Απαράδεκτες κωλυσιεργίες και έλλειψη πνεύματος συνεργασίας δυναμιτίζουν την υλοποίηση της αθηναϊκής «Ριβιέρας»
Η γάγγραινα της γραφειοκρατίας αφενός και η έλλειψη διάθεσης για συνεργασία, εκ μέρους των κυβερνητικών στελεχών, θέτουν το μεγαλόπνοο και φιλόδοξο σχέδιο αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου της Αττικής σε κίνδυνο.
Έτσι, το όνειρο υλοποίησης της αθηναϊκής «Ριβιέρας» αναμένεται να συναντήσει αλλεπάλληλα εμπόδια μέχρι ν’ αποτελέσει πραγματικότητα.
Τα πρώτα σύννεφα
Οι πρώτες δυσκολίες αφορούν στην υπόθεση της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου –ένα έργο που με βάση τον αρχικό προγραμματισμό θα έπρεπε να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2015.
Όπως είναι γνωστό, με απόφαση του ίδιου του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, πριν από περίπου ενάμιση χρόνο δημιουργήθηκε η εταιρεία Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε., η οποία έχει ως στόχο την αξιοποίηση σειράς ακινήτων στο παράκτιο μέτωπο με τρόπο συντεταγμένο.
Η εταιρεία αυτή, 100% ιδιοκτησίας του Δημοσίου, στοχεύει κυρίως στην αξιοποίηση των ακινήτων με τη μορφή της παραχώρησης ή με βάση τον θεσμό της επιφάνειας.
Με άλλα λόγια διαφέρει από το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), που η κύρια δουλειά του είναι η πώληση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου ώστε με τα έσοδα να αποπληρώνεται το χρέος της χώρας.
Απαράδεκτες καθυστερήσεις
Ο διορισμός του διευθύνοντος συμβούλου της Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Άρη Ματιάτου έγινε τον Αύγουστο του 2013 και, παρ’ ότι από πέρυσι είχε αποφασιστεί το ποια θα είναι τα πρώτα ακίνητα που θα μεταφερθούν στη νέα εταιρεία, αυτό κατέστη δυνατό μόλις την προηγούμενη εβδομάδα!
Τις δύο σχετικές Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) μεταφοράς των 20 ακινήτων που παρουσίασαν χθες ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Νότης Μηταράκης με τον κ. Ματιάτο [βλ. σχετικά: Στην «Παράκτιο Αττικό Μέτωπο» 20 φιλέτα του Δημσίου], συνυπογράφουν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
Για λόγους αδιευκρίνιστους, ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας καθυστερούσε να υπογράψει τις δύο ΚΥΑ, ενώ χρειάστηκε να παρέλθουν αρκετοί μήνες για να υπογράψει η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη.
Αντίθετα, σχετικά γρήγορα, από τη στιγμή που ενημερώθηκε, υπέγραψε ο σημερινός υπουργός Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης. Ο μόνος που σταθερά υποστήριξε τη δημιουργία της νέας εταιρείας και τους στόχους της είναι ο κ. Μηταράκης.
Η Παράκτιο Αττικό Μέτωπο έχει μπροστά της ένα τιτάνιο έργο, αρχικά να ξεκαθαρίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς πολλών εκ των ακινήτων που της μεταβιβάστηκαν και όσων στη συνέχεια θα της μεταβιβαστούν (πληροφορίες μιλούν για ένα νέο πακέτο ακόμα 20 ακινήτων) και στη συνέχεια να εκπονήσει master plan ώστε το παράκτιο μέτωπο να αξιοποιηθεί με σχέδιο, τις κατάλληλες χρήσεις γης και συνέργειες.
Ο στόχος είναι να μη δημιουργηθούν, π.χ., περισσότερα απ’ όσα αντέχει η περιοχή ξενοδοχεία ή χώροι αναψυχής κ.λπ.
Με βάση τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις, ο διεθνής διαγωνισμός για το master plan θα προκηρυχθεί την άνοιξη του 2015.
Από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο
Ως αθηναϊκή Ριβιέρα θεωρούμε την παραλιακή περιοχή που ξεκινά από το Φάληρο (εκεί όπου θα γίνει η ανάπλαση) και φτάνει μέχρι το Σούνιο.
Σε εξέλιξη το σημαντικό έργο της δημιουργίας της Νέας Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης, το οποίο ευτυχώς υλοποιείται από τον ιδιωτικό τομέα και συγκεκριμένα από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», και προχωρά με ταχείς ρυθμούς.
