer” με αμάξωμα Weymann, με το οποίο ταξίδεψε τη μητέρα του στην Ευρώπη το 1925 αντιμετωπίζοντας – όπως ο ίδιος ανέφερε αργότερα στον Αθανάσιο Καλλιγέρη (Athan Calligeris) το 1980 – μία “ατέλειωτη σειρά μηχανικών βλαβών”.
Αυτή ήταν μία εμπειρία που δεν θα ξεχνούσε ποτέ, μία εμπειρία που τον ώθησε, όταν επέστρεψε, να ξεκινήσει ένα τριετές πρόγραμμα σπουδών σαν μηχανολόγος μηχανικός στην Πολυτεχνική σχολή του Μπάτερσι (Battersea) στο Λονδίνο. Πέρασαν βέβαια χρόνια και ο Ισιγόνης έδωσε μάχες μέχρι να βγει το project του στην παραγωγή και να μείνει για πάντα στην ιστορία…
Τότε και σήμερα
Όταν το πρώτο κλασικό Mini, παραγωγής Birmingham, κυκλοφόρησε στις 18 Αυγούστου του 1959, κανείς από τους εμπλεκόμενους στο project της εποχής εκείνης δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το concept ενός επαναστατικού μικρού αυτοκινήτου θα εξελισσόταν σε μία από τις πιο συναρπαστικές ιστορίες επιτυχίας διάρκειας πεντέμισι δεκαετιών. Πριν από 55 χρόνια, παρουσιάστηκαν δύο μοντέλα που διέφεραν μόνο στη μάσκα, στα καπάκια της πλήμνης και στο χρώμα: το Morris Mini Minor και το Austin Seven.
Η φιλοσοφία του σχεδιαστή Alec Issigonis ήταν απλή και ευφυής: πλούσιοι εσωτερικοί χώροι σε συνδυασμό με ελάχιστες εξωτερικές διαστάσεις, τέσσερα καθίσματα, άριστα οδηγικά χαρακτηριστικά, χαμηλή κατανάλωση και προσιτή τιμή. Αυτές οι έξυπνες ιδέες είχαν μεγάλη απήχηση και κράτησαν ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού μέχρι τον 21ο αιώνα. Η δύναμη του DNA της μάρκας επιβεβαιώθηκε για μία φορά ακόμα με το επαναλανσάρισμα του ΜΙΝΙ το 2001: η προηγμένη φιλοσοφία του έγινε δημοφιλής σε ποικίλες εκδοχές και τελικά καθιερώθηκε θριαμβευτικά.
Από τότε, το MINI συνδυάζει τις κλασικές αξίες των πρώτων γενιών με τα προσόντα ενός σύγχρονου αυτοκινήτου. Πολύ λίγες φιλοσοφίες οχημάτων έχουν επιβιώσει για τόσο μεγάλο διάστημα ή έχουν αποκτήσει ισάξια δημοτικότητα – ενώ καμία άλλη φιλοσοφία δεν έχει αποτυπωθεί σε τόσες διαφορετικές εκδόσεις όπως στην περίπτωση του MINI. Σήμερα η γκάμα περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό μοντέλων: ξεκινά από την κλασική έκδοση αμαξώματος MINI, συνεχίζει με τα MINI Clubman, MINI Cabrio, MINI Coupι και MINI Roadster, και καταλήγει στα MINI Countryman και MINI Paceman. Ένα ακόμα φρέσκο κεφάλαιο της επιτυχημένης ιστορίας της μάρκας ξεκίνησε φέτος την άνοιξη με την κυκλοφορία του νέου MINI.
Μία εντελώς νέα έκδοση στο πρόγραμμα μοντέλων αναμένεται φέ- τος το φθινόπωρο – το 5θυρο ΜΙΝΙ. Όλα τα μοντέλα μοιράζονται κοινά χαρακτηριστικά όπως: υπέρμετρη κομψότητα, σταθερά υψηλή αξία μεταπώλησης, ασυναγώνιστη οδική συμπεριφορά, εξαιρετική ασφάλεια, απαράμιλλο σπορ στυλ, εκφραστική και άμεσα αναγνωρίσιμη σχεδίαση και ασυμβίβαστη premium ποιότητα. Ο συνδυασμός διαφορετικών στοιχείων παραμένει μοντέρνος όπως πριν από 55 χρόνια, ενώ η φιλοσοφία είναι πιο νεανική από ποτέ.
