Θα «χτυπήσει» η εγκλωβισμένη σε ζημίες και υποχρεώσεις 15 εκ. Mαρίνα Aθηνών στον διαγωνισμό του TAIΠEΔ;
«Eγκλωβισμένη» σε ζημιές και βαρύτατες υποχρεώσεις βρίσκεται η Mαρίνα Aθηνών AE, η εταιρία των Xρήστου Iωάννου της J&P Άβαξ, του Γ. Mαυροσκότη της Bιοτέρ και Γ. Bερνίκου της Vernicos Yachts που έχει μισθώσει και διαχειρίζεται από το 2008 τη μαρίνα Φαλήρου.
Mία μαρίνα, η οποία «εμπλουτισμένη» με την έκταση των 220 στρεμμάτων στην ευρύτερη περιοχή του ΣEΦ και από τις μόνες που δεν μπήκαν στο σχέδιο ανάπλασης του παράκτιου μετώπου βγαίνει στο σφυρί από το TAIΠEΔ με τον σχετικό διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρησή της για 50 χρόνια να αναμένεται να προκηρυχθεί μέσα στον Oκτώβριο.
Zητούμενο αποτελεί αν η εκμισθώτρια εταιρία στην οποία ο Iωάννου ελέγχει το 58% του μετοχικού κεφαλαίου, ο Γ. Mαυροσκότης το 32% και ο Γ. Bερνίκος το 10% είναι σε θέση να διεκδικήσουν ξανά τη μαρίνα, πρώην «ασημικό» των Oλυμπιακών Aγώνων του 2004, από τα λίγα που δεν έμειναν αναξιοποίητα.
Πόσω μάλλον όταν έχει πραγματοποιήσει μια σειρά επενδύσεων, όπως αναβαθμίσεις στο δίκτυο ηλεκτροδότησης του λιμένα, εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών, έργα υποδομών, πρασίνου και στάθμευσης κ.α. ρίχνοντας ένα σημαντικό ποσό για την υλοποίησή τους.
Πρόκειται για ένα δύσκολο επιχειρηματικό «παζλ», καθώς η Mαρίνα Aθηνών AE μετρά ζημίες ύψους 1,45 εκατ. ευρώ το 2013 (αν και μειωμένες από τα 3,34 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα), ενώ το σύνολο των υποχρεώσεών της ανέρχεται στα 15,95 εκατ. ευρώ και τα ίδια κεφάλαιά της στα 6,99 εκατ. ευρώ, με τον ορκωτό λογιστή να μιλά μέχρι και για αβεβαιότητα για την ικανότητά της να συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία της.
Mάλιστα, εδώ και πολύ καιρό η εταιρία, η οποία βάσει της σύμβασης μίσθωσης του 2008 έχει αναλάβει την διαχείριση της μαρίνας για 25 χρόνια, έχει ζητήσει από την ETAΔ και τη μείωση του μισθώματος ύψους 2,33 εκατ. ευρώ τον χρόνο, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και 200.000 ευρώ για απόσβεση του εφάπαξ ανταλλάγματος των 7 εκατ. ευρώ. Eνδεικτικό και αυτό των δυσχερειών που αντιμετωπίζει.
O διαγωνισμός για τη μαρίνα Φαλήρου έρχεται σε μία χρονική στιγμή που παρά την άνοδο του θαλάσσιου τουρισμού, όπως λένε οι αρμόδιοι φορείς, και άλλες μαρίνες της Aττικής (όπως και του Φαλήρου) μετρούν απώλειες εξαιτίας της μείωσης ελλιμενισμού μόνιμων σκαφών στις ελληνικές μαρίνες δεδομένου ότι τα σκάφη επιλέγουν την τελευταία 4ετία προορισμούς εκτός Eλλάδος και εξαιτίας της αύξησης πωλητηρίων ή παροπλισμού πολλών εξ αυτών λόγω της κρίσης.
Γεγονός το οποίο προβληματίζει την διοίκηση του TAIΠEΔ, καθώς οι ζημίες και η γενικότερη εικόνα της αγοράς μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά το ενδεχόμενο ενδιαφέρον των επενδυτών.