Στην αθηναϊκή Ριβιέρα περιλαμβάνονται η περιοχή του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, αλλά και ο Αστέρας Βουλιαγμένης, που -εκτός απρόοπτου- θα αξιοποιηθούν από κοινοπραξίες Ελλήνων και ξένων επενδυτών.
Το μεγαλύτερο από τα ακίνητα που έχουν μεταβιβαστεί στην Παράκτιο Αττικό Μέτωπο, μακράν από τα υπόλοιπα, είναι ο Φαληρικός Ορμος, περί τα 700 στρέμματα.
Το ακίνητο αυτό είναι σημαντικό, γιατί μεταξύ άλλων δεν έχει θέματα ιδιοκτησίας (είναι καθαρό ότι ανήκει στο Δημόσιο) αλλά και γιατί ουσιαστικά αποτελεί συνέχεια του έργου του Πάρκου Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», συνολικής αξίας 566 εκατ. ευρώ.
Αλλωστε, οι αρχικές μελέτες χρηματοδοτήθηκαν από το Ιδρυμα, το οποίο -σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν»- δεν είναι καθόλου ευχαριστημένο από το πώς εξελίσσεται η υπόθεση της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου.
Το έργο, λοιπόν, της ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου με ευθύνη των αρμόδιων υπουργείων έχασε το τρένο του ΕΣΠΑ 2007-2013 (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Ανάπτυξης) γιατί δεν ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες ένταξής του έγκαιρα και γιατί στη συνέχεια οι πόροι που είχαν προβλεφθεί έπρεπε να διατεθούν αλλού.
Ακολούθως «μπλέχθηκε» μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων. Είχε μείνει -όπως χαρακτηριστικά- λεγόταν «ορφανό».
Με το συγκεκριμένο έργο έχει ασχοληθεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ειδικά όταν έγινε αποδέκτης τής άκρως δικαιολογημένης ανησυχίας του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».
Τελικά φτάσαμε στο σημείο να «κουρευτεί» ο προϋπολογισμός του, από τα 340 εκατ. ευρώ σε 230 εκατ. ευρώ, και εξ αυτού κρίνεται αναγκαία η επικαιροποίηση των μελετών.
Χρηματοδότηση μέσω τριών φορέων
Με βάση το τρέχον σχέδιο της κυβέρνησης, η χρηματοδότηση του έργου του Φαληρικού Όρμου θα προέλθει από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη 2014-2020 του υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ) με 110 εκατ. ευρώ, από το Yπουργείο Υποδομών με 80 εκατ. ευρώ και από το νέο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής με 40 εκατ. ευρώ.
Για να προχωρήσουν δηλαδή οι διαδικασίες, χρειάζεται η συνεργασία των τριών αυτών φορέων -και εδώ μπαίνει το ερώτημα ως προς τις προθέσεις της Ρένας Δούρου, που μόλις έχει αναλάβει περιφερειάρχης Αττικής και σίγουρα έχει να αποφασίσει για χιλιάδες τέτοια θέματα.
Μετ’ εμποδίων
Ήδη, παρά το γεγονός ότι στελέχη των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Υποδομών «διαφημίζουν» με κάθε ευκαιρία ότι το έργο προχωρά, σύμφωνα με πληροφορίες, εκκρεμεί να υπογραφεί από την Περιφέρεια η απόφαση για χρηματοδότηση των νέων μελετών (ένα κονδύλι της τάξεως των 120.000 ευρώ), κάτι όμως που καθυστερεί την πρόοδο των ατελείωτων γραφειοκρατικών διαδικασιών που έχει να υπερπηδήσει το έργο προκειμένου να προκηρυχθεί.
Στα χέρια του Χρυσοχοΐδη η τύχη του έργου
Στο μεταξύ, ρόλο συντονιστή για το έργο έχει αναλάβει από τον περασμένο Ιούλιο η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, όταν η κυριότητα της έκτασης έχει περάσει στην Παράκτιο Αττικό Μέτωπο.
Με άλλα λόγια, πολιτικά υπεύθυνος τώρα για το έργο είναι ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ενώ από την πλευρά του ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης (υποθέτουμε ότι οι δύο πολιτικοί άνδρες δεν έχουν και τις καλύτερες σχέσεις το τελευταίο διάστημα) έσπευσε χθες να δηλώσει πως έχει ολοκληρώσει όλες τις αναγκαίες διαδικασίες.