Μείωση τζίρου κατά 7,9% αλλά διπλασιασμό των προ φόρων κερδών εμφάνισε ο κλάδος της διαφήμισης
Σημάδια σταθεροποίησης εμφάνισε το 2013 η εγχώρια διαφημιστική αγορά, με τη διαφημιστική δαπάνη να σημειώνει ήπια άνοδο, η οποία ενισχύθηκε στο επτάμηνο του 2014, όπως προκύπτει από πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat.
Όπως σημειώνει ο Αλέξης Νικολαΐδης, Economic Research & Sectoral Studies Analyst, το 2013 η διαφημιστική αγορά, υπό την ευνοϊκή επίδραση της βελτίωσης του οικονομικού περιβάλλοντος και των προσδοκιών για έξοδο της χώρας από την ύφεση, εμφάνισε σημάδια σταθεροποίησης, με τα διαφημιστικά έσοδα να σημειώνουν ήπια άνοδο για πρώτη φορά μετά την έντονη και συνεχή πτώση των προηγούμενων ετών.
Σύμφωνα με τη Media Services, το 2013 η συνολική διαφημιστική δαπάνη αυξήθηκε κατά 4%, στο 1,19 δισ. ευρώ. Η τηλεόραση αναδείχθηκε ως ο κερδισμένος τομέας, καθώς απορρόφησε κονδύλια 571,40 εκατ. ευρώ (+21,7% έναντι του 2012), αποσπώντας το 48% του συνόλου. Αντιθέτως, τα περιοδικά εμφάνισαν απώλειες 17%, στα 291,67 εκατ. ευρώ, μέγεθος που αντιστοιχεί στο 24,6% της αγοράς. Οι εφημερίδες και το ραδιόφωνο σημείωσαν μικρή άνοδο, με αποτέλεσμα να διαμορφώσουν οριακά χαμηλότερα μερίδια (21,8% και 5,5% αντίστοιχα).
Επιπλέον, το τρέχον έτος ο ρυθμός αύξησης των διαφημιστικών εσόδων επιταχύνθηκε: Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2014 σημειώθηκε άνοδος 10,8% σε ετήσια βάση, με το μεγαλύτερο μέρος της ανόδου να αποδίδεται στην τηλεόραση.
Πάντως, το διαφημιστικό κόστος εξακολουθεί να διαμορφώνεται σε υψηλά επίπεδα, λόγω κυρίως της επιβάρυνσης του αγγελιόσημου.
Σύμφωνα με τη μελέτη, αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο της αγοράς, πρόσφατα ανακοινώθηκαν σημαντικές τροποποιήσεις όπως: α) η υποχρεωτική απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζομένων από τα ΜΜΕ από την 1η/1/2015, ενώ καταργείται η δυνατότητα τιμολόγησης από τη μεσολαβούσα διαφημιστική εταιρία, β) η αποκλειστική επιβάρυνση του διαφημιζομένου με την αμοιβή των διαφημιστικών εταιριών και γ) η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού αγγελιόσημου (στο εφεξής θα βασίζεται στην πραγματική τιμή που τιμολογείται από το ΜΜΕ στο διαφημιζόμενο, όπως προκύπτει μετά την αφαίρεση τυχόν χορηγούμενης έκπτωσης).
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο Κάτση, διευθύνων σύμβουλο της Infobank Hellastat, «Η ήπια άνοδος των διαφημιστικών δαπανών το 2013 δημιουργεί συγκρατημένη αισιοδοξία για το μέλλον. Η ανάπτυξη όμως θα προέλθει από όσες εταιρίες του κλάδου επενδύσουν σε τεχνολογίες ψηφιακής / διαδραστικής διαφήμισης».
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 137 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
– Ο κύκλος εργασιών του δείγματος, το 2013 μειώθηκε κατά 7,9%, στα 600,84 εκατ. ευρώ, με 6 στις 10 εταιρίες να υπόκεινται σε μείωση των εσόδων τους.
– Τα ΚΠΤΦΑ αυξήθηκαν κατά 11,4%, στα 15,29 εκατ. ευρώ, ενώ τα ΚΠΦ διπλασιάστηκαν στα 11 εκατ. ευρώ.
– Το περιθώριο των ΚΠΤΦΑ διαμορφώθηκε σε 4,2%, από 3,6% το 2012, ενώ το περιθώριο ΚΠΦ αυξήθηκε κατά μια ποσοστιαία μονάδα, στο 2,3%.
– Ο δείκτης των Ξένων ως προς τα Ίδια Κεφάλαια περιορίστηκε ελαφρώς σε 3,6 προς 1.
– Οι Απαιτήσεις του κλάδου το τελευταίο έτος εισπράχθηκαν κατά μέσο όρο εντός 6,5 μηνών.