Για το ενδεχόμενο άμεσων επιπτώσεων των νέων ευρωπαϊκών κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας και στη Γερμανία προειδοποιούν οι ειδικοί.
Όπως μεταδίδει η Deutsche Welle, στην ίδια τη Ρωσία ωστόσο παράγοντες της οικονομίας εμφανίζονται αρκετά καθησυχαστικοί. Οι κυρώσεις δεν επηρεάζουν τις τρέχουσες δραστηριότητές μας, σχολίαζε τις τελευταίες μέρες εκπρόσωπος της αμυντικής βιομηχανίας OPK Oboronprom, ενός εκ των μεγαλύτερων μετόχων της Russian Helicopters. Εκτός από την Oboronprom οι νέες κυρώσεις πλήττουν έναν κατασκευαστή μαχητικών αεροσκαφών αλλά και τον μεγαλύτερο κατασκευαστή τεθωρακισμένων της Ρωσίας. Οι εν λόγω επιχειρήσεις δεν μπορούν πλέον να αντλούν χρήματα από τις ευρωπαϊκές κεφαλαιαγορές. Το ίδιο ισχύει και για τις τρεις μεγαλύτερες ρωσικές εταιρίες στον τομέα της ενέργειας, Rosneft, Transneft και Gazprom. Εντούτοις οι ρωσικές εταιρίες συνεχίζουν φυσικά να έχουν πρόσβαση στις ασιατικές αγορές.
Βάσει των νέων κυρώσεων απαγορεύεται και η σύναψη νέων συμβολαίων για την παροχή υπηρεσιών που είναι αναγκαίες για πετρελαϊκές έρευνες. Αυτό μπορεί να πλήξει τη Ρωσία σε μεγάλο βαθμό, όπως εκτιμά ο Όιγκεν Βάινμπεργκ, από την γερμανική Commerzbank: «Μιλάμε για εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια ή ευρώ. Πετρέλαιο και φυσικό αέριο αντιστοιχούν στο 80 % των συνολικών εξαγωγών. Δεν θα πρέπει να υποτιμούμε το ζήτημα. Η εξάρτηση της χώρας από τα έσοδα αυτά είναι τεράστια».
Τις απόψεις του τραπεζίτη συμμερίζονται και οι ειδικοί του Ινστιτούτου για την Παγκόσμια Οικονομία του Κιέλου. Τυχόν προβλήματα και καθυστερήσεις όσον αφορά το εμπόριο φυσικού αερίου αναμένεται να πλήξουν τη Ρωσία πολύ περισσότερο από τις χώρες της Δύσης, όπως εκτιμάται. Μέχρι στιγμής βέβαια ο τομέας εξαιρείται από τις επιβληθείσες κυρώσεις.
Η απάντηση της Ρωσίας
Η Ρωσία από την πλευρά της φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγορεύσει σε ξένες αεροπορικές εταιρίες να χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο της αλλά και να επιβάλει απαγόρευση στις εισαγωγές αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στις χώρες της Δύσης. Σύμφωνα με την DW, αυτό θα μπορούσε να πλήξει, μεταξύ άλλων, τη γερμανική Volkswagen. Η παραγωγή στο εργοστάσιο Kaluga, νοτίως της Μόσχας, έχει εν τω μεταξύ διακοπεί λόγω της αβέβαιης κατάστασης στην αγορά.
Την ίδια ώρα και σύμφωνα με την γερμανική εφημερίδα Handelsblatt, οι δραστηριότητας των γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων και ανταλλακτικών έχουν υποχωρήσει στη Ρωσία ήδη κατά 25 %. Όπως σημειώνουν οι ειδικοί του Ινστιτούτου για την Παγκόσμια Οικονομία, μπορεί οι κυρώσεις να έχουν ήδη αντίκτυπο στις γερμανικές εξαγωγές, ο συνολικός όγκος των εμπορικών δραστηριοτήτων με τη Ρωσία όμως είναι αμελητέος και ως εκ τούτου δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, όπως λένε.
Προς το παρόν όμως επικρατεί ένα κλίμα ανασφάλειας στις τάξεις των επενδυτών. Το ρούβλι βρίσκεται σήμερα σε ελεύθερη πτώση και αξίζει πλέον μόλις 2 σεντ.