O κολοσσιαίος διαγωνισμός του AΔMHE με τον «χρυσό» κωδικό ΔΔ-206
40 εταιρίες
57 εργολαβίες
417 προσφορές
600 εκατομμύρια
600 εκατομμύρια ευρώ, 57 εργολαβίες, 40 «μονομάχοι», 417 οικονομικές προσφορές. Είναι τα νούμερα που «ζαλίζουν» και «κρύβονται» πίσω από τον κωδικό ΔΔ-206. Πρόκειται για τον αριθμό ενός από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς του Δημοσίου, που με αφετηρία τα μέσα Ιουλίου σηματοδοτεί μια εξίσου μεγάλη, σκληρή, αλλά και άγνωστη στους περισσότερους μάχη.
Σε αυτήν διασταυρώνουν τα ξίφη τους κάποια από τα ισχυρότερα ονόματα του επιχειρηματικού χάρτη της χώρας, όπως οι Ευ. Μυτιληναίος, Λ. Μπόμπολας, Γ. Περιστέρης, Σ.Κόκκαλης, αλλά και πλήθος μεσαίων και μικρότερων κατασκευαστών.
Ο mega-διαγωνισμός, τα αποτελέσματα του οποίου αναμένονται το επόμενο διάστημα, βγήκε στον αέρα από την Διεύθυνση Δικτύων του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας),εταιρία κατά 100% θυγατρική της ΔΕΗ και αφορά 57 επιμέρους διαγωνισμούς σε ένα «πακέτο».
Πρόκειται, δηλαδή, για 57 ανοιχτές δημοπρασίες που διεξάγονται συγχρόνως (ενιαία Διακήρυξη), με το σύστημα της προσφοράς ενιαίου ποσοστού έκπτωσης στις τιμές μονάδας του τιμολογίου της υπηρεσίας για κάθε μια χωριστά. Ο συνολικός προϋπολογισμός φτάνει τα 599.350.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), -όσα δηλαδή προσδοκά να εισπράξει η ΔΕΗ από την πώληση του 66% του ΑΔΜΗΕ- και αφορά την κατασκευή και συντήρηση έργων δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας σε 58 περιοχές της χώρας (σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Κρήτη, Εύβοια κ.α.).
Η ΜΕΤΚΑ
Πέρα από το οικονομικό διακύβευμα του κολοσσιαίου διαγωνισμού, αυτό που σαφώς κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι το δυναμικό «παρών» της ΜΕΤΚΑ, η οποία είναι η μόνη από τους 40 υποψήφιους αναδόχους που διεκδικεί και τις 57 εργολαβίες. Έτσι, μετά την απόφαση των Ευάγγελου και Γιάννη Μυτιληναίου για επαναδραστηριοποίησή της και στο εγχώριο μέτωπο, παράλληλα με την μοναδική διεθνή «καριέρα» που καταγράφει, -έχοντας αναδειχθεί στην αφρόκρεμα των EPC Contractors ενεργειακών έργων-, η συμμετοχή της στο συγκεκριμένο project ερμηνεύεται από παράγοντες της αγοράς ως το ηχηρότερο «μήνυμα» προς όλους τους αποδέκτες, ότι θα διεκδικήσει το μερίδιο που της αναλογεί από την πίτα των δημόσιων έργων.
«Μήνυμα» που αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία μετά το εντυπωσιακό χτύπημά της και στα σιδηροδρομικά και τη «νίκη της κατά κράτος» με την οριστική ανάληψη του Κιάτο-Ροδοδάφνη, όπου κατόπιν της απόρριψης των προσφυγών του «κουαρτέτου» των ανταγωνιστών (Τέρνα-Άκτωρ-J&P Άβαξ, Ιντρακάτ), οι υπογραφές αναμένεται να πέσουν μέσα στις επόμενες μέρες.
Αρκετοί μάλιστα εκτιμούν ότι το γεγονός, αλλά και ο τρόπος (με την διεκδίκηση και των 57 εργολαβιών) της συμμετοχής της ΜΕΤΚΑ στο διαγωνισμό του ΔΕΔΔΗΕ έχει, πέραν της συμβολικής, ουσιαστικότερη βαρύτητα ακόμη και από το Κιάτο-Ροδοδάφνη. Γιατί αφενός «μπαίνει» στον προνομιακό γι αυτήν χώρο των ενεργειακών projects, ενώ αφετέρου ο προϋπολογισμός είναι υπερδιπλάσιος (273 εκατ., έναντι 600 εκατ.), έστω κι αν, όπως είναι αναμενόμενο, δεν κερδίσει όλες τις εργολαβίες.
