Η αποκρατικοποίηση, οι προσλήψεις και τα εμπόδια
Αχίλλειος πτέρνα για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρείται η ρωσο – ουκρανική κρίση και η κόντρα της Ευρώπης με την Ρωσία, η οποία απειλεί με καθυστέρηση ή ακόμα και με ναυάγιο την διαγωνιστική διαδικασία.
Όπως είναι γνωστό, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι είναι ο βασικότερος, διεκδικητής της ελληνικής εταιρείας σιδηροδρόμων -γεγονός το οποίο, υπό τις παρούσες εξελίξεις των σχέσεων Ρωσίας – Ευρώπης, δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με την επί τούτου συναίνεση της ΕΕ.
Το εν λόγο σενάριο ενισχύεται από το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος διαγωνισμός αποκρατικοποίησης βρίσκεται υπό τον απόλυτο έλεγχο των Αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες εξετάζουν το θέμα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Καθυστερούν οι προσλήψεις
Με «αποψιλωμένο» προσωπικό -εξαιτίας των αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδότησης, αλλά και λόγω των υποχρεωτικών μετατάξεων- και παρά την ραγδαία αύξηση του μεταφορικού της έργου, το καθεστώς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν πρόκειται ν’ αλλάξει και να προχωρήσει άμεσα σε προσλήψεις, γεγονός το οποίο δημιουργεί επιμέρους προβλήματα στην υγιή συνέχιση την αναπτυξιακής της πορείας.
Με τον διαγωνισμό εν εξελίξει, οι προσλήψεις «φρενάρουν» περισσότερο προκειμένου να αποφευχθούν ενέργειες που θα μπορούσαν να μεταβάλουν τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας, με βάση τα οποία θα καταρτιστούν οι προσφορές των ενδιαφερομένων επενδυτών.
Σε κάποια φάση κρίθηκε ότι η μείωση προσωπικού δεν θα επηρέαζε αισθητά την πορεία της εταιρείας, σε συνδυασμό πάντα με τις κάθετες περικοπές στο έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού μεγάλος αριθμός δρομολογίων διακόπηκαν, κρινόμενα ως ασύμφορα.
Ωστόσο η προσέλκυση σημαντικού εμπορευματικού έργου κατά το τελευταίο διάστημα και από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες δημιουργεί νέες προοπτικές.
Τα εμπόδια
Οι εκτιμήσεις κάποιων που γνωρίζουν καλά τα της εταιρείας, αναφέρουν ότι, αν η αποκρατικοποίηση της εταιρείας γίνει έως το τέλος του έτους, τότε δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα με την μελλοντική της πορεία, καθώς με τις κινήσεις που έχουν γίνει καλύπτονται, έστω και οριακά, οι ανάγκες.
Αν όμως ο διαγωνισμός τραβήξει σε μάκρος, τότε δεν αποκλείεται η εταιρεία να αντιμετωπίσει πρόβλημα, μη μπορώντας να αντεπεξέλθει στις μελλοντικές ανάγκες.
Υπό το πρίσμα των ελέγχων, των δυσκολιών λειτουργίας λόγω έλλειψης προσωπικού και της ρωσοευρωπαϊκής κόντρας, είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει οποιαδήποτε εκτίμηση αναφορικά με την τύχη του διαγωνισμού.
Έτσι, ίσως να μην κληθούν στο τέλος Νοεμβρίου οι ενδιαφερόμενοι για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών τους, έτσι ώστε θα δοθεί χρόνος προκειμένου να ξεκαθαρίσουν οι εκκρεμότητες που υπάρχουν.