Η γιορτή Το πρώτο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου μέλη της κοινότητας του κλασικού Mini και του νέου MINI συναντήθηκαν στην περιοχή το
υ Kent για να γιορτάσουν την 55η επέτειο του πιο επιτυχημένου και δημοφιλούς Βρετανικού μικρού αυτοκινήτου.
Οι οπαδοί του MINI έμειναν γοητευμένοι από τη νέα γενιά του αρχέτυπου μοντέλου στην premium κατηγορία μικρών αυτοκινήτων αλλά και από κάποια μοντέλα του παρελθόντος που επίσης έδωσαν το παρών. Κάποια εκθέματα ήταν πραγματικά κοσμήματα όπως ένα από τα πρώτα μοντέλα που χρονολογείται από το 1960, ένα κλασικό Mini Clubman Estate και ένα κλασικό 25 Special Edition Mini από το 1984 αλλά και ένα από τα τελευταία κλασικά Mini παραγωγής 2000.
Ανάμεσα στους επίτιμους προσκεκλημένους της επετειακής εκδήλωσης ήταν ο Paddy Hopkirk, που πέτυχε την πρώτη νίκη της μάρκας στο Ράλι Μόντε Κάρλο με Mini Cooper S πριν από 50 χρόνια (!) και ο Russ Swift ο οποίος εντυπωσίασε τους παρευρισκόμενους με μερικά μοναδικά οδηγικά stunts. Σύμφωνα την παράδοση, οι οπαδοί της μάρκας συγκεντρώνονται στη Διεθνή Συνάντηση Mini επιβεβαιώνοντας το πάθος τους για το παγκοσμίως πιο διάσημο μικρό αυτοκίνητο. Φέτος, δημιούργησαν εκατοντάδες ατομικά αυτοκόλλητα με μηνύματα και εικόνες.
Τα καλύτερα σχέδια θα εκτεθούν προσεχώς σε μία μεγάλη έκθεση ΜΙΝΙ στο Μουσείο BMW στο Μόναχο.
Η Διεθνής Συνάντηση Mini – International Mini Meeting (IMM) πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στη Γερμανία το 1978 – εκείνη την εποχή ήταν μία σχετικά μικρής κλίμακας τριήμερη εκδήλωση τύπου κάμπινγκ. Ωστόσο, η δημοτικότητά της αυξανόταν κάθε χρόνο και οι οπαδοί ήταν πρόθυμοι να ταξιδεύουν όλο και πιο μακριά, μέχρι που οι διοργανωτές τελικά αποφάσισαν να τη μετατρέψουν σε διεθνή συνάντηση.
Το IMM γίνεται σε διαφορετική χώρα κάθε χρόνο, αλλά επιστρέφει στη Βρετανία ανά πενταετία για τον εορτασμό της επετείου της μάρκας τον Αύγουστο.
Η συντήρηση Πάντως, το πόσο καλά σχεδιασμένη και εκτελεσμένη ήταν η ιδέα του Ισιγόνη, είναι αρκετό να καταδείξει το γεγονός ότι μέχρι και σήμερα, σε όλες τις χώρες του κόσμου, υπάρχουν και κυκλοφορούν ως «καθημερινά αυτοκίνητα», χιλιάδες Mini.
Γιατί, ήταν η χρηστικότητα τέτοια, η ευφυία με την οποία γινόταν η εκμετάλλευση του χώρου, ο τρόπος με τον οποίο ήταν τοποθετημένος ο κινητήρας, η μνημειώδης οδική συμπεριφορά του πολύ μικρού αυτοκινήτου που έγινε «φονέας γιγάντων».
Η BMW, γνωρίζει τώρα ότι έχει αναλάβει να σηκώσει στις πλάτες της ένα τεράστιο βάρος που κουβαλά το όνομα και η κληρονομιά του θρυλικού Mini.