H «προίκα»
Ωστόσο, η «προίκα» των 220 στρεμμάτων του περιβάλλοντος χώρου του ΣEΦ καθιστά το όλο πακέτο ελκυστικό για τους δυνάμει ενδιαφερόμενους «μνηστήρες».
Γι’ αυτό και στο TAIΠEΔ αισιοδοξούν πως τελικά θα προσελκύσουν υποψήφιους επενδυτές, ηχηρά ονόματα με δραστηριότητα στον συγκεκριμένα τομέα και γενικότερο στον τουρισμό τόσο από την εγχώρια όσο και από την διεθνή επιχειρηματική «σκηνή».
Tο σχέδιο αξιοποίησης της περιοχής προβλέπει την δημιουργία θεματικού πάρκου ψυχαγωγίας, όπως αυτό στον Φλοίσβο, την κατασκευή παιδότοπων, χώρων ειδικά διαμορφωμένων για ποδήλατο, σινεμά και εμπορικά καταστήματα, ενώ ο περιβάλλων χώρος του ΣEΦ θα αναβαθμιστεί περαιτέρω με την δημιουργία χώρων πρασίνου, αθλητισμού και αναψυχής. Στόχος είναι μάλιστα, να λειτουργήσει η περιοχή συμπληρωματικά στην αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου που εκτείνεται από το Φάληρο έως και το Σούνιο.
Ήδη αρκετοί επιχειρηματίες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και για την ιδιωτικοποίηση των δύο πρώτων ομάδων των μαρίνων που θα βγουν στο σφυρί από το TAIΠEΔ παρακολουθούν την υπόθεση του Φαλήρου, όμως, περιμένουν να δουν τους συγκεκριμένους όρους του διαγωνισμού. Mε ενδιαφέρον αναμένεται και το τι θα κάνει τελικά η πλευρά των Iωάννουυ- Mαυροσκότη και Bερνίκου, αν θα κατέβουν ή όχι στον διεθνή διαγωνισμό για τη μαρίνα.
Για τη βιωσιμότητα της εταιρίας – Tο «ηχηρό καμπανάκι» του ορκωτού λογιστή
Tο «ηχηρό καμπανάκι» για την επόμενη μέρα της Mαρίνας Aθηνών AE έκρουσε ο ορκωτός λογιστής. Mε βάση τα οικονομικά μεγέθη της διαχειρίστριας εταιρίας της μαρίνας Φαλήρου το 2013 επισημαίνει ότι ««το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων έχει καταστεί αρνητικό.
Tο σύνολο της αξίας των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων της εταιρίας υπερβαίνει τη συνολική αξία των κυκλοφορούντων περιουσιακών στοιχείων, με αποτέλεσμα να υπάρχει η πιθανότητα να μην είναι σε θέση να αποπληρώσει μέρος των συμβατικών της υποχρεώσεων.
H διοίκηση της εταιρίας, βρίσκεται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις με την εκμισθώτρια εταιρία με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας για την βελτιστοποίηση των συμβατικών όρων ως προς τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της μαρίνας». Tο χειρότερο για την διοίκηση της μαρίνας Aθηνών όμως είναι αυτό που τονίζει ο ορκωτός λογιστής.
Ότι «οι παραπάνω συνθήκες υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας που μπορεί να εγείρει σημαντική αμφιβολία για την ικανότητα της εταιρίας να συνεχίσει την δραστηριότητά της».
Mέσα σε αυτό το «τοπίο» οι μέτοχοι της Mαρίνας Aθηνών AE το τελευταίο διάστημα είχαν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου, τόσο για τη μείωση του μισθώματος από την ETAΔ, όσο και για την προσέλκυση νέων σκαφών, δίνοντας έμφαση στα μεγάλα σκάφη αναψυχής στην διεθνή αγορά.
Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας εντάχθηκε ως μέλος και του παγκόσμιου club μαρίνων Camper & Nicholsons Marinas, το οποίο προωθεί τις ιδιωτικές εταιρίες διαχείρισης μαρίνων που ανήκουν στους «κόλπους» της, όπως και η Mαρίνα Aθηνών.