Ίσως γι αυτό και η σχετική ανακοίνωση της ΜΕΤΚΑ (20 Ιουνίου), με την οποία γνωστοποιούσε την πρόθεσή της να συμμετάσχει «στις διαδικασίες ανάληψης έργων και προμηθειών του Δημοσίου» και συγκεκριμένα στο διαγωνισμό ΔΔ-206 του ΔΕΔΔΗΕ, αντιμετωπίστηκε, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, με τη «δέουσα ανησυχία» από τον ανταγωνισμό, καθώς είναι βέβαιο ότι σηματοδοτεί την παρουσία της και σε όποια μεγάλα, αλλά και μικρότερα, έργα ακολουθήσουν.
ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Εκτός της ΜΕΤΚΑ, από τους άλλους μεγάλους παίκτες το «παρών» δίνει η Άκτωρ (Μπόμπολας) που διεκδικεί 23 (από τις 57) εργολαβίες, η Τέρνα του Γ. Περιστέρη που διεκδικεί 11, ενώ η Ιντρακάτ του Σ.Κόκκαλη περιορίζεται μόνο σε 9.
Από εκεί και πέρα, δυναμική εμφάνιση, παρά τα πολλά οικονομικά «βαρίδια», επιχειρεί ο Κ. Στέγγος που με την Πόρτο Καρράς Α.Ε., και την Τοξότης Α.Ε. διεκδικεί 45 εργολαβίες, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η παρουσία της Δομοτεχνικής (των Α. και Χ. Αλεξόπουλου) με 22 προσφορές.
Εντυπωσιακή, ωστόσο, είναι και η συμμετοχή της ΣΧΣ ΑΤΕΕ, του Σπύρου Σουρτζή που διεκδικεί 53 εργολαβίες, δηλαδή τις περισσότερες μετά τη ΜΕΤΚΑ. Πρόκειται για μεσαίου μεγέθους κατασκευαστική, με πτυχίο 6ης τάξης που εξειδικεύεται στα έργα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και στα εναέρια και υπόγεια δίκτυα μεταφοράς, ενώ έχει αναλάβει και έργα του ΟΤΕ, μικρά οδικά κ.α. Ο τζίρος της, με βάση τα τελευταία στοιχεία (οικ. έτος 2012) κινείται στα 23 εκατ., έχει ολοκληρωμένα projects του ΔΕΔΔΗΕ ύψους άνω των 155 εκατ., και υπό εκτέλεση ύψους περί τα 104 εκατ.
Η ΤΡΙΗΜΕΡΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Οι «μικρότεροι» παίκτες και οι 3 «κομμένοι»
Πέραν των μεγάλων μια σειρά από μεσαίες και μικρές τεχνικές εταιρίες διεκδικούν από1 μέχρι 16 εργολαβίες. Πρόκειται για τις Ερτέκα, Εκτέρ, Κλέαρχος Ρούτσης Α.Ε., Θεμέλη (που έχει αναλάβει την επέκταση του τραμ στον Πειραιά), Ελεκτρομέκ, Άτομον, Πυλώνας, Κάππα Τεχνική, Μαλλιόντα, Δυναμική Έργων, Κ. Κουρτίδης, Ελτέρ, Μηχανοδομική, Τρικάτ, Προτεκάτ, ΓΑΚ Α.Ε., Έλυρος, Αθωνική Τεχνική, Υδροδύναμη, Κατασκευή ΑΤΕ, Ορίων, Σιάμκας ΕΒΗΕΜ, Έργω, ΤΕΣ, Πυλώνας, Εβίντα, Πυθαγόρας, ΤΕΚΑ, Μέλκα Ενεργειακή Άλφα, Δομηκα Α.Ε. κ.α. Από το διαγωνισμό «κόπηκαν» για διάφορους λόγους 3 σχήματα (Αντύπας ΑΤΕ, η κοινοπραξία Εργοτέμ ΑΤΕΒΕ-Europa Εβιεκ ΑΤΕ και η Αναστηλωτική ΑΤΕ).
Κάθε εργολαβία, περιλαμβάνει συγκεκριμένο αριθμό ενεργειακών και ηλεκτρομηχανολογικών έργων και κατατέθηκαν συνολικά 417 οικονομικές προσφορές.
Η όλη διαδικασία κατάθεσης των προσφορών και εξέτασης από την αρμόδια επιτροπή του ΔΕΔΔΗΕ της πληρότητας των φακέλων και των νομιμοποιητικών εγγράφων διάρκεσε τρεις μέρες (14 έως 16 Ιουλίου) σε δημόσια συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατατέθηκαν και ελέγχθηκαν 423 εγγυητικές επιστολές, ενώ κατά τη διαδικασία δόθηκε η δυνατότητα στους εκπροσώπους των εταιριών να ελέγξουν τα στοιχεία (νομιμοποιητικά έγγραφα κ.λπ.) των φακέλων των ανταγωνιστών τους.